Nieuwstelex

0

+++ Er zijn zorgen om te grote klimaatambities van AMSTERDAM . Netwerkbedrijf Alliander heeft slapeloze nachten van de groeiende stroomvraag in de hoofdstad. Amsterdam heeft zoveel ambities dat de belasting van het stroomnetwerk veel te groot zal worden. Alliander drukt de hoofdstad daarom op het hart om te kiezen waar de prioriteit ligt. Volgens woordvoerder Jesse Wils kost het uitbreiden van het stroomnet simpelweg veel tijd: “Het tempo en de ambities zijn heel hoog, alleen de uitbreiding van het netwerken gaat niet zo snel. Als we een nieuw verdeelstation willen neerzetten, zijn we al gauw 5 tot 7 jaar verder. Ik denk dat de politiek keuzes moet maken welke ambities ze als eerste gaat realiseren en moeten kijken hoe het stroomnet daar bij past”. Als dat niet gebeurt, dan dreigt een stroominfarct. De grote boosdoeners zijn in Amsterdam de stroomslurpende datacenters, het feit dat we allemaal ‘van het gas af moeten’ en het gestaag stijgende aantal elektrische auto’s. Amsterdam wil in 2030 alle personenwagens verbannen uit het gebied binnen de ring. Aan de aanbodzijde kunnen zonnepanelen enige soelaas bieden, maar realisten weten dat die hooguit een druppel op een gloeiende plaat opleveren. Het Amsterdamse stroomnet kan bij stroompieken nu maximaal 750 megawatt verwerken. In 2050 is een capaciteit van tenminste 2.900 megawatt nodig, zo denkt Alliander. +++

+++ Een zogeheten AUTOMODUS moet telefoongebruik achter stuur afraden. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) probeert om zo veel mogelijk Belgen te overtuigen hun telefoon niet meer te gebruiken achter het stuur. In een nieuwe campagne over afleiding tijdens het rijden zet de ‘automodus’ centraal. De automodus is niet echt een optie op de telefoon, zoals de vliegtuigmodus. Het staat voor de bewuste keuze om afleiding in het verkeer te vermijden door de telefoon buiten handbereik te leggen, op ‘niet storen’ te zetten of de geluidsfunctie te deactiveren. Volgens de VSV is de bereidheid onder de Belgen om ‘in automodus te gaan’, toegenomen. “De grote meerderheid van de Vlaamse automobilisten vindt het overigens heel normaal om even niet bereikbaar te zijn als zij rijden en 78 procent is ervan overtuigd dat ‘in automodus gaan’ een aanrijding kan voorkomen”, zo concludeert de VSV na eigen onderzoek. Er bestaan al verschillende mogelijkheden om de automodus in te schakelen. Samsung lanceerde bijvoorbeeld een app die automatisch binnenkomende telefoontjes, SMS berichten en Whatsapp teksten kan beantwoorden tijdens autoritten. Drivemode is een uitgebreide app, waarop ingesteld kan worden om alleen maar bellers te informeren dat je onderweg bent, maar je kunt ook de basisfuncties van je telefoon controleren via simpele veegbewegingen en spraakcommando’s. DBT, een transportbedrijf uit de Noorderkempen, rustte in 2017 als eerste in België zijn 40 vrachtwagens uit met de app Freeedrive. Die moet voorkomen dat chauffeurs zich tijdens het rijden laten verleiden door hun telefoon. De campagne van VSV loopt van 5 augustus tot 1 september en is in samenwerking met alle telecommunicatie operatoren in Vlaanderen. De VSV blijft afleiding door telefoongebruik achter het stuur aankaarten omdat uit eigen onderzoek blijkt dat het nog steeds een groot probleem is. +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand meer auto’s verkocht dan in juli 2018. Het is dit jaar voor het eerst dat de afzetcijfers hoger uitpakken. Er werden in juli in totaal 45.110 nieuwe auto’s ingeschreven. Afgelopen jaar waren dat er in dezelfde maand 42.771 stuks; een verschil van 5,5 %. Op jaarbasis (januari t/m juli) staat de teller nu op 355.598 nieuwe auto’s. Dat is 5,0 % minder dan in 2018. Maar de maand juli was daarentegen de beste van de afgelopen 10 jaar. Volkswagen was afgelopen maand het populairste automerk in België met 5.023 registraties. Maar is vooral de prestatie van Mercedes die opvalt. Er werden zo maar eventjes 4.572 nieuwe auto’s door dit merk in het verkeer gebracht; een stijging van net geen 60 (!) % of 2.860 stuks in vergelijking met juli 2018. Renault, dat doorgaans meespeelt voor de koppositie, moest zich daardoor tevreden stellen met het laagste ereschavot. De plaatsen 4 en 5 werden ingenomen door respectievelijk Peugeot (3.641) en Audi (2.844). Slechts 3 merken uit de top10 wisten in de eerste 7 maanden van 2019 meer auto’s te verkopen dan vorig jaar: Mercedes (+8,2 %), Citroën (+11,0 %) en Volvo (+8,5 %). Tesla is de Belgische top25 binnengevallen met een verkoopgroei van 269,7 % dankzij de Model 3. DS gaat ook vooruit (+21,7 %), net zoals Bentley (+120,6 %), Ferrari (+23,2 %), Mitsubishi (+21,3 %) en Jeep (+8,6 %). Alpine heeft ook succes. Kia en Skoda hielden stand, maar andere merken kunnen minder lachen: Maserati (-26,2 %), Porsche (-25,8 %), Land Rover (-23,5 %), Jaguar (-21,4 %), maar vooral Subaru (-41,9 %), Nissan (-35,5 %) en Alfa Romeo (-39,1 %). +++

