Nieuwstelex

0

+++ Minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer wil dat werkgevers afspraken maken over APPEN EN BELLEN IN DE AUTO . We bellen nog steeds massaal achter het stuur. En veel bedrijven verwachten dat je snel reageert, ook als je onderweg bent. Van Nieuwenhuizen komt daarom met een campagne die gericht is op werkgevers. Ruim 1 op de 3 werkgevers heeft geen regels voor werknemers over telefoongebruik in de auto, zo blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en de Vereniging van Nederlandse Autolease maatschappijen. 35 % van de bedrijven verwacht binnen een half uur reactie op een berichtje, ook als medewerkers onderweg zijn. Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil er nu iets aan doen. Ze lanceert vandaag, nu alle zomervakanties voorbij zijn, een campagne. Die moet werkgevers aanzetten om duidelijke afspraken te maken. “Het is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: hou je aandacht bij de weg en rij Mono”, zegt Van Nieuwenhuizen. Ze verwijst naar de gelijknamige campagne van de overheid om telefoongebruik in de auto te ontmoedigen. Ongeveer de helft van de werkgevers is overigens wel op de goede weg. Zij hebben duidelijke afspraken met werknemers over het gebruik van de telefoon onderweg. Het gaat onder meer om Samsung, Arcadis, Athlon, Heineken, Shell en de ANWB. Bellen achter het stuur mag niet. Sterker nog: je mag een telefoon, muziekspeler, tablet of navigatiesysteem niet eens vasthouden. Doe je dat wel, dan kun je rekenen op een boete van €240. Jouw telefoon mag je wel bedienen als hij in een houder zit. Ook mag jij een telefoon in jouw handen hebben als jij stilstaat in de file, voor een verkeerslicht of op een parkeerplaats. +++

+++ De huidige generatie AUDI Q5 stamt uit 2016 en is nog niet eens halverwege zijn verkoopcarrière (hij moet eerst nog een facelift ondergaan), maar in Ingolstadt is men al druk bezig met nadenken over de volgende editie. Die komt in 2023 op de markt. Een volledig elektrische e-Tron uitvoering ligt dan voor de hand. Het lijkt een logische evolutie, aangezien het merk met de 4 ringen zal kunnen profiteren van het door Porsche ontwikkelde EPP platform voor de toekomstige Macan, die in 2021 in de showrooms moet arriveren en volledig afziet van thermische motoren. Audi lijkt echter niet zo ver te willen gaan door alle TFSI en TDI uitvoeringen overboord te gooien, niet in de laatste plaats omdat zij de extra typeaanduiding ‘-e’ zullen krijgen. Daarom is het goed denkbaar dat men in Ingolstadt voor de Q5 nog een generatie vasthoudt aan de huidige bodemplaat. Die is bovendien goedkoper dan het EPP platform van Porschegebruikt dan te beginnen met een geheel nieuwe basis. +++

+++ Er rollen minder exemplaren van de Audi e-Tron van de band dan gepland, naar verluidt omdat de Volkswagen dochter accu’s in onvoldoende grote volumes krijgt aangeleverd. De fabrikant onderhandelt daarom met het Chinese BYD , dat batterijen in grotere aantallen zou kunnen leveren. De gesprekken zouden zich in een ver gevorderd stadium bevinden. BYD, dat natuurlijk niet over een eindeloze productiecapaciteit voor accu’s beschikt, is echter ook met andere potentiële afnemers aan het onderhandelen. Als wisselgeld zou het Chinese bedrijf om een nieuwe joint venture hebben gevraagd. Vooralsnog is onduidelijk of Volkswagen, het moederbedrijf van Audi, daar ook voor open staat. Van BYD wordt verwacht dat ze batterijen leveren voor de elektrische modellen van het autoconcern uit Wolfsburg die gebaseerd zijn op de zogeheten Premium Platform Electric (PPE) architectuur. Die bodemplaat is ontwikkeld door Porsche voor haar eigen Taycan, maar zustermerk Audi zal het onderstel gaan gebruiken voor de e-Tron GT. Er rollen in de Brusselse fabriek minder exemplaren van de e-Tron van de band dan oorspronkelijk voorzien omdat Samsung SDI in Europa, dat de accu’s moet leveren, onvoldoende exemplaren aan Audi kan toewijzen. Het merk met de 4 ringen had gemikt op een totaal van 20 gigawatt uur, maar het kreeg slechts 5 gigawatt uur toegewezen. +++

