Nieuwe Hyundai i10: groots statement in A het segment

0

Compact van buiten, groots van binnen, dynamisch en modern om te zien, een volwassen uitstraling en óók nog eens boordevol veiligheidssystemen en internetoplossingen: de geheel nieuwe Hyundai i10 maakt volgens de importeur letterlijk een groots statement in het A segment. Daar is weinig aan overdreven. De nieuwe i10 beleeft zijn wereldpremière op de IAA van Frankfurt (12 t/m 22 september 2019) en komt in januari in Nederland 2020 op de markt.

De i10 is sinds de introductie van de eerste generatie in 2008 uitgegroeid tot een redelijk succesvol model, maar in Nederland wordt hij in de verkoopstatistieken duidelijk overschaduwd door de Picanto van zustermerk Kia. Daarom heeft Hyundai de nieuwe in Europa ontworpen en ontwikkelde i10 een veel jeugdigere, dynamischere vormgeving gegeven waarbij de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie zijn geplaatst. Het vlottere design zou niet ten koste zijn gegaan van het gebruiksgemak en het comfort. Hyundai denkt met de i10 daarom in combinatie met de uitgebreide veiligheidsuitrusting een duidelijk betere allrounder in handen te hebben. De introductie van de nieuwe i10 komt op een moment dat diverse andere autofabrikanten van plan zijn om het A segment te verlaten. Ford is bezig met het verkopen van de laatste exemplaren van de Ka+, Opel zal de Karl uit haar gamma halen (de Adam is reeds uit productie), Smart heeft gekozen voor transitie richting volledig elektrische aandrijving (een voorbeeld dat zal worden gevolgd door Seat, Skoda en waarschijnlijk Volkswagen). Verder heeft PSA laten weten dat in 2022 het doek valt voor de Citroën C1 en de Peugeot 108. Maar Hyundai blijft met de introductie van de nieuwe i10 trouw aan klanten die een A segment auto wensen.

Ten opzichte van de vorige generatie heeft de nieuwe i10 gewijzigde proporties. De daklijn is met 20 mm verlaagd en de carrosserie is 20 mm breder, waardoor de Hyundai een stoerdere uitstraling heeft gekregen. De brede grille met honingraatstructuur zorgt volgens de ontwerpers voor een sportieve uitstraling en geeft met de geïntegreerde LED dagverlichting een nieuwe dimensie aan dit kenmerkende i10 detail. Het zijaanzicht valt op door de gespierde look, maar is primair ontworpen om maximale interieurruimte te bieden. De driehoekige luchtinlaten op de hoeken van de voorbumper accentueren niet alleen de breedte, maar verbeteren ook de aërodynamische eigenschappen van de i10. De opvallende C stijlen in X vorm moeten de nieuwe i10 al van grote afstand herkenbaar maken. Het bijzondere driehoekige design moeten optisch de breedte van de nieuwe i10 benadrukken

Klanten kunnen bij de nieuwe i10, die wederom in Turkije gebouwd zal worden, kiezen uit 10 exterieurkleuren, waaronder 3 nieuwe tinten: Dragon Red, Brass en het hier getoonde Aqua Turquoise. De andere exterieurkleuren zijn Phantom Black, Polar White, Star Dust, Sleek Silver, Champion Blue, Tomato Red en Slate Blue. Het optionele tweekleurige dak (in Black of Red) maakt het voor klanten mogelijk om de i10 een persoonlijke touch te geven. In totaal zijn er 22 verschillende kleurencombinaties mogelijk.

