Maserati komt met speciale edities naar de Monterey Car Week

0

Deze maand wordt weer de jaarlijkse Monterey Car Week gehouden. De meest exclusieve automerken tonen daar hun fraaiste modellen. Ook Maserati is van de partij. Verkooptechnisch is de glans er behoorlijk af bij dit merk, maar de Italiaanse maker van luxe auto’s hoopt met 2 speciale edities toch de nodige orders te kunnen noteren.

Maserati ligt al geruime tijd in de lappenmand. Het valt het Italiaanse merk zwaar om kopers te vinden voor haar auto’s, met als gevolg dat er momenteel geen winst gemaakt wordt. Het tweede kwartaal van 2019 werd afgesloten met 40 procent minder inkomsten dan vorig jaar, wat heeft geleid tot een verlies van 132 miljoen dollar. Dat komt enerzijds doordat de productiecapaciteit is afgestemd op een verkoop van 75.000 auto’s per jaar. In werkelijkheid zijn er vorig jaar slechts 36.500 exemplaren met het drietandlogo aan de man gebracht. In het voorbije trimester bleef de verkoopteller steken op 7.200 auto’s. Op jaarbasis betekent dit een verdere afzetdaling naar nog geen 29.000 eenheden. Anderzijds is het hoge verlies te wijten aan afschrijvingen op de hoge voorraad onverkochte auto’s in Noord Amerika.

Toch wordt door merkchef Harald Wester (links op bovenstaande foto) namens moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles de handdoek niet in de ring gegooid. Er zijn diverse nieuwe modellen aangekondigd (waarover later meer) en tot die tijd moeten actie uitvoeringen van de Levante S en de Quattroporte S de loop er bij de dealers inhouden. Dat is de eerste stap richting winstherstel.

De 2 actie uitvoeringen zijn ontwikkeld in samenwerking met modeontwerper Ermenegildo Zegna (rechts op de bovenste foto). Die heeft zich vooral uitgeleefd op het interieur van beide Maserati modellen. Aan de buitenkant blijven de aanpassingen beperkt tot de exclusieve kleuren Blu Sofisticato voor de Quattroporte en een driedubbele beschermlaag van brons voor de Levante. De oplage van beide modellen wordt gelimiteerd op 50 stuks.

Zegna heeft niet bepaald veel zaken aangepast. Het opvallendst is de keuze voor een afwerking met Pelletesuta. Deze bekleding bestaat uit dunne repen Nappa leer die verweven zijn tot een lap leer met een bijzondere uitstraling.

Net als bij de carrosserie hebben de actie uitvoeringen ook elk hun eigen interieurkleur gekregen. Bij de Levante is dit zwart en bij de Quattroporte donkerbruin. Verder zijn beide modellen voorzien van een ‘Zegna Edition’ interieur insigne.

 

Toekomstplannen

Gelet op de beperkte oplage, zal het verkoopeffect van de 2 speciale edities niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat zijn. Op de korte termijn zal het dus kommer en kwel blijven voor Maserati. De toekomst zal pas rooskleuriger worden als er nieuwe modellen aan het gamma toegevoegd worden.

Eén daarvan is de Alfieri sportwagen. Die wordt volgend jaar maart in 3 aandrijfsmaken op de autosalon van Genève aan het publiek voorgesteld: als mild hybride, als stekker hybride (beiden met een V6 motor als basisunit) en in een volledig elektrische uitvoering. De productie van de Alfieri moet in 2021 van start gaan. De stekker hybride uitvoering heeft een topsnelheid van meer dan 300 km/u.

In totaal zal Maserati de komende 4 jaar 7 nieuwe modellen op de markt brengen. Daarnaast krijgen alle huidige auto’s behalve de GranTurismo een facelift. Dit Maserati model krijgt in 2021 eindelijk een opvolger. Hetzelfde jaar verschijnt een cabrioletversie van de Alfieri. In 2022 wordt de GranCabrio afgelost. Dan beleeft een nieuwe SUV, die onder de Levante in het gamma komt, zijn eerste volle verkoopjaar. Die wordt net als de nieuwe GranTurismo ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. De kleinere SUV komt op het platform van de Alfa Romeo Stelvio (en Giulia) te staan en krijgt ook diens dubbel geblazen 2,9 liter V6 met 510 pk.

In 2023 wordt dan de rest van het gamma, op de Ghibli na, vervangen. De Quattroporte en de Levante krijgen dan een rechtstreekse opvolger. Deze Maserati modellen komen ook in een volledig elektrische uitvoering op de markt. Het Italiaanse automerk kondigde eerder al aan dat het een nieuw platform ontwikkelt dat geschikt is voor emissievrije aandrijving. Maserati werkt hiervoor aan een 800 Volt systeem met 3 elektromotoren, waarmee (in het geval van de Alfieri) accelereren naar 100 km/u in minder dan 3 seconden mogelijk is.

Maar goed, eerst zien en dan pas geloven. De toekomstplannen van Maserati willen net als die van Alfa Romeo wel eens wijzigen. En zo lang de verkoopdoelstelling van 75.000 auto’s per jaar niet wordt gehaald, blijft het merk in financieel opzicht een blok aan het been voor Fiat Chrysler Automobiles, met alle risico’s van dien. Laten we hopen op het beste.

De huidige edities van de GranTurismo en de GranCabrio verdwijnen overigens binnenkort uit de showroom. De productie eindigt over enkele maanden. In januari wordt de Maserati fabriek in Modena omgebouwd om de Alfieri te kunnen bouwen. In 2021 stoppen de Italianen met de productie van dieselmodellen. De Ghibli wordt mogelijk pas in 2024 afgelost, of krijgt helemaal geen opvolger. Een iets lager gepositioneerde nieuwe Quattroporte zou dan de bestaande klanten kunnen opvangen.

Reageren is niet mogelijk.