Live in detail: de Porsche Taycan

0

Eindelijk wordt hij officieel voorgesteld: de Porsche Taycan! Het merk uit Stuttgart heeft de afgelopen maanden het autopubliek tot vermoeiends toe getrakteerd op plaagfoto’s, test verslagen met prototypes en record exercities, maar nu worden alle details over de eerste volledig elektrische auto uit Zuffenhausen vrijgegeven, inclusief de prestaties en de prijs. En dat zijn allebei duizelingwekkende cijfers.

Het is alweer 4 jaar geleden dat Porsche op de 2015 editie van de IAA show van Frankfurt de Mission E Concept presenteerde: een studiemodel voor een elektrische sportsedan waarmee de legendarische Duitse autobouwer nieuweling Tesla, en dan vooral haar Model S, van repliek wil dienen. Je ziet hier de live foto’s van de wereldpremière van de revolutionaire Taycan in Berlijn.

Wie helemaal weg was van de Mission E Concept zal nu niet teleurgesteld zijn over het eindresultaat, dat als 2 druppels water op het studiemodel lijkt. Bovendien gaven de vele plaagafbeeldingen en spionagefoto’s al weg dat de Taycan een bijzonder lage, ranke 4-deurs sportsedan zou worden. Met een beetje fantasie zou je er zelfs een kruising tussen de 911 en de Panamera in kunnen zien, al is dat ongetwijfeld tegen het zere been zijn van sportwagen liefhebbers.

Opvallende kenmerken zijn de geprononceerde wielkasten, de glooiende raamlijn en de koplampen, die ogenschijnlijk worden overschaduwd door de voorschermen en doen denken aan de exemplaren van de Panhard CT24 uit de jaren zestig. Overigens heeft de Taycan stilistisch meer ‘911’ in zich dan ‘Panamera’. Kijk bijvoorbeeld maar naar zijn brede heupen, de laag uitgesneden motorkap en een carrosserie die over gigantisch brede achterwielen heen smelt.

Aanvankelijk werd gedacht dat de Taycan prijstechnisch onder de Panamera gepositioneerd zou gaan worden, maar niets is minder waar: vooralsnog begint de tarievenlijst bij 157.100 euro en dat is bijna 28 mille meer dan die andere lage Porsche met achterportieren moet opbrengen. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de elektrische sportsedan ‘top down’ geïntroduceerd wordt: ongeduldige klanten zullen flink moeten dokken voor de Turbo en Turbo S varianten. Later volgen de goedkopere Taycan 4 en de Taycan GTS.

De Taycan is met een lengte van 4,96 meter iets compacter dan de Panamera. Verder heeft hij een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,38 meter. Ter vergelijking: voor de Panamera zijn de maten 5,05 x 1,94 x 1,42 meter. Ondanks dat de Taycan dus iets compacter is, weegt hij liefst 2.295 kilo. Daarmee legt hij 255 kilo meer in de weegschaal dan de Panamera. Prestatietechnisch is dat geen enkel probleem, want de Turbo S uitvoering sprint met geactiveerde Launch Control in 2,8 seconden naar 100 km/u. De snelste Panamera (de Turbo S E-Hybird) heeft 3,4 tellen nodig. Dat de Taycan Turbo S rapper is, heeft hij te danken aan zijn ongelooflijke motorkracht: met geactiveerde lanceerfunctie is er 761 pk en 1.050 Nm beschikbaar. De Turbo uitvoering (dus zonder ‘S’) doet 0,4 seconde langer over de sprint (oftewel 3,2 seconden), want hij heeft een piekvermogen van ‘slechts’ 680 pk, terwijl de koppel limiet bij 850 Nm ligt.

Zonder geactiveerde Launch Control beschikken beide versies over 625 pk. En daarmee wint de Taycan het nooit van de Tesla Model S die als Performance in Ludicrous Mode in 2,6 seconden op 100 km/u zit. Tenzij de sprint tot 200 km/h gaat. Dan is de Taycan wel sneller. Die doet de acceleratie klus namelijk in 9,7 seconden. De Tesla Model S Performance heeft hier minimaal 10,5 tellen voor nodig. De topsnelheid van de Taycan ligt bij beide uitvoeringen overigens op 260 km/u. Bij de genoemde Tesla grijpt de begrenzer 10 km/u eerder in.

Bij de ontwikkeling van de Taycan is door Porsche nauwkeurig gekeken naar de belasting van de elektromotoren en naar de warmteontwikkeling die hiermee gepaard gaat. Waar de modellen van Tesla hun vermogen relatief snel terugschroeven vanwege oververhitting, was het voor de ontwikkelaars in Zuffenhausen noodzakelijk dat hun eerste elektrische auto een flinke mishandeling kan weerstaan.

