Exclusief: rijden met de nieuwe Nissan Juke Prototype

0

Waarom de korte test?

Na ruim 9 jaar presenteert Nissan eindelijk de tweede generatie Juke. Dat de Japanse autofabrikant zo lang gebroed heeft op de opvolger, komt enerzijds doordat het originele model erg succesvol was (er zijn meer dan 1 miljoen exemplaren van verkocht) en anderzijds omdat het ontwerpen van de opvolger lastiger was dan gedacht. De Juke diende herkenbaar zichzelf te blijven, maar diende wel praktischer te worden en mocht tegelijkertijd niet te veel van zijn karakteristieke, maar ook polariserende uiterlijk verliezen.

Inmiddels is het ei vrijwel gelegd. Over een kleine maand, op 3 september, zal de nieuwe Juke officieel worden voorgesteld aan de pers. Een paar weken later beleeft hij zijn publieksdebuut op de IAA van Frankfurt. Hij gaat net als het huidige model in het Engelse Sunderland gebouwd worden. De showroomintroductie is voor november gepland. Op het Engelse Millbrook Proving Ground in Bedfordshire kon een select aantal autojournalisten onlangs de eerste kilometers rijden met een gecamoufleerd exemplaar van de tweede generatie van de Juke.

Wat voor auto is het?

De nieuwe editie staat op het CMF-B platform dat we al kennen van de jongste Clio en Captur van Renault. Dit onderstel biedt niet alleen een betere ruimtebenutting maar ook een grotere stijfheid en dat komt (theoretisch) zowel de rijeigenschappen als het comfort ten goede. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de maatvoering is toegenomen. De oude Juke werd bekritiseerd vanwege de krappe interieurruimte achterin en de kleine kofferbak.

Met 4,21 meter carrosserielengte is de tweede generatie Juke 7,5 centimeter langer dan het huidige model. De wielbasis neemt met 10,6 centimeter toe tot 2,64 meter. In de breedte groeide de Nissan met 3,5 centimeter en daarnaast is hij een forse 7,5 centimeter hoger geworden. Onder de streep moet dit één van de ruimste B segment SUV modellen opleveren. Tijdens de kennismaking werd duidelijk dat het ruimteverschil met de huidige Juke inderdaad fors is. Achterin kunnen volwassenen nu veel beter zitten. Met name de hoeveelheid knie ruimte is er aanzienlijk op vooruit gegaan. De kofferbak heeft nu een inhoud van 422 liter en is daarmee 68 liter oftewel 20 procent groter dan voorheen. De bagageruimte is voorzien van een in hoogte verstelbare vloer. Bestel je geen reservewiel dan heb je onder de bodem nog een extra bergvak.

Hoewel het test exemplaar van de nieuwe Juke nog flink van camouflagemateriaal was voorzien, is duidelijk zichtbaar dat de tweede editie wederom excentriek is vormgegeven. Veel van zijn bolle carrosserievormen zijn behouden gebleven. De wielkasten zijn zeer geprononceerd en haast overdreven groot. Daarnaast heeft de nieuwe Juke wederom stevige heupen. De hoge, ver naar achteren lopende koplampen zijn verruild voor 2 dunne strips met LED techniek. Eronder vinden we het bekende ronde verlichtingsunits met, afhankelijk van de gekozen versie, een signatuur in Y vorm.

Net als bij het origineel zijn de deurgrepen achter verzonken. De achterlichten in boemerang vorm van het originele model zijn ingewisseld voor conventionelere horizontale units die volgens Nissan enerzijds de carrosserie optisch breder maken en anderzijds een grotere laadopening creëren. Het grootste gedeelte van de lampen is voortaan namelijk geïntegreerd in de kofferklep. De in de voorspatborden doorlopende motorkap doet enigszins aan de Volvo XC40 denken terwijl de overgang van dak naar C stijl overeenkomsten vertoont met de Toyota C-HR.

Ondanks de grotere maatvoering is de nieuwe Juke dankzij intensiever gebruik van hoogwaardig, extra sterk staal 23 kilo lichter dan het oude model. De gewichtsreductie is welkom omdat de tweede generatie bij zijn marktdebuut alleen leverbaar zal zijn met een 1,0 liter 3 cilinder turbobenzinemotor (van 117 pk en 200 Nm). Deze zogeheten I-GT unit is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak. Tegen meerprijs is een 7-traps automaat met dubbele koppeling verkrijgbaar. Die vervangt de weinig geliefde CVT. Later volgen versies met een geblazen 1,3 liter 4 cilinder benzinemotor. Elders in Europa gaat Nissan de nieuwe Juke ook leveren in 1.5 dCi dieseluitvoering met naar keuze 85 pk of 115 pk. In een later stadium volgt een stekker hybride geëlektrificeerde versie met 150 pk.

