Nieuwstelex

0

+++ ASFALT helpt wel degelijk tegen files. In linkse kringen wordt beweerd dat dit niet het geval zou zijn omdat meer rijstroken / wegen een “aanzuigende werking” zou hebben. Maar de feiten laten een ander beeld zien: door de verdubbeling van het aantal rijstroken op de A6 is deze snelweg uit de file statistieken. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer verwoordt het als volgt: “Het verbeteren van de doorstroming door wegverbreding is al goed zichtbaar op het traject A1 tussen Amsterdam en knooppunt Muiderberg. Sinds de openstelling in oktober 2017 is de filezwaarte daar met meer dan 80 procent afgenomen. Ook op de vernieuwde A6 zien we hetzelfde gebeuren”. De vernieuwde A6 is de eerste energie neutrale weg van Nederland. “Door middel van een zonnepanelenveld in het knooppunt Almere kan de snelweg in zijn eigen energiebehoefte voorzien. De zonnepanelen wekken genoeg energie op om onder andere de (led)verlichting, de matrixborden en de verkeerslichten te laten werken. Een mooi voorbeeld van hoe we anno 2019 wegen aanleggen. Niet voor niets een project waarmee we een Europese prijs voor duurzaam aanbesteden hebben gewonnen”, aldus Erik Suik van Rijkswaterstaat. +++

+++ AUDI heeft veel meer sjoemel software in haar dieselmotoren gestopt dan aanvankelijk werd gedacht. De Volkswagen dochter heeft hiervoor niet 1 tactiek gehanteerd, maar 4. Uit onderzoek is gebleken dat de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer Kraftfahrt Bundesamtes (KBA) Audi een handje boven het hoofd hield. De dienst had als taak de officier van justitie in te lichten over de sjoemel praktijken, maar gaf de autofabrikant eerst de kans om bewijsmateriaal te verdonkeremanen. De KBA wist namelijk dat Audi op 4 verschillende manieren de uitstoot van haar dieselauto’s tijdens emissietests manipuleerde. Maar in plaats van ze allemaal te melden aan de officier, gaf de dienst de autobouwer de kans om 3 types sjoemel software te verwijderen en meldde het er maar 1, namelijk manipulatie van de motor opwarmingsfunctie. Ook werd Audi vooraf geïnformeerd over overheidsmaatregelen zoals terugroepacties. Vervolgens onderzocht de KBA zelf helemaal niets, maar ging het blindelings uit van de onderzoeksresultaten die de autofabrikant hen overhandigde. Jazeker, de slager mocht dus zijn eigen vlees keuren. In totaal is er in Duitsland gesjoemeld met meer dan 200.000 grotere (3,0 liter V6) dieselmotoren. Het gaat daarbij ook om exemplaren die aan Volkswagen (Touareg) en Porsche werden geleverd. Al die auto’s rijden nog steeds rond zonder dat de sjoemel software is verwijderd. Daardoor wordt er naar schatting 2,4 keer meer stikstofoxiden uitgestoten dan volgens de EU norm mag. Het heeft er alle schijn van dat de fraude definitief in de doofpot wordt gestopt want het Duitse ministerie van verkeer geeft aan dat het schandaal in 2015 diepgaand onderzocht te hebben. Alleen op Europees niveau zou er nu nog actie ondernomen kunnen worden. +++

+++ Leidt de verhoging van de BIJTELLING van 4 naar 8 procent in 2020 voor elektrische auto’s tot annulering van bestellingen? Volgens de importeurs van Kia en Volkswagen valt dat erg mee. De reden is dat het gebrek aan alternatieven de hoeveelheid annuleringen sterk afremt. Tot nu toe heeft slechts een handvol klanten aangegeven af te willen zien van de bestelde elektrische auto. Leaserijders die wél de mogelijkheid hebben om het bestelde personenwagen, waarvan de levering voor 2020 gepland stond, in te wisselen voor een exemplaar dat nog dit jaar op kenteken kan worden gezet, kiezen voornamelijk voor een Model 3 of een e-Golf. Dat is evenwel niet voor iedereen een optie: de Tesla valt buiten menig leasebudget, terwijl de Volkswagen een te beperkte actieradius heeft. Toch wordt nu verwacht dat er dit jaar een run op de Model 3 zal ontstaan. Begin dit jaar zei Tesla al intern rekening te houden met een verkoopaantal van rond de 20.000 stuks in 2019. Ter vergelijking: vorig jaar was de Volkswagen Polo de best verkochte auto van Nederland met 14.585 registraties. +++