+++ In een verrassende ontwikkeling heeft CHINA besloten om Tesla een belastingvoordeel toe te kennen: de Model 3, Model S en Model X zijn namelijk uitgezonderd van de nieuwe aankoopbelasting van 10 %. Deze vrijstelling bestond in China al voor in eigen land geproduceerde elektrische auto’s, maar niet voor die van Tesla aangezien die geïmporteerd worden vanuit de Verenigde Staten. Na een bliksembezoek van topman Elon Musk aan Sjanghai heeft de Chinese regering echter besloten om de Model 3, Model S en Model X alsnog op het lijstje van vrijgestelde auto’s te zetten. Er is weliswaar een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China gaande, maar Musk heeft in Sjanghai veel stroop rond monden gesmeerd. Los van het bezoek van de Tesla topman zou de beslissing ook te maken hebben met het feit dat de Model 3 binnen afzienbare tijd in het Aziatische land het levenslicht ziet. Het gaat hierbij weliswaar om de goedkopere uitvoeringen, maar toch: het betekent wel een duwtje in de rug voor de kwakkelende Chinese economie. Tesla kan nu per direct een slaatje gaan slaan uit de verminderde inkoopbelasting want in de praktijk betekent het een bijna $14.000 lagere consumentenprijs. Dit voordeel wordt echter niet compleet aan de klant doorgegeven want tegelijkertijd heeft Musk de prijzen van zijn modellen in China met 3 % verhoogd. +++

+++ Door allerlei nieuwe en veelbelovende startende ondernemingen zoals Human Horizons (HiPhi 1) en Nio (ES8), lijkt het erop alsof de automarkt van China volledig elektrificeert. Het ministerie van Industrie heeft nu laten weten dat dit niet het geval zal zijn. Dit antwoord kwam na vragen vanuit het Chinese parlement wanneer de benzineauto verboden gaat worden. Het ministerie van Industrie stimuleert weliswaar de ontwikkeling van ELEKTRISCHE auto’s, maar wil niet overhaast te werk gaan. Ook is er geen sprake van een ‘alles of niets’ beleid: energiezuinige voertuigen in de vorm van (stekkerloze) hybride modellen vindt men in Beijing ook prima. Het ministerie wil namelijk niet te hard van stapel lopen bij de transitie en eerst uitgebreid onderzoek doen naar de ideale verhouding tussen elektrische en conventionele auto’s. Daarbij zal ook gelet worden op de ontwikkelingskosten, de marktvraag en het brandstofverbruik. Toch zal China naar verwachting de grootste afzetmarkt voor emissievrije personenwagens blijven. De overheid voorziet in diverse subsidies en andere stimulering maatregelen. Zo krijgen elektrische auto’s en stekkerhybride modellen bijvoorbeeld gratis kentekenplaten (dat wil zeggen: men hoeft geen registratiekosten te betalen). In de eerste 7 maanden van dit jaar werden er daardoor afgerond 700.000 (deels)emissievrije personenwagens verkocht in China. Dat betekende een marktaandeel van 5 procent. Niet zo schokkend, maar toch een aardig resultaat. Echter, het betekent dat in dezelfde periode 13,4 miljoen auto’s met een verbrandingsmotor (benzine) de showrooms in China verlieten. +++

+++ FERRARI zal dit keer niet present zijn op de IAA in Frankfurt, maar in de slipstream van al het autonieuws dat deze beurs genereert, zal het Italiaanse merk 2 nieuwe cabriolet modellen introduceren. Al voor de start van de IAA zal de eerste open sportwagen worden onthuld. Het betreft een nieuwe (tweede) carrosserievariant van de 812 Superfast die als extra typeaanduiding RHT krijgt (de toevoeging staat voor: Retractable Hard Top ofwel inklapbaar dak). De sportwagen krijgt dezelfde kapconstructie als de Portofino. Dit betekent dat het harde dak volautomatisch achterin de 812 Superfast onder een grote klep kan verdwijnen na een druk op de knop. De open versie wordt anders dan zijn spirituele voorgangers (van de 550 Pininfarina Barchetta werden 448 exemplaren gemaakt, van de SuperAmerica zagen 559 eenheden het levenslicht, van de F60 America bouwde Ferrari 10 stuks en van de 599 SA Aperta 80 exemplaren) geen gelimiteerd model. De productiestart van de nieuwe 812 Superfast RHT staat gepland voor komend voorjaar. De tweede nieuwe Ferrari zal tijdens het eerste weekeinde van de beurs worden gepresenteerd: een open variant van de nieuwe F8 Tributo, genaamd Spider. Hij krijgt net als zijn voorgangers (458 Spider en 488 Spider) de beschikking over een inklapbare hardtop. De kap komt in geopende stand achter de voorstoelen, ter hoogte van de motor te liggen. De motorkap dekt het geopende dak af. De levering start op zijn vroegst in maart 2020. Eerst arriveert de dichte uitvoering van de F8 Tributo in de showrooms. Ferrari heeft voor dit jaar 5 nieuwe modellen aangekondigd. De F8 Tributo beet de spits af en daarna volgde de SF90 Stradale. Nu is het de beurt aan de open varianten van de 812 Superfast en F8 Tributo. Het vijfde model zal in november op de autotentoonstelling van Los Angeles worden gepresenteerd. +++

