Porsche pakt met Taycan fotomoment op Goodwood

0

De elektrische Porsche Taycan heeft zijn dynamische debuut gemaakt tijdens het Goodwood Festival of Speed. Dat gebeurde in licht gecamoufleerde vorm met voormalig Formule 1 coureur Mark Webber achter het stuur. De afbeelding op het dak is een eerbetoon aan het gastland, in dit geval de Union Jack met een bliksemschicht.

Porsche genereert op deze manier maximale media aandacht voor haar elektrische sportsedan waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn. In september beleeft de Taycan eindelijk zijn officiële debuut, op de IAA autoshow van Frankfurt. Begin 2020 arriveert hij bij de Nederlandse dealers. Als indicatieve instapprijs wordt 80.000 euro genoemd.

De styling van de Taycan is rechtstreeks afgeleid van de Mission E conceptstudie; een ontwerp van Mitja Borkert, die nu leiding geeft aan de designstudio van Lamborghini. Kenmerken van de elektrische Porsche zijn een inklapbare achterspoiler, een geavanceerd regeneratief remsysteem en verzonken deurgrepen à la Tesla. Naast een 4-deurs sedan komt er in 2022 ook een iets hoger op zijn poten staande stationwagon annex cross-over variant. Daarvoor staat de conceptstudie Mission E Cross Turismo model.

De Taycan is de eerste Porsche met een volledig elektrische aandrijflijn. Later volgen ook andere modellen. De autofabrikant uit Zuffenhausen heeft hiervoor een ontwikkelingsbudget van 6 miljard euro gereserveerd voor de periode t/m 2022. De Taycan is radicaal anders dan de traditionele modellen van Porsche. Ontwikkelingschef Stefan Weckbach belooft dat het model emissievrij rijden zal combineren met “een merkkarakteristieke rij ervaring”. Porsche wil zowel de 718 als de Macan een elektrische opvolger geven.

Op basis van de tot nu toe getoonde interesse in de Taycan denkt Porsche veel klanten binnen te kunnen halen die nieuw zijn voor het merk. Zij zullen naar verwachting de meerderheid van de kopersgroep gaan uitmaken. Porsche had aanvankelijk gedacht op jaarbasis wereldwijd 25.000 exemplaren van de Taycan te kunnen verkopen, hetgeen een afzetaandeel van 10 procent zou betekenen, maar men erkent nu dat dit een te voorzichtige schatting zou kunnen zijn.

 

Sjanghai

Vorige maand reed de Chinese coureur Li Chao al met de Taycan. De deelnemer aan de Porsche Carrera Cup Asia voltooide een aantal demonstratierondes op het veeleisende trainingscircuit van het Porsche Experience Center (PEC) in Sjanghai. Op 13 en 14 juli neemt fabriekscoureur Neel Jani de Taycan mee naar New York als onderdeel van de seizoensfinale van het ABB FIA Formula E kampioenschap. Met China, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bezoekt Porsche enkele van de grootste afzetmarkten voor zijn eerste volledig elektrische auto.

Niet geheel verrassend was Li Chao laaiend enthousiast over de eerste volledig elektrische auto uit Zuffenhausen: “De prestaties van de Taycan zijn typisch Porsche. Het chassis van de nieuwe Taycan biedt een perfect evenwicht tussen de precieze bediening van een sportwagen en het comfort van een limousine. De Taycan stuurt heel direct en heeft extreem veel grip”.