Met het oog op de verankering van het DNA van Porsche, is de gewichtsverdeling bij de Taycan bewust op 48 procent vóór en 52 procent achter gehouden. Ook is de achterste elektromotor in de Turbo S krachtiger dan het exemplaar op de vooras. Die wekt 503 pk en 610 Nm op, terwijl zijn collega in de neuspartij ‘slechts’ 258 pk en 440 Nm produceert. Dit moet volgens Porsche voor de rijeigenschappen van een achterwiel aangedreven sportwagen. Maar feitelijk zijn zij dus vierwiel aangedreven.

Voor een rij ervaring die Porsche waardig is, beschikt de Taycan over luchtvering met het bekende Porsche Active Suspension Management (PASM), terwijl Porsche Dynamic Chassis Control de carrosserie recht houdt en Porsche Torque Vectoring Plus de aandrijfkrachten optimaal over de 4 wielen verdeelt. In de Taycan staat zogeheten ‘One Pedal Driving’ centraal: de Porsche heeft een indrukwekkend terugwin vermogen van 265 kW. Ter vergelijking: de Tesla Model S gaat tot circa 60 kW. Hoewel de Taycan over enorme remmen beschikt, wordt in de praktijk met het genoemde terugwin vermogen 90 procent van de rem acties door de elektromotoren tot een goed einde gebracht. De keramische schijven van 420 millimeter lijken dus een opulente overbodigheid, maar dat is niet zo: Porsche wil niet alleen dat men met de Taycan ook op het circuit kan racen, ook is het zo dat wanneer de accu bijna vol is, het remvermogen van de elektromotoren afneemt. De grote remmen helpen in dat geval.

De Porsche Taycan beschikt over elk denkbare rij assistent en zij kunnen allemaal worden uitgezet. Zo transformeert de sedan in een dwaas driftmonster waarmee met het grootste gemak hoeken van meer dan 90 graden gehaald kan worden. Mocht de Taycan te ver doorslippen, dan schakelt de Torque Vectoring de achterwielaandrijving uit en trekt de Porsche zichzelf de bocht weer uit. In de neus en kont heeft de Taycan een speaker om een sportieve brom te laten horen. Elektrische auto’s moeten tegenwoordig voor de veiligheid sowieso geluid maken. Porsche maakt dat dan maar direct sportief.

Bijzonder is dat de Taycan bij de achterin geplaatste elektromotor over een heuse 2-traps transmissie beschikt, terwijl alle andere elektrische auto’s een traploze overbrenging hebben. Dankzij deze oplossing weet de Porsche een snelle acceleratie te combineren met efficiency en ruime reserves op hogere snelheden. Waar een Tesla even tot rust moet komen na een sprintje, kan de Taycan het uitentreuren doen. Dankzij de 2-traps versnellingsbak kon er worden volstaan met een relatief kleine elektromotor, is er minder koeling nodig en hoeft men het sprintfestijn niet te staken om af te koelen. De motor voorin heeft dezelfde eindoverbrenging als de tweede versnelling van de collega achter.

Belangrijker bij een elektrische auto is natuurlijk de vraag: hoe ver kom je op een volle acculading? Het 93,4 kWh sterke accupakket (genaamd Performance Battery Plus) is volgens WLTP norm goed voor een bereik van 453 kilometer. De Turbo S haalt hiermee 412 kilometer. Indien er behoefte is om de actieradius te maximaliseren, dan kan men de rij modus ‘Range’ activeren. Dan is de topsnelheid begrensd op 110 km/u. Dat is natuurlijk allesbehalve een Porsche waardig getal.

Gelukkig gaat het opladen van de Taycan naar huidige maatstaven (wel) erg snel. Door een systeemspanning van 800 Volt (in plaats van de meer gebruikelijke 400 Volt van de Audi e-Tron en de Tesla Model S; het dubbele voltage heeft als voordeel dat er bij snel laden minder ampères door de kabel hoeven) kan dit tot een piekvermogen van 270 kW; nog iets rapper dan de 250 kW die de Tesla Model 3 aan de dag legt. Het bijladen van 100 kilometer actieradius kost op deze manier slechts 5 minuten, met dank aan een gemiddelde laadsnelheid van 187 kW.

Bij de juiste lader (bijvoorbeeld bij een station van Ionity, al is dit netwerk nog in aanbouw) is het mogelijk om in 22,5 minuten van 5 procent accucapaciteit naar 80 procent te gaan. Thuis laden gaat met een snelheid van 11 kW. Is de Taycan aangesloten op het (snelle) stopcontact, dan staat de laadklep niet open, maar verdwijnt die in het voorspatbord.