+++ De Chinese markt is van essentieel belang voor de Europese premium autofabrikanten. MERCEDES-BENZ benadrukt dat door meer modellen in China te gaan bouwen. De 3 Duitse premium merken (dus ook Audi en BMW) verkopen in het grote Aziatische land op maandbasis 50.000 tot 60.000 auto’s. Daarmee is China een enorme afzetmarkt voor het trio. Om stevig voet aan de grond te krijgen, zijn zij jaren geleden al joint venture samenwerking verbanden gestart met lokale autofabrikanten. Zo heeft Mercedes-Benz als partner BAIC Motor. Samen bouwen zijn in in Beijing al jarenlang auto’s met het sterlogo die voornamelijk voor de lokale markt zijn bestemd, waaronder de GLA en GLC. In het eerste half jaar van 2019 verkocht Mercedes-Benz 282.000 lokaal geproduceerde personenwagens in China; een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Die auto’s worden niet belast met hoge importtarieven. Mercedes-Benz kondigt nu aan dat zij ook de elektrische EQ C, de AMG A 35 L Limousine (een sedanversie met verlengde wielbasis) en gloednieuwe GLB zal laten bouwen in China. De keuze om het eerste model van dit drietal te laten fabriceren in het Aziatische land is bovendien een manier om te voldoen aan de Chinese regelgeving die elektrificatie stimuleert. In China moet 1 op de 10 verkochte auto’s een stekker hebben. Als Mercedes-Benz, net als de andere buitenlandse autoproducenten, benzinemodellen wil blijven verkopen, dan moet zij (ook) voldoende (deels)elektrische personenwagens produceren. De EQ C wordt de eerste lokaal geproduceerde elektrische SUV die wordt aangeboden door een premium merk in China, terwijl de genoemde A klasse het eerste model met AMG label is dat aldaar van de band gaat lopen. Mercedes-Benz heeft momenteel geen concrete plannen om in China geproduceerde auto’s aan Europese consumenten te gaan leveren. Volvo, dat eigendom is van het Chinese Geely, doet dat inmiddels wel. Onder meer de S90 en XC60 voor de Europese markt worden aldaar geproduceerd. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz, Daimler, overweegt om haar belang in Beijing Benz Automotive (de naam van bovengenoemde joint venture met BAIC) uit te breiden. Tot voor kort was het voor buitenlandse bedrijven onmogelijk om een controlerend belang in een (verplichte) joint venture te verwerven, maar de Chinese overheid heeft de regels inmiddels onder druk van het Westen versoepeld. +++

+++ De PRIJZEN IN HET OPENBAAR VERVOER zijn de afgelopen 10 jaar meer gestegen dan de kosten van autorijden. Rijden in een eigen personenwagen was halverwege dit jaar 26 % duurder dan in 2009. De prijzen in het openbaar vervoer namen in dezelfde periode met 30 % toe, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Autokosten zijn volgens het CBS aanschaf, onderhoud, brandstof, parkeerkosten, verzekering en belasting. De prijzen van vervoerbewijzen voor trein, tram, metro, bus en taxi zijn de openbaar vervoer kosten. De grotere prijsstijging is vooral te wijten aan taxi en bus ritten die zo’n 40 % duurder zijn geworden. Reizen met de trein, tram en metro steeg een kwart in prijs. In Nederland wordt 10 keer zoveel geld besteed aan autorijden als aan het openbaar vervoer. Ongeveer een derde van de autokosten is voor brandstof. Dat de prijzen voor het openbaar vervoer meer toenamen dan de autokosten komt ook door de wijziging in de BTW tarieven. In januari van dit jaar werd het lage percentage, dat voor openbaar vervoer geldt, verhoogd van 6 naar 9. Deze BTW verhoging is terug te zien in de recente stijging van de prijzen bij het openbaar vervoer: die namen in juli met 5,5 % toe ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De prijsstijging trof vooral bus en taxi reizigers. Dit vervoer werd respectievelijk 7,7 % en 6,7 % duurder. Dat autorijden duurder is geworden, komt vooral doordat de verzekeringspremies (ruim 50 %) en parkeerkosten (bijna 40 %) in de afgelopen 10 jaar flink zijn toegenomen. +++