 

Waanzinnig prestaties

De Taycan wordt zoals gezegd in september officieel gelanceerd. Zoals te verwachten is bij Porsche levert de 600 pk sterke sportsedan met vierwielaandrijving circuitprestaties, veel acceleratiepotentieel en heeft hij een bereik waarmee hij eveneens zeer geschikt is voor dagelijks gebruik. De 800 Volt architectuur van het voertuig maakt korte laadtijden mogelijk. De lithium/ion batterij heeft een capaciteit van 90 kWh en biedt daarmee (gemeten volgens de oude, te optimistische NEDC norm) een rij bereik van minimaal 500 km. De Taycan accelereert in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt boven de 250 km/u. Voordat de nieuwe Porsche in september zijn wereldpremière beleeft, heeft hij al zo’n 6 miljoen testkilometers afgelegd. “De kracht die de Taycan ontwikkelt, is werkelijk waanzinnig”, zegt Webber. “2 jaar geleden reed ik tijdens de Goodwood heuvelklim met een 911 GT2 RS. Dus ik wist al dat prestaties en tractie daar belangrijk zijn. Maar dat de Taycan zelfs als prototype zo versnelt, is voor een volbloed motorsportman als ik absoluut indrukwekkend”.

Motorsport professional Webber (42) nam als Porsche fabrieksrijder recentelijk deel aan het FIA World Endurance Championship en reed daar de 919 Hybrid in de LMP1-klasse. In november 2015 werd de Australiër samen met Timo Bernhard en Brendon Hartley World Endurance Champion. Van 2002 tot 2013 kwam Webber aan de start bij de Formule 1. Hij reed in dit tijdperk 215 races, behaalde negen overwinningen, 42 podia, 13 Pole Positions en 19 snelste ronden. Sinds november 2016 is hij merkambassadeur van Porsche.

De Sunday Times beschreef de legendarische heuvelklim op het Festival of Speed ooit als “een kruising tussen de Grand Prix van Monaco en Royal Ascot”. Bijna 200.000 motorsportfans komen elk jaar naar dit speciale evenement in West Sussex in het zuiden van Engeland. Strak, hobbelig en beveiligd met balen stro; het 1,87 kilometer lange circuit is een uitdaging voor rijders en voertuigen. De route loopt over het terrein van Goodwood House, de residentie van Charles Henry Gordon-Lennox, de 11de hertog van Richmond. Deze fanatieke autoliefhebber startte in 1993 met het Goodwood Festival of Speed.

 

Achilleshiel

Ondanks de lyrische woorden over de prestaties van de Taycan, is het model uiteindelijk ook een ketting die net zo sterk is als de zwakste schakel. En de Achilleshiel van de Porsche zou de (te) krappe interieurruimte kunnen zijn. In vergelijking met de Tesla Model S doet de cabine nogal claustrofobisch aan.

Achterin houdt het ruimteaanbod allesbehalve over. De Taycan is geen auto die zowel sportief als ruim is. Hij is dus niet geschikt voor het vervoer van het hele gezin. Jammer, want de Tesla Model S is dat wel. Het helpt ook niet dat de vloer relatief hoog ligt, aangezien daaronder het accupakket is weggewerkt. Speciale uitsparingen moeten zorgen voor voldoende voetenruimte achterin, maar dat levert niet per definitie een comfortabele zitplek op.

De Taycan is bewust laag gehouden; de merkprincipes indachtig. De term ‘limousine’ is dan ook niet van toepassing op de binnenruimte. De Taycan is duidelijk korter dan de Panamera. Mede dankzij de schuin aflopende daklijn à la 911 levert dat weliswaar fraaie carrosserie proporties op, maar geen ruimtewonder. Achterpassagiers moeten dan ook geen overdosis aan bewegingsvrijheid verwachten. Voor hem is een niet al te grote actieradius juist een zegen, zodat zij de kans krijgen om even hun benen te strekken tijdens het bijladen. Tesla zal blij zijn met de krappe cabine van de Taycan. De eerste serieuze poging om de hegemonie van Elon Musk te doorbreken, maakt dus niet op alle vlakken evenveel indruk.


De Taycan presteert natuurlijk niet verkeerd, maar lijkt de Tesla Model S Performance niet te kunnen verslaan. Terwijl het de sportwagenbouwer eigenlijk aan zijn stand verplicht is om met een elektrische auto te komen die sneller is dan al zijn concurrenten. De Taycan krijgt weliswaar een lagere instapprijs dan de genoemde Tesla, maar daarvoor krijg je niet de 600 pk versie.

 

Reageren is niet mogelijk.