+++ BMW haalt een deel van de motorenproductie voor haar auto’s weg uit het Verenigd Koninkrijk in verband met zorgen om de groeiende Brexit onzekerheid. Groot-Brittannië zal, volgens de huidige planning, op 31 oktober vertrekken uit de Europese Unie. De autosector in het Verenigd Koninkrijk heeft het al sinds 2017 lastig en maakt zich daar bovenop zorgen over mogelijke invoertarieven, extra bureaucratische rompslomp en andere kosten die de Brexit met zich mee zou kunnen brengen. De 2 kandidaten die in de race zijn om de Britse premier Theresa May op te volgen, Jeremy Hunt en Boris Johnson, hebben beiden gezegd dat zij bereid zijn om uit de Europese Unie te stappen zonder goede afspraken te hebben gemaakt; in dat geval is er sprake van een harde Brexit. De motoren die BMW nu in het Verenigd Koninkrijk bouwt worden naar Zuid-Afrika verstuurd alwaar ze worden gemonteerd in de X3. Afhankelijk van het soort Brexit is het mogelijk dat deze exporthandeling zijn EU label verliest, waardoor de SUV ook niet meer belastingvrij teruggestuurd kan worden naar de Europese Unie, aldus de productiebaas van BMW, Oliver Zipse. De gevolgen van de Brexit zijn nu al voelbaar voor de autosector in het Verenigd Koninkrijk. De maand april was zelfs zo slecht dat de hele Britse economie kromp. Dat had te maken met de noodmaatregelen voor de Brexit, die oorspronkelijk op 29 maart zou plaatsvinden. De Brexit werd uitgesteld, maar dat uitstel kwam te laat voor de autofabrieken om ze te annuleren. Veel autofabrikanten hebben aangegeven hun buik vol te hebben van het gedoe en hun poorten te zullen sluiten. Ford kondigde onlangs aan een productiefaciliteit in Bridgend te sluiten, waardoor 1.700 banen verloren gaan. Eerder kondigde Honda al aan haar fabriek in het Engelse Swindon te zullen sluiten. Jaguar Land Rover liet in januari weten 4.500 banen te gaan schrappen, Nissan zal de volgende generatie X-Trail niet meer in het Verenigd Koninkrijk bouwen en Toyota heeft gewaarschuwd dat een ‘no deal Brexit’ waarschijnlijk banen gaat kosten. PSA gunt de productieorder voor de volgende editie Opel / Vauxhall Astra alleen aan de Britten als er sprake is van een gunstig handelsakkoord met de Europese Unie. +++

+++ Het CBR heeft tot nu toe honderden schadeclaims ontvangen van gedupeerden van de lange wachttijden voor het verlengen van het rijbewijs. Het gaat dan om 75-plussers en anderen die wachten op een beoordeling van een gezondheidsverklaring. Het aantal schadeclaims is sinds april meer dan verdriedubbeld. Door problemen bij het CBR moeten 75-plussers en anderen die een medische beoordeling nodig hebben, vaak maanden wachten op de verlenging en kunnen ze als hun rijbewijs is verlopen niet de weg op. Tot nu toe heeft het CBR dit jaar 453 verzoeken om vergoeding gekregen van mensen die extra of dubbele kosten hebben gemaakt door de lange doorlooptijden bij het rijexameninstituut. Het gaat dan bijvoorbeeld om taxikosten, openbaar vervoer kosten en andere gemaakte kosten. Begin april waren er nog 139 verzoeken tot vergoeding ingediend. +++

+++ CONTINENTAL heeft een radar van 77 GHz ontwikkeld die voetgangers en fietsers in de dode hoek beter opmerkt. Normaliter werkt een dergelijk elektronisch rij hulpsysteem met 24 GHz. De nieuwe rader registreert alles wat er rond het voertuig gebeurt en doet dat sneller dan vergelijkbare systemen, waardoor zwakke weggebruikers die zich in de dode hoek bevinden duidelijker en eerder opgemerkt worden. De bestuurder wordt gewaarschuwd via een signaal om te voorkomen dat hij van rijstrook of richting verandert. De nieuwe radar kan bevestigd worden op de 4 hoeken van de auto, zodat men een 360 graden zicht op de omgeving rond de carrosserie krijgt. Op die manier kan een groot aantal aanrijdingen worden voorkomen, zowel met auto’s en motorrijders, als met voetgangers en fietsers, zo stelt Continental. +++

