In detail: het dashboard van de Porsche Taycan

0

Hoe de buitenkant van de Porsche Taycan er in productievorm uit gaat zien, weten we pas op 4 september. Over de dashboard hoeven we niet meer te speculeren: die laat de Duitse fabrikant nu al zien.

De Taycan, die zijn ontwikkelingsleven begon als Mission E, gaat een zeer belangrijke auto worden voor Porsche. En eigenlijk ook voor Duitsland. De tot nu toe door onze oosterburen gepresenteerde alternatieven voor de inmiddels ruim 7 jaar oude Tesla Model S zijn niet onaardig, maar allesbehalve baanbrekend. Een gemiste kans, maar nu mag Porsche laten zien dat Duitsland ook bij elektrische auto’s wel degelijk tot de top behoort.

Nu de transmissie naar emissievrij vervoer onvermijdelijk is geworden, dient de autofabrikant uit Stuttgart een toekomstbestendig model te lanceren die de rol van de iconische 911 kan overnemen. Op deze Porsche is het sterke merkimago immers gebaseerd. Maar de dagen van een sportwagen met verbrandingsmotor zijn geteld. Porsche kan een nieuw boegbeeld dus goed gebruiken en die rol zou wel eens weggelegd kunnen zijn voor de Taycan. Tenminste, als die meer tot de verbeelding weet de spreken dan de brave e-Tron en de allesbehalve innovatieve EQ C van de landgenoten Audi en Mercedes-Benz. Haalt Porsche alles uit de kast om de hooggespannen verwachtingen waar te kunnen maken? Hopelijk is dat wel het geval, want elk automerk krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken in het segment voor elektrische auto’s. Als het debuutmodel van Porsche uitmuntend is, dan zal men in Zuffenhausen daar altijd in positieve zin aan herinnerd worden.

Al vorig jaar werden de technische specificaties van de Taycan bekendgemaakt en daar was niet iedereen even enthousiast over, in die zin dat de actieradius en de prestaties van de elektrische Porsche minder spectaculair zijn dan die van de Model S. In reactie op de kritiek zegt men in Zuffenhausen dat de Taycan niet als concurrent voor de Tesla is bedoeld, ondanks vergelijkbare afmetingen en prijsstelling. Maar Porsche wil vooral haar eigen klanten (met veel benzine in hun bloed) comfortabel over laten stappen op elektrische aandrijving. De pioniers onder de autoconsumenten rijden al lang Tesla.

Dat verklaart waarin het dashboard van de Taycan zo vertrouwd over komt voor merkfans. Het is een symbiose van moderne hightech features met het traditionele Porsche design dat bestaande klanten niet tegen de haren in zal strijken. De opbouw van het relatief lage dashboard (een groot, uitstulpend centraal scherm ontbreekt) doet met name denken aan die van de huidige 911. Deze Porsche beschikt op zijn beurt over een aantal klassieke designelementen. Net als de Honda (en Ferrari) omvat de boordplank van de Taycan meerdere grote schermen. Dat lijkt een nieuwe trend te zijn in autoland. Audi en Land Rover introduceerden dubbele displays voor de middenconsole, maar Porsche gaat nu een stap verder.

Het is dus geen verrassing dat het dashboard van de Taycan op het eerste gezicht geen grote verrassingen biedt, behalve dat de bijrijder ook een touch screen voor zijn of haar neus kan krijgen. Maar goed, een primeur is dat niet want eerder kwam Honda al met een dergelijke dashboardopzet voor haar E elektrische stadsauto. En die biedt het aanraakscherm voor de passagier standaard aan zonder (zoals Porsche) bijbetaling te verlangen. Met dit optionele touch screen voor de bijrijder kan hij / zij alle boordelektronica met aanraakopdrachten bedienen, behalve de functies die betrekking hebben op het rijden (inclusief de rij modi).