Het hogere percentage extra sterk staal moet er voor zorgen dat de nieuwe Juke moeiteloos 5 botssterren bemachtigd bij Euro NCAP. Nissan gaat het model leveren in 5 uitvoeringen: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna en Tekna Plus. Daarnaast kondigt de fabrikant tal van personalisatie mogelijkheden aan. Vanaf het uitrustingsniveau Tekna is de Juke met Pro-Pilot techniek uitgerust. Daarmee kan hij semi-autonoom rijden. Nissan levert de nieuwe Juke, afhankelijk van de gekozen uitvoering, met een tweekleurig koetswerk. De Japanners hebben bovendien diverse interieurthema’s bedacht.

Is het wat?

Zodra je instapt, dan valt direct op dat de nieuwe Juke een meer volwassen indruk maakt. De zitpositie is aanzienlijk beter dan voorheen. Je zit relatief laag en het is een zegen dat het aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel voortaan wél in diepte verstelbaar is (hoogteverstelling had de oude Juke al). De pookknop zit beter onder handbereik. Ook de voorstoelen kennen voortaan ruimere verstelmogelijkheden. Het 8,0 inch grote aanraakscherm zit bovenin de middenconsole en is goed afleesbaar. Het infomediasysteem is voorzien van Apple CarPlay en Android Auto. Dankzij internetverbinding krijgt de bestuurder actuele verkeersinformatie en kan hij gebruik maken van Google Streetview. Indien de Juke besteld wordt met de Nissan Connected Services applicatie dan kan je op afstand checken waar jij de auto in vredesnaam ook alweer geparkeerd hebt, of jouw kinderen er niet in scheuren en kan je de Google Home assistent specifieke instructies aanleren (in eerste instantie maximaal 20, later volgt uitbreiding naar 35). Hierbij moet gedacht worden aan vragen als: “Google, moeten de banden opgepompt worden?”

Daarnaast krijgt de nieuwe Juke een 7,0 inch groot display als digitaal instrumentarium. Van het interieurdesign mochten nog geen foto’s worden genomen, maar na het optillen van het camouflagemateriaal was te zien dat Nissan gekozen heeft voor een sportief en flamboyant design met ronde vormen die enigszins aan Mini doen denken. De materialen zijn van duidelijk hoger kwaliteitsniveau dan bij de oude Juke. De bovenkant van het dashboard is net als de deurpanelen bekleed met zacht kunststof. Elke uitvoering kan rekenen op metallic grijze afwerking van de ventilatieroosters, de middenconsole en de knoppen voor de raambediening. Als Tekna Plus biedt de nieuwe Juke eveneens stikselwerk in een contrasterende kleur, Alcantara en glanzend zwarte pianolak.

De rij test leerde dat de Juke sportief stevig geveerd is. Veel concurrenten zijn in dit opzicht comfortabeler, al moet opgemerkt worden dat het demonstratie exemplaar voorzien was van 19 inch velgen. Een Juke met 17 inch exemplaren plus banden met een hogere wang zullen een beter absorptievermogen van oneffenheden bieden. Maar het voordeel van de stevige vering is dat de carrosserie in bochten goed onder controle wordt gehouden. De besturing is direct, mooi lineair en reageert sneller op commando’s, maar feedback ontbreekt nog steeds.

De 3 cilinder motor is voor zijn soort verfijnd en krachtig genoeg. De CO2-uitstoot komt bij de handgeschakelde uitvoering uit op 113 à 118 gram en bij de versie met automatische transmissie op 111 à 116 gram. De vermogenafgifte is mooi lineair en in elke versnelling kan er geprofiteerd worden van een overboost functie waarin tijdelijk 20 Nm extra beschikbaar is. Schakelen deed de geteste Juke overigens niet bijzonder exact, maar wel beter dan de Qashqai. Nissan zegt dit aspect overigens nog te zullen verbeteren. Dat geldt ook voor de remmen die weliswaar krachtig genoeg zijn zodra je doortrapt, maar in eerste instantie een weifelende indruk maken.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De nieuwe Juke biedt wederom een opvallend design. Daarmee kunnen bestaande klanten binnenboord worden gehouden. Tegelijkertijd heeft Nissan de ruwe kantjes van de eerste generatie Juke afgehaald en het model praktischer gemaakt. Daardoor zal de nieuwe editie een bredere doelgroep kunnen aanspreken, ook omdat hij meer volwassen rijdt. Nissan verkocht vorig jaar 60.000 exemplaren van de oude Juke in Europa. Niet slecht, maar in de topjaren gingen er meer dan 100.000 stuks over de toonbank. Autointernationaal.nl denkt dat de nieuwe editie op jaarbasis makkelijk 120.000 kopers moet kunnen trekken. Ja, hij is veel meer een allemansvriend dan het controversiële originele model.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (15)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.