BMW maakt de 225xe Active Tourer efficiënter

0

De stekker hybride variant van de BMW 2-serie Active Tourer is voortaan uitgerust met verbeterde accutechnologie. Daardoor is de elektrische actieradius met meer dan 25 procent toegenomen tot 55 à 57 kilometer en de CO2 uitstoot met ruim 15 procent verminderd tot 42 à 44 gram per kilometer. Als gemiddeld benzineverbruik geeft BMW 1,9 liter per 100 kilometer op.

De significante toename van de elektrische range van de 225xe Active Tourer is grotendeels te danken aan de hogere capaciteit van de lithium/ion accu. Die is gestegen van 7,7 naar 10 kWh zonder dat de afmetingen van de accu zijn gewijzigd. Opladen kan op het conventionele elektriciteitsnet thuis met behulp van de standaard meegeleverde laadkabel. Op deze manier is de accu in 5 uur volledig op te laden. Met gebruik van een Wallbox lukt dat in 3 uur en 15 minuten. De aansluiting voor het opladen zit achter een klepje in het zijscherm linksvoor. De hoogvoltage accu is geplaatst onder de achterbank om ruimte te sparen en de kofferbak capaciteit zo groot mogelijk te houden in vergelijking met de andere modelvarianten van de 2-serie Active Tourer. De bagageruimte van de 225xe Active Tourer meet 400 liter en met de in de verhouding 40:20:40 neerklapbare achterbank leuning is het volume uit te breiden naar 1.350 liter.


De stekker hybride aandrijving in de 225xe Active Tourer maakt het mogelijk om volledig emissievrij te rijden in de stad en direct daarbuiten. Bovendien zijn prima grote afstanden af te leggen. Een 1,5 liter turbobenzine 3 cilinder met een vermogen van 136 pk drijft via een 6-traps Steptronic automaat de voorwielen aan. Een elektromotor van 88 pk drijft de collega’s achter aan. Het gecombineerde vermogen bedraagt 224 pk en aan koppel is er maximaal 385 Nm beschikbaar. De stekker hybride 2-serie Active Tourer accelereert in 6,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 202 km/h. In puur elektrische rij modus is met de 225xe Active Tourer een maximale snelheid van 130 km/u mogelijk.

Het energie managementsysteem voor de aandrijflijn maakt gebruik van data van de navigatie om te anticiperen op stijgingen en dalingen in de route. Daarmee helpt het volgens BMW om maximale efficiency en rij plezier te bereiken. De bestuurder kan via de Driving Experience schakelaar kiezen uit de modi Sport, Comfort en Eco Pro. Met de eDrive schakelaar op de middenconsole is de interactie tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor te beïnvloeden. In de standaard ingestelde ‘Auto eDrive’ stand garandeert het systeem volgens BMW onder alle omstandigheden optimale interactie tussen de krachtbronnen. De positie ‘Max eDrive’ is gericht op puur elektrisch rijden, terwijl ‘Save Battery’ ervoor zorgt dat de accu onderweg voldoende opgeladen is om bijvoorbeeld bij het binnenrijden van een stadscentrum direct te kunnen overschakelen op elektrisch rijden.


Tot de standaarduitrusting van de BMW 225xe Active Tourer behoort akoestische voetgangerswaarschuwing (naar verwachting ook beschikbaar voor het Model M Sport, per november 2019). Die is actief bij elektrisch rijden met een snelheid tot 30 km/u. Het geluid is specifiek ontwikkeld voor geëlektrificeerde BMW modellen en moet andere weggebruikers attenderen op de naderende auto, waarbij het geluid overigens onhoorbaar is voor de inzittenden. Standaard zijn verder onder meer 17 inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren achter, cruise controle met remfunctie en automatische airconditioning met 2 temperatuurzones. Het interieur van de stekker hybride 2-serie Active Tourer is voor vertrek te verwarmen of te koelen via BMW Connected met gebruik van een slimme telefoon. De 225xe is ook te bestellen als rijker uitgeruste Model Sport Line, Model Luxury Line en Model M Sport. Bovendien zijn nagenoeg alle voor de 2-serie Active Tourer beschikbare opties ook leverbaar voor het stekker hybride model.

Reageren is niet mogelijk.