Meer hoogwaardig hatchback alternatief dan SUV: test Kia XCeed

0

Volgens Kia is er meer tussen hemel en aarde en dus denkt het Zuid Koreaanse automerk dat er een markt is voor halfhoge modellen. De fabrikant speelt hierop in met de XCeed, bestemd voor diegenen die niet kunnen of willen kiezen tussen de gewone Ceed en de Sportage.

Dat sommige autoconsumenten de Ceed noch de Sportage helemaal het einde vinden, is wel enigszins begrijpelijk. Niet dat dit ondermaatse auto’s zijn, maar de eerste is de saaiheid zelve (er is niet voor niets als aanvulling een aangenaam verfrissende ProCeed) terwijl de Sportage eerder log dan dynamisch rijdt. De halfhoge XCeed moet dit keuzeprobleem zoals gezegd oplossen. Kia zegt dat haar nieuwste creatie het beste van 2 werelden combineert. Bij een dergelijke claim dreigt altijd het gevaar dat het eindresultaat eerder ‘vlees noch vis’ is, maar verderop in dit testverslag zal jij kunnen lezen dat er bij de XCeed geen sprake is van een dergelijke koude douche.

De XCeed is overigens niet het eerste halfhoge model van Kia. Eigenlijk valt ook de Stonic (behoorlijk mislukt als B segment SUV) ook in deze categorie, evenals de alternatief aangedreven Niro. Dat Kia bij de XCeed zoveel aandacht besteed aan de ogenschijnlijk nieuwe carrosserieproporties, komt natuurlijk doordat dit model bestaansrecht dient te hebben. Het is beslist geen terreinlook versie van een hatchback à la de Ford Focus of Subaru XV. Op de panelen van de voorportieren na is elk koetswerkgedeelte nieuw. Ook is de XCeed 8,5 centimeter langer dan de Ceed Hatchback en 4,8 centimeter hoger. Kia hoopt dat haar inspanningen om van het vierde lid van de modelreeks iets bijzonders te maken, beloond zullen worden. Sterker nog: men rekent er op dat de XCeed het populairste lid van de Ceed familie gaat worden.

De langere carrosserie, die zich vertaalt in een grotere overhang achter, heeft in ieder geval als praktisch voordeel dat de bagageruimte van de XCeed groter is dan die van de Ceed Hatchback: 426 liter in plaats van 395 liter. Meestal hebben bovengemiddeld hoge auto’s ook een bovengemiddeld ruim interieur (dat is mede de aantrekkingskracht van een SUV), maar die vlieger gaat bij de XCeed niet op: er is voor de inzittenden niet noemenswaardig meer bewegingsvrijheid. Dat komt doordat de extra hoogte van 4,8 centimeter voor 2 centimeter te danken is aan extra grondspeling en voor 1,72 à 1,84 centimeter aan banden met grotere wangen (het verschil wordt verklaard door de velggrootte; 17 of 18 inch). Er blijft dan nog maar afgerond 1 centimeter over en dat getal lijkt hem in de dakrails te zitten. In de cabine merk je er in ieder geval niet of nauwelijks wat van. Dat is geen ramp, want het ruimteaanbod in de gewone Ceed is heel behoorlijk. Het is alleen belangrijk niet de illusie te hebben dat de XCeed ondanks zijn terreinlook uiterlijk dezelfde vorstelijke hoge zitpositie biedt als échte SUV modellen. Als dat een must is, inclusief het bijbehorende in/uitstap gemak, dan kan je beter een Sportage kopen.

Extra grondspeling in combinatie met banden die zich kenmerken door relatief hoge wangen zijn doorgaans nooit goed voor de rijeigenschappen. Maar gelukkig was Kia zich hier van bewust. De ontwerpers hebben het onderstel van de Ceed nog een keer tegen het licht gehouden en vóór speciale hydraulische dempers gemonteerd met een extra stoppunt à la Citroën. Daardoor kon de vering zachter worden afgesteld. Dat is een welkome wijziging want de gewone Ceed is nogal stug. Achter zijn de dempers ook herzien, met als resultaat dat er merkbaar minder rolgeluiden en vibraties de cabine binnen dringen. In combinatie met weinig windgeruis en lekker zittende stoelen zorgt dit voor een prima comfortniveau: met de XCeed leg je relaxt lange afstanden af.

