Nieuwstelex

0

+++ AUDI broedt momenteel op een vervolg op de R8. Eén ding is zeker: de huidige technische opzet met atmosferische V10 motor zal niet worden gehandhaafd. De druk is groot om de opvolger een elektrische aandrijflijn te geven. In het verleden was er (ook al) een R8 e-Tron, maar dat model was geen succes: er zijn namelijk minder dan 100 exemplaren van gemaakt. Dat had niet alleen met de weinig imponerende techniek te maken, maar ook met de waanzinnige vraagprijs van €1.000.000. Audi beseft dat zij zich er niet opnieuw met een jantje van leiden van kan afmaken, en heeft daarom de hulp ingeroepen van het Kroatische Rimac. Dit bedrijf, waar concerngenoot Porsche aandeelhouder van is, heeft eerder zijn elektrische kunsten laten zien met de Concept_One en C_Two. Als de techniek van Rimac gebruikt gaat worden, dan kan de nieuwe R8 e-Tron (of RS e-Tron) rekenen op ongeveer 938 pk. Dit vermogen wordt via alle 4 de wielen overgebracht op het asfalt en zorgt er voor dat er in 2,5 seconden naar 100 km/u gesprint kan worden. De actieradius bedraagt 480 kilometer. Moet de batterijenset opgeladen worden, dan kan dit eventueel draadloos gebeuren. +++

+++ Het BMW concern heeft zijn brutowinst met 53 % zien dalen naar €2,815 miljard euro. Het slechte resultaat is mede het gevolg van een eerder aangekondigde reservering van €1,4 miljard voor een waarschijnlijke kartelboete. Als gevolg van de winstdaling verdampte de marge van 12,6 % naar 5,8 %. In deze eerste 6 maanden leverde het BMW concern (dus inclusief de dochters Mini en Rolls-Royce) 1.252.837 auto’s af. Dat is bijna 1 % minder dan in dezelfde periode van 2018. BMW wist zelf wel meer auto’s te verkopen, maar Mini leverde bijna 4 % in. De omzet van het concern steeg met 1,1 % naar €48,2 miljard. Als gevolg van de winstdaling gaat BMW verder met het snijden in de kosten. Vanaf 2021 wordt meer dan de helft van de aandrijflijn varianten geschrapt. Modellen als de 2-serie Gran Tourer, 3-serie GT en 6-serie GT zullen worden geschrapt. Met deze ingrepen moet er in 2022 voor €12 miljard op de kosten bespaard worden. Ondanks deze bezuinigingen staat BMW er volgens de binnenkort afzwaaiende topman Harald Krüger goed voor. Het autoconcern zou op koers liggen om de doelstellingen voor heel 2019 te halen. +++

+++ FISKER komt in navolging van Tesla met een elektrische pick-up. Ook Chevrolet, Ford en Rivian hebben plannen voor een dergelijke auto. Wie brengt als eerste een elektrische pick-up op de markt? Rivian lijkt met de R1T vooralsnog de beste kaarten in handen te hebben aangezien haar ontwerp al bijna productieklaar is. Maar duivels zitten vaak in de staart, dus wie weet is de primeur voor Fisker. Maar eerst maar eens zien of hij zijn langverwachte elektrische SUV in productie weet te krijgen. Eerst zien, dan geloven. +++

+++ Analisten verwachten dat de autoproductie in FRANKRIJK een harde klap krijgt. Dat komt niet zozeer door een vertraging in de verkoop in Europa, maar doordat er meer modellen buiten de landsgrenzen gebouwd zullen worden. Daardoor zullen er naar verwachting volgend jaar niet meer dan 1,7 miljoen voertuigen van de Franse productielijnen rollen tegen 2,2 miljoen exemplaren in 2019; een terugval van 20 %. Dit komt met name door PSA, dat in 2020 slechts 830.000 voertuigen in eigen land zal bouwen, tegen bijna 1,2 miljoen eenheden nu. De productie van de Peugeot 2008 verhuist in het kader van de generatiewisseling namelijk van Mulhouse naar Vigo in Spanje. Tegelijkertijd zal de 208 Poissy gaan verlaten en voortaan in Slowakije en Marokko van de band rollen. Bovendien zal de Opel Grandland X, die momenteel gebouwd wordt in Sochaux (op dezelfde assemblagelijn als zijn technische neef 3008), naar Duitsland migreren. Er is (uiteraard) compensatie in de vorm van nieuwe modellen, maar die zullen in overgangsjaar 2020 amper een steentje bijdragen. Herstel wordt pas in 2021 verwacht, als Poissy zich productietechnisch gaat ontfermen over de tweede generatie Opel Mokka X, terwijl Sochaux een nieuwe compacte DS zal hosten. Bij Renault zal de productie in Frankrijk naar verwachting dalen tot 640.000 voertuigen. De Clio heeft Flins verlaten: de nieuwe edite wordt gebouwd in Turkije en Slovenië. Renault vertrouwt er echter op dat de vernieuwde Zoé het vertrek van dit populaire model in de betreffende fabriek kan compenseren. De situatie is meer verontrustend voor Douai, de site die de Scénic, Espace en Talisman assembleert: allemaal modellen die slechts op ‘halve kracht’ verkopen. Geen zorgen zijn er over de Renault fabrieken die de bedrijfswagens produceren. De vernieuwing van de Master moet Batilly een oppepper geven opstarten en de komst van een gloednieuwe Kangoo in 2020 zorgt voor een goede toekomst in Maubeuge. En de buitenlandse merken? Smart is ook deels verantwoordelijk voor de daling van de productie in Frankrijk, omdat de site in Hambach alleen de Fortwo Electric zal assembleren. De Toyota fabriek in Onnaing blijft echter op volle snelheid draaien omdat de Yaris dankzij de hybride uitvoering nog steeds in topvorm is. +++