Het interieur van de nieuwe i10 heeft volgens Hyundai ook een jeugdigere uitstraling gekregen en oogt nu extra breed doordat de luchtroosters in lijn liggen met de deurpanelen. De sierlijsten van het dashboard en de deurpanelen zijn voorzien van een 3D honingraat patroon. Voor extra gebruiksgemak hebben de designers van de nieuwe i10 aan de passagierskant boven het dashboardkastje een extra opbergruimte gecreëerd. In totaal zijn er 4 kleurencombinaties voor het interieur beschikbaar. De bagageruimte is met een inhoud van 252 liter een van de grootste in het A segment. De til drempel is met 29 mm verlaagd, waardoor het eenvoudiger is om bagage in de kofferbak te plaatsen. De bagageruimte is voorzien van een dubbele bodem en vanzelfsprekend is de achterbank neerklapbaar. De nieuwe i10 (lengte x breedte x hoogte x wielbasis = 3670 x 1680 x 1480 x 2425 mm) is er naar keuze met 4 of 5 zitplaatsen en de inzittenden profiteren van meer ruimte dankzij een toegenomen wielbasis. Hyundai heeft het gordelpunt verlaagd (voorin met 11 mm en achter met 13 mm) zodat de bestuurder beter zicht rondom de auto heeft. Dat is ook te danken aan de smallere C stijlen. Het resultaat is dat de nieuwe i10 makkelijker in te parkeren zou moeten zijn. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan de Hyundai worden geleverd met een achteruit rij camera.

Ook op het gebied van internet is de nieuwe i10 goed bij de les. Alle multimedia functies zijn toegankelijk via de 8,0 inch touch screen; het grootste scherm in het A segment. Dankzij ondersteuning van Apple CarPlay en voorbereiding van Android Auto is het onderweg veilig gebruiken van diverse telefoonfuncties kinderspel. Verder is de telefoon draadloos op te laden in de nieuwe i10. Optioneel kan de nieuwe i10 worden voorzien van Bluelink dat de eigenaar in staat stelt om via een app diverse functies van de auto op afstand te bedienen. De gebruiker kan bijvoorbeeld vanuit de luie stoel al informatie doorsturen naar het navigatiesysteem van de i10. Bluelink biedt verder de functie ‘Vind mijn auto’ om de Hyundai eenvoudig te kunnen lokaliseren, er is een handige functie om vrije parkeerruimte te vinden, evenals een overzicht van beschikbare tankstations in de buurt, inclusief de actuele brandstofprijzen. Kiest de koper voor het navigatiesysteem (optioneel), dan is dat inclusief toegang tot Live Services. Deze dienst biedt tot op de minuut actuele informatie aan over weer, verkeer en snelheidscamera’s.

De nieuwe i10 biedt volgens Hyundai één van de meest uitgebreide veiligheidsuitrustingen in zijn klasse. Hij is onder de noemer ‘SmartSense’ voorzien van Forward Collision-avoidance Assist (FCA; maakt gebruik van de radarsensor aan de voorzijde en signaleert behalve andere auto’s ook voetgangers) en High Beam Assist (HBA; schakelt automatisch tussen dim en groot licht voor beter zicht op de weg). De nieuwe i10 is verder uitgerust met Driver Attention Warning (DAW), Lane Keep Assist System (LKAS) én Speed Limit Warning (ISLW).

Hyundai levert de nieuwe i10 met een 1,0 liter 3 cilinder benzinemotor van 67 pk en 96 Nm. Er is keuze uit een handgeschakelde 5 versnellingsbak of een gerobotiseerde variant, genaamd AMT. Ten opzichte van een conventionele automaat is die transmissie lichter en zorgt hij voor minder wrijving, met als gevolg een lager brandstofverbruik. De benzineconsumptie wordt sowieso verlaagd door het stop/startsysteem. De luchtweerstandcoëfficiënt van de nieuwe i10 is verbeterd van 0,32 naar 0,31. Om het brandstofverbruik nog verder te verlagen, wordt de Hyundai in 4-zits configuratie standaard met een Eco Pack geleverd dat 14 inch wielen en aangepaste versnellingsbakverhoudingen omvat. Volgens WLTP meetnorm ligt de CO2-uitstoot tussen de 112 en 121 gram per km. Dat zijn eerlijk gezegd nogal tegenvallende emissiewaarden. Zijn grotere broer, de i20, heeft namelijk een CO2-uitstoot van 114 gram. De oude i10 had een emissiewaarde van 107 gram. En zou eindigt dit lovende verhaal over de nieuwe i10 toch een beetje met een domper.

Reageren is niet mogelijk.