Ondanks de focus op comfort biedt de XCeed best veel rij plezier. Dat komt door de nauwkeurige, in vergelijking met de Ceed directer afgestelde, besturing die precies de juiste mate van bekrachtiging heeft. Alleen de hoeveelheid feedback laat te wensen over. De onderstelafstelling is mooi in balans waardoor de carrosserie goed onder controle wordt gehouden. Bochten neemt de XCeed gretig. Die eigenschap helpt om de Kia een lichtvoetig karakter te geven. De banden (exemplaren van Michelin bij 17 inch velgen en Continental rubber in het geval van 18 inch) bieden veel grip. Word jij te enthousiast, dan zal het ESP ingrijpen. Ja, in vergelijking met de rijeigenschappen van een doorsnee SUV, waaronder niet in de laatste plaats de Sportage van Kia zelf, is de XCeed een aangename verrassing.

Er kon worden gereden met de 1.4 T-GDI benzineversie. Kia denkt dat dit de populairste motorvariant gaat worden. Er is ook een 1,0 liter uitvoering maar die 3-pitter is wellicht een maatje te klein voor de afgerond 4,4 meter lange en bijna 1,3 ton zware XCeed. De 1.6 T-GDI biedt de meeste pit, maar is standaard gekoppeld aan een tamelijk vervelende, luie automaat. Die 7DCT transmissie, voor 2.000 euro extra ook leverbaar op de 1,4 liter versie, brengt de XCeed traag op gang en heeft de neiging de motor onnodig veel toeren te laten maken tijdens accelereren door de koppeling overmatig te laten slippen. De handgeschakelde 1.4 T-GDI is dus de beste keuze. Er zijn betere versnellingsbakken (zoals die van Mazda) die als het spreekwoordelijke warme mes door de boter snijden, maar verzetwisselingen bij de Kia verlopen wel redelijk nauwkeurig. De 1,4 liter motor geeft zijn maximum koppel van 242 Nm al bij 1.500 toeren af en hoeft dus niet hard te werken voor de kost. Dat is een goede zaak, want boven de 4.000 krukasomwentelingen is er sprake van ‘veel geblaat, weinig wol’. De 4 cilinder gaat dan rauw klinken zonder prestatietechnisch weinig toe te voegen. Schakel je tijdig op, dan valt het rumoer in de cabine mee terwijl de prestaties toch voldoende vlot zijn. Zo zit je in 10,4 seconden op 100 km/u.

De cockpit biedt amper verschillen met de gewone Ceed. Het Design Pack kan met de Quantum Yellow interieur bekleding voor enige frivoliteit zorgen, maar menigeen zal de gele opsmuk te veel van het goede vinden. Zinvoller is het om te investeren in het nieuwe multimedia systeem met 10,25 inch touch screen (dat sneller werkt dan de standaard installatie met 8,0 inch beeldscherm en een scherper, helderder beeld biedt) en/of in het digitale instrumentarium met een prima afleesbaar 12,3 inch display. Daarvoor moet je helaas wel dat omstreden Design Pack bestellen, of ten opzichte van de DynamicPlusLine uitvoering 4.000 euro extra investeren in de ExecutiveLine versie. Voor de rest is het dashboard identiek aan de boordplank van de gewone Ceed: ietwat saai om te zien, maar ergonomisch foutloos en degelijk in elkaar geschroefd.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

Voor diegenen die een klassieke SUV te groot of te log vinden, kan de coupéachtige XCeed een aantrekkelijk alternatief zijn. Hij is leuker om te zien dan de gewone Ceed, biedt meer comfort en rijdt duidelijk beter dan de Sportage. Ondanks de avontuurlijke uitstraling is de XCeed echt alleen bestemd voor de bewoonde, geasfalteerde wereld. Aldaar heb je naar deze goed uitgeruste, modern ingerichte, keurig afgewerkte en praktische Kia mede dankzij de nog steeds unieke garantie van 7 jaar geen omkijken.

Je moet 4.200 euro dieper in de buidel tasten dan voor een vergelijkbare Ceed Hatchback, maar daar krijg je dan ook veel voor terug. Rationeel (zoals een grotere kofferbak en extra verfijning), maar ook subjectief (omdat men zich met de XCeed kan onderscheiden van de massa). Nog wel, want deze nieuwe Kia heeft inderdaad het potentieel om het best verkochte lid van de modelfamilie te worden. Beste keuze is zoals gezegd de handgeschakelde 1.4 T-GDI uitvoering, maar bedenk dat de Ceed reeks in geen enkele aandrijfvariant écht een topper is.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    8.4

Reageren is niet mogelijk.