+++ Nieuwe DIESEL motoren zijn zo slecht nog niet. Dat is althans de opvallende uitspraak van TNO. Die stelt dan de moderne diesel keurig aan de Europese uitstoot norm voldoet. Volgens sommigen is het einde van de dieselmotor nabij, maar dat is volgens TNO onderzoeker Norbert Ligterink geheel onterecht. Volgens hem zijn de nieuwste modellen onmisbaar voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. Toch koopt liefst 81 procent van de Nederlanders nooit meer een auto met dieselmotor, zo bleek uit een onderzoek van Autoscout24. Op Europees niveau gaat het om 63 procent. In krap 10 jaar tijd lijkt de dieselmotor zijn toekomstperspectief in Nederland volledig verloren te hebben. In 2010 was er nog een run op zuinige oliegestookte auto’s die 4 jaar duurde. De populariteit was toen te danken aan de vrijstelling van wegenbelasting en gunstige bijtelling regels (14 procent). Maar in 2015 keerde het tij als gevolg van de sjoemeldiesel affaire bij Volkswagen. Die zorgde er voor dat het publiek de dieselmotor massaal de rug toekeerde. Volgens TNO onderzoeker Norbert Ligterink is dat onterecht en verdient de oliegestookte krachtbron rehabilitatie. Hij stelt dat moderne dieselmotoren in sommige gevallen zelfs schoner zijn dan benzine exemplaren. Dat is te danken aan nieuwe technologische ontwikkelingen. Waren in 2010 emissiewaarden rond de 500 milligram NOx per kilometer geen uitzondering, de nieuwste generatie dieselmotoren (die ontwikkeld werden met het oog op de strenge Euro 6d Temp uitstoot norm) voldoen keurig aan de Europese standaard van 80 milligram NOx per kilometer. Moderne exemplaren uitstoten sowieso minder CO2 uit dan benzinemotoren. Het schoner maken van diesels vermindert de tijdsdruk om tot een snelle elektrificatie van het wagenpark over te gaan. TNO stelt namelijk dat de verbrandingsmotor tot 2050 een essentiële rol blijft vervullen bij vervoersbewegingen van de consument. Het zou onmogelijk zijn om alles in kortere tijd te elektrificeren. Zowel de stroomvoorziening als de accu toeleveranciers zijn daar nog lang niet klaar voor. Niet alleen TNO, maar ook sommige autofabrikanten geloven nog steeds in het bestaansrecht van de dieselmotor. In 2018 presenteerde Mercedes-Benz een nieuwe diesel hybride aandrijflijn en dit jaar bracht Audi sportieve modellen als de S4, S5, SQ5, S6, S7 en SQ8 op de markt; voorzien van milde elektrische ondersteuning en 48 Volt technologie. Mazda benadrukt het belang van verbrandingsmotoren in het algemeen. Het Japanse automerk investeert volop in nieuwe technologie, zoals de Skyactiv-X benzinemotor. Toeleverancier Bosch test zelfs dieselmotoren met kunstmatige intelligentie, waardoor ze een minimale uitstoot hebben. Het record staat op 13 gram CO2 per kilometer. Of deze innovatieve technologieën de publieke opinie zullen veranderen, is maar de vraag. Alles wijst er op dat er in ieder geval in Nederland sprake is van een achterhoede gevecht, tenzij de overheid de hoge wegenbelasting voor oliegestookte modellen terugdraait, maar dat lijkt politiek onbespreekbaar te zijn. Ook hangen lage emissiezones als een zwaard van Damocles boven de dieselmotor. +++

+++ Vorig jaar startte e.Go met de productie van de Life: een ELEKTRISCHE stadsauto. Na dit debuutmodel wil het in Keulen gevestigde bedrijf haar gamma gestaag uitbreiden. Doel is om uit te groeien tot een grote producent van elektrische auto’s. Maar bedrijf oprichter Günther Schuh plaatst toch kanttekeningen bij personenwagens met een groot accupakket. Die zouden door hun hoge gewicht uiteindelijk minder efficiënt zijn. Verder zijn auto’s met een verbrandingsmotor goedkoper en hebben zij een grotere actieradius. Het laatste is zonder meer waar, maar in Nederland is de zakelijk rijder van een elektrische personenwagen vandaag de dag juist goedkoper uit. En het ziet er naar uit dat dit ondanks een hogere bijtelling in 2020 en 2021 ook zo blijft. +++