+++ Van donderdag 16 tot en met zondag 19 januari 2020 wordt in het MECC de inmiddels al 27ste editie van INTERCLASSICS MAASTRICHT gehouden. Eén van de populairste oldtimerbeurzen van de lage landen zal ditmaal herinneringen ophalen aan de meest memorabele automerken die weliswaar niet meer bestaan, maar toch pareltjes hebben voortgebracht. Die ‘Forgotten Classics’ vormen de rode draad tijdens het evenement aanstaande winter. De organisatie brengt 25 van die vergeten grootheden samen in een themapaviljoen. Er zullen modellen te zien zijn van onder meer Talbot Lago, Hispano Suiza, Pegaso, Minerva, Bristol, Horch en Facel Vega. Eén van de blikvangers wordt de Studebaker Champion Regal Deluxe Starlight Coupe uit 1950. Dat ontwerp van de in Parijs geboren Raymond Loewy siert dit jaar de affiche van de beurs. Loewy is één van de grootste industrieel ontwerpers van de 20ste eeuw. De man was onder meer verantwoordelijk voor de vormgeving van het coca cola flesje, het logo van sigarettenmerk Licky Strike, het ontwerp van de Frigidaire koelkast en het eerste interieur van de Concorde. In de jaren veertig, vijftig en zestig is Loewy hoofd design bij Studebaker, waarvoor hij onder meer de Champion, de Hawk en de Avanti ontwerpt. Zijn klassieker, de Studebaker, Champion Regal Deluxe Starlight Coupe met zijn “kogelneus” toont vele details die geïnspireerd zijn op de luchtvaart. Het model in kwestie wordt beschikbaar gesteld door het Louwman Museum in Den Haag. +++

+++ Er komt een nieuwe serie KENTEKENS aan. Die bestaat uit 1 medeklinker, 3 cijfers en nog eens 2 medeklinkers. Dus bijvoorbeeld ‘B 001 BB’. De RDW is volgens de teller op de eigen website inmiddels toe aan ‘ZT’ waarmee de lopende serie, de 9de in Nederland, bijna is ‘uitverkocht’. Het uitgeven daarvan (met 2 medeklinkers, 3 cijfers en 1 medeklinker), is in maart 2015 begonnen. De RDW maakt niet bekend wanneer de eerste nieuwe kentekens uitgegeven gaan worden. Op die manier wil men voorkomen dat in de aanloop daar naar toe de autoverkopen inzakken. Veel consumenten denken namelijk dat een auto meer waard is met een nieuw kenteken. Overigens is het uitgeven van kentekens met de letter ‘Z’ door de zomervakantie wel wat trager verlopen dan bij eerdere letters. +++