+++ SKODA is zijn multimediasystemen aan het updaten voor de Scala en de nieuwe Kamiq. Met als gevolg dat de nieuwste functie, Apple Car Play en Android Auto, nu ook draadloos werkt. Skoda, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de multimedia-interfaces binnen het Volkswagen concern, biedt de geavanceerde systemen aan op de Scala en de Kamiq. Beide modellen krijgen het SmartLink draadloos systeem. In de praktijk zal het voor Apple Car Play of Android Auto dus niet langer nodig zijn om de telefoon via een kabel aan te sluiten. Dat komt het gebruiksgemak alvast ten goede. +++

+++ Leasemaatschappij ALD gaat zelf auto’s van TESLA afleveren na klachten van klanten. Normaliter moeten leaserijders hun auto zelf afhalen bij Tesla in Tilburg. Maar zij kunnen hun oude leasewagen daar niet achterlaten. Dat leidt tot ergernis. ALD start daarom een proef met het zelf afleveren van honderd Tesla’s. Concurrent Arval is met Tesla (ook) in gesprek over hoe de aflevering kan worden geregeld. Bij traditionele automerken wordt de leasewagen bij de dichtstbijzijnde dealer afgeleverd of wordt hij naar de klant gebracht. Maar bij Tesla moeten klanten die binnen een straal van 250 kilometer van Tilburg wonen zelf de auto ophalen. Ook kunnen ze dan de huidige auto niet laten staan. Dit servicebeleid wijkt sterk af van wat leaserijders gewend zijn. Dat komt doordat Tesla geen traditioneel dealernetwerk heeft. ALD verwacht komende maanden 100 auto’s van het Amerikaanse merk af te leveren. Hiervoor wordt samengewerkt met een externe partij. De aflevering wordt gedaan door iemand met uitgebreide Tesla kennis en als de leaserijder dat wil, kan de persoon die de auto brengt ook de ALD auto die aan het einde van het contract is mee terugnemen. Wil de leaserijder toch liever zelf naar Tilburg reizen, dan blijft dat ook gewoon mogelijk. Ook Arval is in gesprek met Tesla om de aflevering van auto’s over te nemen. Het merk groeit heel snel en dat leidt tot capaciteitsproblemen op de service afdeling. ALD laat de aflevering verzorgen door het bedrijf Autoafleveren.nl . Daar zien ze het aantal opdrachten om auto’s van Tesla naar de klant te brengen, toenemen. Het bedrijf bevestigt dat er klachten zijn. “soms wordt de verkeerde of zelfs geen kabel meegeleverd, of is de auto niet helemaal opgeladen. Dat is vervelend, maar ergens ook begrijpelijk, want er is nu sprake van piekdrukte bij Tesla”, zo laat een woordvoerder weten. Autoafleveren.nl heeft een groep studenten die de auto’s afleveren. Hun kennis wordt eerst getest. Klanten willen namelijk graag een korte uitleg over hun auto. Het bedrijf realiseerde in het eerste jaar (2016) 3.000 opdrachten voor zowel transport als aflevering en dit jaar stevent men af op 17.000 orders. Die stijging is overigens niet alleen aan Tesla te danken, maar ook aan private lease. “Dealers willen zulke auto’s lang niet altijd leveren als zij het onderhoud niet mogen doen, dus komt de levering bij ons terecht”, zo laat een woordvoerder weten. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft net de vernieuwde T6 generatie van de Transporter voorgesteld, maar is al weer druk bezig met de ontwikkeling van een geheel nieuwe generatie van de besteller: de T7. Dat er in Wolfsburg vaart wordt gemaakt, komt doordat de huidige editie feitelijk een stevig gemoderniseerde versie is van de uit 2003 stammende T5. En dat betekent dat de implementatie van nieuwe techniek lastig kan zijn. Zoals stekker hybride aandrijving bijvoorbeeld. Een dergelijke uitvoering kan nu niet worden geleverd, maar staat wel op het wensenlijstje van de opvolger. Net als de nieuwe Golf krijgt de Transporter T7 een opvallend lage neuspartij. Ook qua koplampen en grille zijn er overeenkomsten. Dat vergroot het familiegezicht. Een volledig elektrische versie is niet gepland. Wel werkt Volkswagen aan een productieversie van de conceptstudie ID.-Buzz. Die krijgt dezelfde basis als de ID.3 +++

Reageren is niet mogelijk.