+++ De BESTELAUTO verkoop is in Nederland in juli licht gedaald. De Volkswagen Transporter bleef het best verkochte model. Over heel 2019 staat het totaal aantal registraties nu op 49.849 (+0,3 %). In juli zijn er 5.713 bestelwagens op kenteken gezet; een afname van 0,6 % ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen voerde de lijst aan met 1.321 registraties (-5,6 %). Dit leverde het merk een marktaandeel van 23,1 % op. Daarna volgen Mercedes (800
registraties en 14 %), Ford (700 en 12,3 %), Peugeot (627 en 11,0 %), Renault (581 en 10,2 %), Fiat (405 en 7,1 %), Opel (383 en 6,7 %), Citroën (190 en 3,3 %), Toyota (158 en 2,8 %) en Iveco (148 en 2,6%). De Transporter en de Caddy zijn de 2 meest geregistreerde modellen. Over heel 2019 bedraagt het marktaandeel van Volkswagen 20,1 %. Mercedes volgt met 15,2 %. +++

+++ Markus Flasch, directeur van de M divisie van BMW , heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de volgende generatie M3 / M4 er in 2 basisuitvoeringen komt: met 480 pk en met 510 pk. Voor de aandrijving zorgt de nieuwe S58 motor uit de X3 M / X4 M. BMW neemt daarmee de strategie van Mercedes-AMG over. Dat levert al enige tijd een standaarduitvoering van de C 63 en een krachtigere S variant. Die laatste levert 510 pk, net als de aankomende M3 / M4 Competition (en de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio). Standaard zal de BMW worden uitgerust met een automaat en achterwiel aandrijving, maar volgens Flasch komen er ook versies met het (uitschakelbare) vierwielaandrijving systeem van de M5. Daarnaast introduceert BMW een ‘pure’ M3 / M4 met 450 pk, een handbak, achterwielaandrijving en een lager gewicht. Op termijn komen er ook nog een CS met 530 pk en een CSL met 550 pk. Een M3 Touring was er al nooit (althans, niet in productievorm) en daar komt bij de 6de generatie M3 geen verandering in. Wel lanceert BMW voor het eerst een M4 Gran Coupé. De nieuwe M3 / M4 debuteert in september. Hoewel BMW de badge ernstig verwaterd heeft door de M3 Coupé en Cabrio tegenwoordig M4 te noemen, spreekt de cijfer/letter combinatie ‘M3’ nog steeds enorm tot de verbeelding. Naast de Porsche 911 is de M3 waarschijnlijk de auto (of de badge) die op circuits de meeste races heeft gewonnen. Logisch dus dat er met smacht wordt uitgekeken naar de nieuwste generatie.

+++ De autobranche roept het kabinet nogmaals op de aanschafbelasting BPM op auto’s en motoren aan te passen. Door de strengere WLTP emissietest valt die heffing voor veel auto’s hoger uit, zo stellen de organisaties Bovag en RAI Vereniging. De autoverkopen zijn daardoor in de afgelopen 7 maanden met ruim een tiende gedaald. De aanschafbelasting wordt per model bepaald aan de hand van de uitstootwaarden. Die vallen door de nieuwe testmethode, die sinds vorig jaar september verplicht is, meestal hoger uit. De tabellen voor de BPM zijn daar echter nog niet op aangepast, met als gevolg fors hogere aanschafprijzen, aldus de Bovag en de RAI Vereniging. Al met al werden van januari tot en met juli 259.662 personenauto’s op kenteken gezet; een daling van 10,2 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die teruggang is in alle categorieën terug te zien: van kleine stadsauto’s tot grote SUV modellen. +++