+++ FERRARI zal in september de SF90 Stradale in Maranello aan het grote publiek presenteren. Dat gebeurt tijdens een speciaal evenement en niet tijdens de IAA van Frankfurt. De fabrikant met het steigerende paard als logo nodigt zijn klanten én het grote publiek uit op haar thuisbasis. De tentoonstelling die aldaar zal worden gehouden, heet “Universo Ferrari”. Naast de fabriek zal een tijdelijk gebouw verrijzen waar zowel huidige als oudere modellen getoond gaan worden. De grote ster is evenwel de stekkerhybride SF90 Stradale! +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) wil weer grote aantallen auto’s gaan produceren in haar beroemde, inmiddels 80 jaar oude, Mirafiori fabriek. De faciliteit moet opnieuw het kloppende hart worden van Fiat. Ooit liepen in de gigantische Mirafiori fabriek jaarlijks honderdduizenden auto’s van de band, geproduceerd door evenveel werknemers. De renaissance vindt plaats met de elektrische Fiat 500, waarvoor deze week de eerste productie robots zijn geïnstalleerd. In het voorjaar van 2020 moeten de eerste exemplaren van de elektrische 500 van de band rollen. Hiermee is een investering van €700 miljoen gemoeid. Gedurende de eerste fase zullen er 80.000 auto’s per jaar gebouwd gaan worden. Dat gebeurt door 1.200 man personeel en 200 robots van Comau, een dochteronderneming van FCA. De nieuwe Fiat zal zeer herkenbaar als 500 zijn. In de tweede fase zullen er meer auto’s geproduceerd gaan worden op zijn modulaire platform. Mogelijk gaat het hierbij om een Giardiniera stationwagon variant van de 500. Mirafiori kan overigens ook rekenen op investeringen in bestaande modellen zoals de Maserati Levante, die ook in een stekker hybride uitvoering op de markt zal verschijnen. Met ZF is inmiddels een contract gesloten voor de levering voor een nieuwe 8-traps automaat die speciaal ontwikkeld is voor auto’s met elektromotor ondersteuning. Deze transmissie is compatibel met achterwielaandrijving en zal ook door Jeep voor de volgende generatie Grand Cherokee gebruikt gaan worden. Voor de FCA fabriek in Cassino is er evenwel nog geen licht aan het eind van de tunnel. Daar lopen de Alfa Romeo modellen Giulia en Stelvio van de band, maar die zijn nu al over hun verkoop hoogtepunt heen. De plannen om op basis van hun Giorgio platform een kleinere SUV voor Maserati te gaan produceren, zijn van de baan. Daarnaast heeft Alfa Romeo nog altijd geen groen licht gekregen voor de ontwikkeling van een nieuwe coupé, de GTV. Momenteel werken er nog maar 3.700 mensen in de Cassino fabriek, terwijl 1.400 collega’s thuis tegen een lager salaris duimen zitten te draaien. Vorig jaar zijn in Cassino 99.000 auto’s geproduceerd. Dat waren er 27 % minder dan in 2017.

+++ HONDA heeft interesse in een eventuele deelname aan de Formule E, de elektrische tegenhanger van de Formule 1. In 2015 maakte Honda als motorleverancier van McLaren een comeback in de Formule 1. Na 3 dramatische jaren gingen de Britten en de Japanners echter uit elkaar, maar dit jaar lijkt de weg naar succes dan toch bewandeld te kunnen worden. In Oostenrijk wist voor het eerst sinds de comeback een F1-bolide met Honda motor te zegevieren. Eindelijk dus succes voor Honda in de Formule 1, maar de Japanse constructeur kijkt ondertussen ook naar de Formule E. Volgens Honda is dat een ideaal podium om haar ambities op het gebied van elektrische auto’s onder de aandacht te brengen. Na de E, die inmiddels in prototype vorm gepresenteerd is, zal het merk nog meer emissievrije modellen lanceren. De technologie die Honda in de races gaat toepassen wil men ook voor de gewone personenwagens kunnen gebruiken. “Dat is de reden waarom wij interesse hebben”, aldus een woordvoerder. Honda zou echter pas op zijn vroegst in 2021/2022 willen deelnemen aan het Formule E kampioenschap. +++

+++ HYUNDAI vindt zichzelf een wereldspeler en dan mag een pick-up in het gamma van het merk dat van Azië en Europa tot zowel Noord als Zuid Amerika auto’s verkoopt niet ontbreken. Het Zuid Koreaanse merk belooft dat haar laadbak model ruim inzetbaar en veelzijdig wordt. Hij zal gebouwd gaan worden in de Verenigde Staten, want Amerikanen zijn grootschalige afnemers van pick-ups. Als basis dient vermoedelijk de Santa Fe. De pick-up zal gebouwd worden in Montgomery, Alabama, waar nu vooral sedans worden gebouwd, maar daar is steeds minder vraag naar. +++

Comments are closed.