De datumvermelding op het scherm is 30 januari 2020: wellicht worden de eerste exemplaren van de Taycan op die dag afgeleverd. Het extra passagierscherm is in principe een kloon van het hoofdscherm. Hier kan de bijrijder bijvoorbeeld alvast een volgende bestemming opzoeken terwijl de navigatie op het hoofdscherm in beeld blijft. Of een nieuw nummer afspelen. De Taycan is de eerste auto waarin Apple Music volledig geïntegreerd is in het infomedia systeem. Je hoeft dus niet over te schakelen naar Apple Carplay. De bijrijder (en de bestuurder natuurlijk) kan kiezen uit een muziekbibliotheek met liefst 50 miljoen liedjes.

De bestuurder kijkt uit op 5 klokken die qua vorm voor Porsche rijders bekend voor zullen komen, maar toch is de digitale opzet compleet nieuw. Het is in feite een glazen plaat zonder randen. Men kan zelf kiezen wat er op het display aan informatie getoond moet worden. Naast ‘klassieke’ meters in de ‘Classic’ stand zijn er de opties ‘Map’, ‘Full Map’ en ‘Pure Mode’.

Net als bij de 918 Spyder zit rechts achter het stuur (op de plek waar bij andere auto’s het contactslot zit) een selectiehendel waarmee een keuze gemaakt kan worden uit de rij standen D, N of R. Dat is een gek gezicht in een Porsche, want nu lijkt het alsof er een sleutel rechts van het stuur zit. De startknop zit overigens gewoon links van het stuur. De ruimte die hierdoor vrij is gekomen op de geheel gladde middentunnel, kan nu geheel worden benut voor bekerhouders en andere opbergvakken.

Links naast het stuur zit zoals gezegd de startknop; traditioneel de vaste plek bij de auto’s van Porsche. Als instrumentarium doet een 16,8 inch groot scherm dienst. Dat is gebogen en aan de linkerkant van het stuur zit een fysieke knop voor de verlichting en rechts een toets voor de diverse rij modi (‘range’ voor maximale kilometers; de andere standen zijn ‘normal’, ‘sport’, ‘sport plus’ en ‘individual’). De Taycan kan op verschillende rij hoogtes worden ingesteld. Een lage stand reduceert de luchtweerstand en dat is natuurlijk goed voor de actieradius. Een verkeersdrempel zal, in een hoge stand, geen probleem hoeven te zijn.

Porsche gebruikte een speciale filmlaag op het digitale instrumentarium om schitteringen en weerkaatsingen tegen te gaan. Die behandeling maakt een afdekkap overbodig. Deze is ook niet optioneel te bestellen. Simplistisch is het zeker, maar tegelijkertijd oogt het wat onafgewerkt. Hopelijk is het slechts een kwestie van wennen. Op het dashboard vind je slechts één knop: die van de alarmlichten. Daarnaast is er weinig analoog aan de cockpit van de Taycan. Alleen het klokje bovenop het dashboard werkt nog op de ouderwetse manier.

Een centrale toerenteller, dominant aanwezig in elke andere Porsche, ontbreekt. Verrassend is dat echter niet: wij hebben hier immers te maken met een model zonder verbrandingsmotor. In plaats hiervan heeft Porsche gekozen voor een ‘Power meter’. Wie daar niet van gediend is, kan echter ook de navigatiekaart in het midden weergeven. Die route-instructies kunnen ook op het volledige instrumentarium worden getoond. Dit zijn de in de vorige alinea genoemde standen ‘Map’ en ‘Full Map’. In de ‘Pure Mode’ setting wordt alleen essentiële informatie als snelheid en navigatiepijlen weergegeven.

Het display midden in het dashboard (dat natuurlijk netjes op 9:11 uur staat …) meet 10,9 inch en heeft een nieuwe interface voor de infomedia. Er is een home toets en een apart aanraakvlak voor de rij functies. Daaronder zit een ander scherm, ditmaal 8,4 inch groot, met de van andere Porsche modellen bekende virtuele aanraakknoppen. Met dit display kan men onder andere de airco, de stoelverwarming en dergelijke functies bedienen. Ter compensatie van het authentieke knopgevoel is het scherm uitgerust met haptic feedback. In de Cayenne heb ik gemerkt dat daar een klein nadeel aan kleeft: het is en blijft een touch screen dus je kunt de knoppen niet écht voelen. Het gevolg is dat je altijd even jouw blik van de weg moet halen voordat jij een instelling kan wijzigen.