+++ De Raad van State stelt FASTNED in het ongelijk in een zaak over ‘gelijke behandeling’. De laadpaal leverancier ging in beroep tegen een besluit van de minister om tankstations toe te staan laadpalen te plaatsen op stations waar al laadinfrastructuur is aangebracht door andere partijen, zoals Fastned. De Raad van State heeft in hoger beroep bepaald dat op het benzinestation Den Ruygen Hoek-West, waar ook al een laadstation van Fastned is, de eigenaar ook zelf laadpalen mag plaatsen. Volgens Fastned, dat in het eerste halfjaar naar de beurs ging en zowel omzet als verlies fors zag toenemen, levert dat onveilige situaties op en is er sprake van oneerlijke concurrentie. De Raad van State stelt echter dat er niet een zodanig onveilige verkeerssituatie ontstaat dat de vergunning geweigerd had moeten worden. Van Rijkswaterstaat mogen benzinestations op elk moment ervoor kiezen om laadpalen te plaatsen. Voor andere geïnteresseerde partijen, zoals Fastned, geldt dat niet. Zij moesten zich al in 2012 inschrijven voor een loting, daarna komen ze niet meer in aanmerking. Dit verschil in behandeling tussen laadstations en benzinestations die ook laden aan willen bieden, speelt volgens de Raad van State geen rol bij de toetsing van de vergunning voor een laadpaal als aanvullende voorziening bij het benzinestation. +++

+++ De automarkt in FRANKRIJK blijft in het rood. Met een totaal van 172.228 registraties is er sprake van een daling van 1,8 % vergeleken met juli 2018. In vergelijkbare werkdagen gemeten was de daling zelfs 6,1 %. Wel was het verkoopresultaat veel hoger dan dat van juli 2016 en juli 2017. Peugeot heerst op de Franse automarkt. Net als vorig jaar gaat dit merk aan de leiding. De verkopen waren echter stabiel met 30.807 registraties (+ 0,3 %). De goede prestaties van de 208 (marktleider op modellenniveau) en het herstel van de 308 (5de plaats) compenseren het verlies van de 3008, dat terugviel naar de 6de plek. Renault verkeert nog steeds in slechte staat. De verkopen daalden met 14,5 % naar slechts 23.664 registraties. Sinds het begin van het jaar is de afzet met 7,2 % gedaald, terwijl Peugeot de schade tot 3,8 % wist te beperken. Renault wordt gestraft door de veroudering van zijn gamma en de wisselvallige resultaten van zijn grote modellen. Normaliter gaat de Clio aan kop in de Franse verkoop statistieken, maar door de generatiewisseling moest deze zijn eeuwige rivaal, de 208, in juli voor laten gaan. Citroën was goed in vorm. De C3 wist een podiumplaats te bemachtigen. In juli rukte de C3 Aircross op naar de tweede plaats in het B segment. Deze Citroën profiteert van het feit dat de Renault Captur op het punt staat om met pensioen te gaan. Fiat tuimelde net als in Nederland ook in Frankrijk omlaag. Het Italiaanse merk werd geconfronteerd met een verkoopdaling van 32,2 % in juli tot 5.323 exemplaren. Fiat wordt nu op de hielen gezeten door Mercedes, dat 13,7 % vooruitgang boekt naar 5.269 auto’s. In de FCA Groep is het ook crisis bij Alfa Romeo met slechts 308 verkopen in juli (-66 %). Jeep herstelde daarentegen (+ 10,5 % naar 1.761 registraties). De stadsauto merken Mini en Smart deden afgelopen maand goede zaken in Frankrijk. De Britten verkochten 37,2 % meer auto’s, namelijk 2.234 exemplaren. Dit resultaat zet de balans van het hele jaar op groen (+ 0,1 %; 15.409 verkopen). Smart deed het ook goed met 888 registraties; een stijging van 68 % in juli. Hybride modellen tikten 5,1 % marktaandeel aan (4,96 % in de eerste jaarhelft). Dit is duidelijk te danken aan Toyota, dat het goed doet met 11,3 % meer registraties vorige maand. De Yaris is er zelfs in geslaagd om de top 10 modellen te betreden in Frankrijk! Porsche heeft het ook in Frankrijk moeilijk. De afzet kwam 34,9 % lager uit, namelijk op 417 eenheden. Sinds januari heeft het merk 2.516 auto’s verkocht in Frankrijk (- 18,9 %). +++ 

