Hyundai plaagt met schets nieuwe i10

0

Hyundai heeft de eerste schets van de geheel nieuwe i10 gepresenteerd. Dat gebeurt in de aanloop naar de wereldpremière van de nieuwe A segment auto, volgende maand op de internationale autoshow van Frankfurt (IAA). De Nederlande marktintroductie staat voor december gepland.

Anders dan diverse andere automerken (zoals Ford) gooit Hyundai dus niet de handdoek in de ring in het A segment. De Koreaanse fabrikant is er van overtuigd dat zij met een dynamisch vormgegeven 5-deurs model (met vloeiende oppervlakken die sterk contrasteren met de scherpe lijnen van de carrosserie) wederom kan scoren in de zogeheten boodschappenauto klasse. Door de gewijzigde verhouding tussen de hoogte en de breedte en nieuwe (lees: grotere) wielmaten oogt de nieuwe i10 energiek en wendbaar. Op de schets is de Hyundai als 3-deurs afgebeeld, maar de productieversie krijgt gewoon achterportieren.

Hyundai geeft de nieuwe i10 dus een jeugdig en dynamisch design, waarmee de auto zich onderscheidt in zijn segment. De brede grille zorgt voor een sportieve uitstraling en geeft met de geïntegreerde dagverlichting een nieuwe dimensie aan dit kenmerkende i10 detail. De driehoekige luchtinlaten op de hoeken van de voorbumper accentueren niet alleen de breedte, maar verbeteren ook de aërodynamische efficiëntie van de auto. De opvallende C stijlen in X vorm maken de nieuwe i10 al van grote afstand herkenbaar en trekken volgens Hyundai het oog naar het merklogo. De bijzondere driehoeksvormen benadrukken optisch de breedte van de derde generatie en accentueren de plaatsing van de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie.


Met onder meer zijn uitgebreide gamma internetcommunicatie en veiligheidsvoorzieningen wil Hyundai met de nieuwe i10 een toonaangevende positie veroveren in het A segment. Daar maken nu nog de Kia Picanto, de Opel Karl, de Peugeot 108 en de Volkswagen Up de dienst uit. Maar de dagen van de Karl zijn geteld, de Up gaat op de elektrische toer en in 2022 valt het doek voor de 108. De i10 gaat dus vooral aan de poten zagen van haar zustermodel, de Picanto. Verleiding wapens zijn Bluelink, Apple Car Play, Android Auto voorbereiding, een draadloze oplaadmogelijkheid voor de telefoon en een achteruit rij camera. Het nieuwe model biedt volgens Hyundai één van de meest uitgebreide veiligheidsuitrustingen in zijn klasse. Forward Collision Avoidance Assist maakt gebruik van de radarsensor aan de voorzijde om behalve andere auto’s ook voetgangers te signaleren. De nieuwe i10 is standaard uitgerust met Driver Attention Warning en Lane Keep Assist System.

Hyundai meldt dat de nieuwe i10 in Europa ontworpen is en wederom in Turkije gebouwd zal worden. De fabrikant is dus trots op het uitgebreide gamma aan internetcommunicatie en veiligheidsvoorzieningen van de derde generatie, maar het is ook belangrijk om even stil te staan bij wat niet gezegd wordt. Er worden geen claims gedaan over het ruimteaanbod. Daaruit kunnen wij afleiden dat de nieuwe i10 in dit opzicht niet tot de top gaat behoren in zijn segment. Hetgeen niet verwonderlijk is bij zo’n gewelfde carrosserie want dat is doorgaans nadelig voor het ruimteaanbod.

Over de motorisering van de nieuwe i10 doet Hyundai nog geen mededelingen, maar reken op de bestaande 3 cilinder 1,0 liter motor. Daarvan komt ook een T-GDI turbovariant (reeds bekend uit de Picanto) ter vervanging van de 4 cilinder 1,2 liter. De algehele upgrade van de i10 zal wel gepaard gaan met een forse prijsstijging. Reken op een instaptarief van minimaal 13.995 euro.

Reageren is niet mogelijk.