Slimme rijders gebruiken de planner van Porsche om de laadpunten te kiezen op de route. De Taycan weet dan wanneer je moet laden en zal de accu opwarmen of afkoelen. Het is namelijk zo dat de accu bij 30 graden het snelst laadt. Is de accu te koud omdat het buiten koud is, of te warm omdat je bijvoorbeeld flink hebt lopen stampen, dan kan het laden een stuk langer duren.

De Taycan beschikt over 5 rij modi: ‘Range’ (voor een maximale actieradius), ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Sport Plus’ en ‘Individual’ (voor een persoonlijke set-up). Indien men het maximale vermogen van de Turbo S (761 pk), dan is het accupakket in iets meer dan 10 minuten leeg. Schokkend? Ach, een Bugatti Chiron houdt het op topsnelheid niet veel langer vol. De Taycan is overigens bij zijn lancering al elektrisch recordhouder op de Nürburgring (de Porsche had hier 7 minuten en 42 seconden voor nodig) en bij een 24 uur duurtest.


Het interieur van de Taycan is al eerder uitgebreid op Autointernationaal.nl besproken en oogt geruststellend klassiek. Dat komt vooral doordat de ontwerpers meer aandacht hebben besteed aan het instrumentarium dan aan het centraal geplaatste touch screen, ondanks dat die 10,9 inch groot is. De digitale meters zijn een fraaie mix van klassieke vormen en moderne informatieweergave. Voor de bijrijder is er optioneel een eigen scherm waarop hij allerlei zaken kan afgelezen én diverse functie kan bedienen. Een grote rol is overigens weggelegd voor Voice Control, dat geactiveerd wordt met, je verwacht het niet, “Hey Porsche”. Mede dankzij de aanwezigheid van deze assistent heeft de Taycan minder knoppen dan andere modellen van het merk.

In de Taycan is plaats voor 4 personen. Zij worden verwelkomd in een volledig leervrij interieur; een primeur voor Porsche. In plaats van koeienhuiden is het cabine namelijk bekleed met “innovatieve, gerecyclede materialen”. Voor de achterpassagiers lijkt het vanwege de lage bouw van de Taycan een krappe bedoening te zijn, maar dat valt mee omdat Porsche uitsparingen in de wagenbodem (waarin het batterijpakket geplaatst is) heeft gecreëerd, zodat hun voeten meer ruimte hebben en een oncomfortabele zithouding met opgetrokken knieën wordt voorkomen.

Op onderstaande foto is te zien dat de Taycan over een kleine achterklep beschikt. Anders dan de Panamera is het dus geen liftback, maar een sedan. De kofferklep biedt toegang tot een bagageruimte van 366 liter. Is dit niet toereikend, dan kan er voor 81 liter aan spullen in de neus (in de zogeheten frunk) worden opgeborgen. Wie perse een meer praktische vijfde deur wil, dient te wachten op de Taycan Cross Turismo. Dat wordt de productieversie van de Mission E Cross Turismo conceptstudie en is een soort Shooting Brake. De Taycan Cross Turismo verschijnt eind volgend jaar op de markt.

De Taycan Turbo en Taycan Turbo S zijn met onmiddellijke ingang te bestellen en arriveren in januari bij de Porsche dealers in de showroom. De prijs van de eerste uitvoering werd al genoemd (157.100 euro). Diegenen die hun zinnen hebben gezet op de Taycan Turbo S dienen door te sparen naar 191.000 euro. Wie de elektrische Porsche zakelijk gaat rijden, betaalt 8 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro en 22 procent over het omvangrijke restant. Is dat te gortig: later verschijnen zoals gezegd minder krachtige en goedkopere varianten, die Taycan 4 en Taycan GTS gaan heten.

Overigens zijn de typeaanduidingen Turbo en Turbo S nu definitief verworden tot een verwijzing naar de plek in het gamma, want met kunstmatige beademing van verbrandingsmotoren heeft de term ‘Turbo’ bij de Taycan uiteraard niets te maken. Maar goed, de Macan, Cayenne en Panamera beschikken altijd over een aanjager, ook de versies zonder de beroemde typeaanduiding van Porsche, dus het namenbeleid in Zuffenhausen was sowieso al twijfelachtig.

Al met al kan de Taycan zondermeer als ‘huzarenstuk’ worden bestempeld. Maar goed, dat was de 928 bij zijn introductie in 1977 ook. Met dat model wilde Porsche zichzelf ook opnieuw uitvinden. Ondanks alle hightech werd de 928 geen succes. Zal het de Taycan anders vergaan? Gelet op de grote belangstelling voor dit elektrische model wel. Daarbij zal de Taycan zich overigens niet zozeer ontpoppen als een Tesla killer (de Model S is significant goedkoper). De Porsche is potentieel eerder de nagel aan de doodkist van de sportieve sedan met benzinemotor zoals de BMW M8 Gran Coupé.

 

Reageren is niet mogelijk.