+++ Er zijn nog steeds veel automobilisten in ons land die geen GORDEL dragen. In 2017 kwamen daardoor zeker 18 mensen om het leven, blijkt uit een analyse van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). De SWOV analyseerde 63 dodelijke ongelukken op rijkswegen. Bij 18 van die ongelukken droeg de bestuurder geen gordel. De analyse gaat alleen om de rijkswegen (beheerd door Rijkswaterstaat), dus het aantal dodelijke slachtoffers kan hoger zijn. Een aantal bestuurders had zelfs bewust de ‘gordelverklikker’, het piepgeluidje in de auto, omzeild. Dat deden ze door de riem van de passagiersstoel vast te maken of de gordel achter hun rug te doen. “Daarmee werd het irritante en doordringende piepgeluid het zwijgen opgelegd”, zegt de SWOV. In de eerste 4 maanden van dit jaar kregen zo’n 15.000 mensen een boete voor het niet dragen van de gordel. Als die trend doorzet, komt dat aantal fors hoger uit dan de 34.236 boetes die vorig jaar werden uitgedeeld. Veilig Verkeer Nederland (VVN) is verbijsterd. “Wat bezielt mensen om dit niet te doen en het leven van jezelf en dat van anderen in de waagschaal te stellen?”, vraagt een woordvoerder zich af. Volgens de VVN leek de tijd van campagnevoeren voorbij, maar met deze cijfers in de hand “mag men zich afvragen of het niet weer tijd wordt voor actie”. Minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukt in een reactie dat het dragen van een gordel niet vrijblijvend is. “Dit onderzoek laat zien hoe onverantwoord het is om je gordel niet om te doen”. +++

+++ HYUNDAI ontwikkelt zijn eerste elektrisch aangedreven raceauto. Het project luidt een nieuw tijdperk in voor het merk. De elektrische raceauto wordt ontwikkeld en gebouwd in het hoofdkwartier van Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau. Hyundai presenteert de raceauto tijdens de persdag van de komende internationale autoshow IAA in Frankfurt, begin september. De overstap naar elektrische aandrijving past in de groeistrategie van Hyundai Motorsport. Hyundai is inmiddels een gevestigde naam in de rallysport en de circuitracerij sinds het in 2012 Hyundai Motorsport oprichtte. Het WRC team van Hyundai Motorsport is bezig aan zijn 6de seizoen en heeft al talrijke rally’s gewonnen. Hyundai gaat momenteel zelfs aan kop in het rallywereldkampioenschap voor fabrikanten. Hyundai Motorsport heeft een succesvolle afdeling die raceauto’s levert aan privé teams: de zogenoemde Customer Racing divisie. Die is opgericht in september 2015 en heeft sindsdien de competitieve i20 R5, de i30 N TCR en de Veloster N TCR ontwikkeld. Deze auto’s hebben ondertussen overal ter wereld en in allerlei klassen overwinningen en titels veroverd. Tegelijk met de auto-industrie gaat ook de autosport over naar hybride techniek en elektrificatie. De laatste jaren zijn immers raceseries voor volledig elektrische en voor hybride auto’s van start gegaan, compleet met hun eigen reglementen. Dit nieuwe tijdperk in de geschiedenis van de autosport biedt Hyundai naar eigen zeggen de gelegenheid om niet alleen zijn prestatievermogen te tonen, maar ook de waarde van zijn groene technologie en zijn niet-aflatende passie voor de autosport. +++

+++ JEEP is druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe generatie van de Grand Cherokee. Het huidige model stamt uit de tweede helft van 2010. Die was met name op de thuismarkt een grote hit, maar nu beginnen de jaren te tellen. De nieuwe, 5de generatie van de Grand Cherokee moet de successtory gaan voortzetten. Hij zal worden gebaseerd op het Giorgio platform dat Alfa Romeo heeft ontwikkeld voor de Giulia en Stelvio. De nieuwe generatie Grand Cherokee krijgt 48 Volt boordspanning en milde hybride techniek voor de aandrijflijn. Belangrijkste krachtbron wordt een atmosferische 3,6 liter benzinemotor. Daarnaast zijn er V8 versies gepland. Op termijn komt er ook een versie met een stekker hybride aandrijflijn. De Grand Cherokee krijgt gezelschap van grotere Jeep modellen, waarvan de Grand Wagoneer met 7 zitplaatsen. +++

Reageren is niet mogelijk.