Net als in de Panamera laat de luchtstroom uit de ventilatieroosters zich middels het scherm bedienen, dus ‘mechanisch’ aanraken van de roosters is niet mogelijk. Uiteraard is het multimediasysteem ook met de stem aan te sturen. Het uitspreken van “Hey Porsche” is voldoende om de aandacht te trekken van de installatie. Vervolgens kan er een commando gegeven worden. BMW en Mercedes-Benz bieden reeds een dergelijke assistent aan, maar Porsche heeft een andere toeleverancier. In de portieren en in de bekerhouders zit blauwe sfeerverlichting. In tegenstelling tot de Audi e-Tron zien we bij de Taycan geen camera’s maar traditionele buitenspiegels. Maar het is nog niet bekend wat er allemaal op de optielijst komt te staan natuurlijk.

De achterpassagiers kunnen rekenen op eigen aanraakschermen. Daarmee kunnen zij onder andere de verwarming bedienen. De hoofdsteunen van de voorstoelen kunnen ook worden voorzien van schermen zodat achterpassagiers bijvoorbeeld naar een film kunnen kijken. Voor hen is er iets minder beenruimte dan in de Panamera, maar nog steeds ruim voldoende. De Taycan gaat geleverd worden met naar keuze 2 individuele achterstoelen of een 3-zits bank. Ondanks de lage coupéachtige carrosserie is er voldoende hoofdruimte achterin, mede door slimme uitsparingen in de bodem voor de voeten van de passagiers. Daardoor kon de bank lager geplaatst worden zonder dat de steun voor de bovenbenen hier onder lijdt.

Naast het feit dat de afwerking, het materiaalgebruik en het design van het ‘interieur 2.0’ al met al op een véél hoger plan staan dan bij de Tesla Model S het geval is (er is sprake van een evolutie van wat wij al eerder in de nieuwe Panamera voorgeschoteld kregen), geldt ook dat er veel meer keuzemogelijkheden zijn. Zo kan de Taycan koper een selectie maken uit diverse sierlijsten, leersoorten en andere opties. Ook is er veel kleurenkeuze: Meranti Brown, Black Limo Beige, Atacama Beige en Blackberry zijn slechts enkele van de mogelijkheden. Tot slot zien we een carbon strip tussen bestuurder en middentunnel, plus een Burmester luidspreker. Dat doet vermoeden dat Porsche hier een goed met opties geoutilleerd model toont.

Inmiddels hebben al circa 40.000 mensen een Taycan besteld. Zij mogen vanaf 2020 als eersten de proef op de som nemen en kijken of hier inderdaad sprake is van een Porsche waardig product. De PR machine van Porsche draait ondertussen op volle toeren. Zo werd de pers recentelijk geïnformeerd over een 24 uur duurtest op de hoge snelheid kombaan van Nardò (3.425 km). De Taycan zit qua formaat een trapje onder de Panamera. Hij komt er in minimaal 3 verschillende vermogensvarianten, waarvan de 600 pk sterke ‘Turbo’ de krachtigste wordt. Daarmee sprint de supersportieve zakenauto in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van meer dan 250 km/u.

De Taycan heeft een actieradius van ongeveer 380 kilometer. Dat is voor Tesla begrippen dus niet erg veel. Maar laden gaat supersnel dankzij een 800 Volt systeemspanning (in de meeste elektrische auto’s is dat 400 volt). De Taycan heeft een traditioneel pomp logo naast de actieradius staan. Aan de pomp zit echter niet een vulpistool, maar een snoer met een stekker. Verwacht een scherpe instapprijs rond de 90.000 euro. Voor dit bedrag krijg je de kaalste versie waaraan Porsche niet heel veel verdient. De autofabrikant pakt traditiegetrouw zijn marge op de opties en accessoires. Later komt de Taycan er ook als Sport Turismo met een grote achterklep en een iets hogere bouw.

Reageren is niet mogelijk.