+++ Het Britse tijdschrift ‘What Car?’ heeft tijdens een test gemerkt dat sommige auto’s met KEYLESS ENTRY wel érg gemakkelijk te stelen zijn. Slimme dieven hebben soms genoeg aan 10 seconden om er met die modellen vandoor te gaan. De Audi TT en de DS 3 Crossback zijn het snelst te kraken. De beveiligingsspecialisten van het Britse tijdschrift verschaften zich binnen 5 seconden toegang tot de chique Franse cross-over. En om er mee weg te rijden, hadden zij slechts nogmaals 5 tellen nodig. Niet echt premium … Maar deze extreme diefstalgevoeligheid is zeker geen exclusief Frans probleem. In feite zijn alle auto’s met keyless entry en startknop kwetsbaar. Met speciale apparatuur kunnen criminelen het sleutelsignaal gemakkelijk onderscheppen wanneer jij de auto ontgrendelt of afsluit. Vervolgens kunnen ze het onderschepte signaal gebruiken om zich toegang te verschaffen tot de auto. Zo laat ook de TT RS zich binnen 10 seconden meenemen. Audi is zich hier inmiddels van bewust en rust daarom haar jongste modellen uit met een nieuwe slimme sleutel die voorzien is van een antidiefstal voorziening. Het betreft een bewegingsdetector ín de sleutel. Deze merkt als het exemplaar niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld wanneer die thuis op de hal tafel ligt. De antidiefstal voorziening zorgde er tijdens de test van What Car? voor dat men in het geheel niet om in de auto kon komen. Behalve Audi bieden ook BMW, Ford en Mercedes deze beveiligingsmethode aan. Maar als de eigenaar met de sleutel in zijn zak rondloopt, is het systeem alsnog kwetsbaar. Jaguar Land Rover kiest daarom voor een andere beveiligingsmethode. De Britten hebben zeer onlangs een ultrabreedband technologie voor hun sleutels geïntroduceerd. Daarbij verzendt de sleutel een veelheid aan signalen, die niet zomaar eventjes kunnen worden opgevangen en gekopieerd. De geteste Land Rover Discovery Sport beschikte nog niet over zo’n slimme ultrabreedband sleutel, met als gevolg dat die binnen 20 seconden meegenomen kon worden door een boef. Duurdere modellen van het merk worden er inmiddels wel mee geleverd. Een BMW X3 waarvan de slimme sleutel in beweging is, laat zich binnen 40 seconden openen. In totaal heeft een dief slechts 1 minuut nodig om die SUV te stelen. Hangt de Digital Smart Key thuis keurig in het sleutelkastje, dan worden autodieven efficiënt buiten de deur gehouden. De Mercedes A klasse en de Ford Fiesta met de modernste sleuteltechniek laten vergelijkbare resultaten zien. Bemoedigend, maar nog niet dé oplossing. +++

+++ Het Amerikaanse Consumer Watchdog pleit voor een KILL SWITCH op met internet verbonden auto’s. Volgens de organisatie is dat de enige veilige manier om ze te beschermen tegen hackers en cyber aanvallen. Aanleiding is de vrees dat een terroristische organisatie tot het grootschalige hacken van met internet verbonden auto’s kan overgaan met een besmet WiFi netwerk dat een sluimerend virus installeert dat de controle over de auto’s op een bepaald moment kan overnemen. Volgens Consumer Watchdog zou de omvang van zo’n ramp vergelijkbaar zijn met de aanslagen van 11 september 2001. Deze Amerikaanse consumentenorganisatie is dus van mening dat met internet verbonden auto’s kwetsbaar zijn. Zowel door de verbinding met de telefoon (de zwakste beveiligingsschakel) als via de geïntegreerde systemen. Een hacker kan zijn vaardigheden gebruiken om in te grijpen op de motor of de remmen. Een risico dat met de autonome auto nog veel groter wordt. Ondanks de firewalls en andere trucs zouden de lekken volgens Consumer Watchdog niet voldoende zijn gedicht door de autofabrikanten. Zij wijst vooral op de risico’s van systemen die de motor op afstand kunnen starten. Volgens Consumer Watchdog is het enige betrouwbare systeem om inzittenden in een gehackte of op afstand bestuurde auto te beschermen een kill switch. Deze knop moet dan ook verplicht worden op alle modellen. Daarmee kan de auto ontkoppeld worden van alle netwerken en wordt zijn boordcomputer geneutraliseerd. Zonder die knop zou er geen enkele bescherming zijn tegen honderden of zelfs duizenden oncontroleerbare auto’s. Consumer Watchdog wijst ook op de mogelijkheid om dit soort vormen van hacken te gebruiken in het kader van een oorlog tussen naties, met cyber aanvallen die een vijandig land moeten verlammen terwijl er veel burgerslachtoffers vallen. +++

+++ Eerst het goede nieuws: een KNIE AIRBAG is niet gevaarlijk. Gelukkig, want er zijn nogal wat auto’s waarin die plofkussens standaard gemonteerd worden. Maar dit betekent niet dat knieairbags goed zouden werken. Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) stelt namelijk dat zij amper helpen. De non-profit organisatie die verzekeringsmaatschappijen van informatie voorziet, speurt naarstig naar mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarmee kunnen verzekeringsmaatschappijen hun premies verlagen. De knieairbag zal daaraan geen bijdrage leveren, want zowel uit interne tests (vergelijkbaar met die van de EuroNCAP) als uit echte ongevallen bleek dat die de kans op letsel nauwelijks beïnvloedde. Het gaat om een verschil van 0,4 %. Het IIHS laat de mogelijkheid open dat knieairbags nuttig kunnen zijn in “zeer specifieke test omstandigheden”, bijvoorbeeld tijdens de gestandaardiseerde crashtests van EuroNCAP. Maar in alle andere gevallen zijn ze “gewoon overbodig”. De IIHS baseert haar mening op 400 botsproeven en analyses van ongevallen in 14 Amerikaanse staten. Uit de tests bleek dat knieairbags juist leiden tot een verhoogd risico op letsel aan het onderbeen en het rechter dijbeen. Wel werd de kans op hoofdletsel enigszins verminderd. Ook is er de mogelijk dat de betreffende plofkussens inzittenden die geen veiligheidsgordel dragen beter beschermen, maar er zou eerst meer onderzoek nodig zijn om dat met zekerheid te kunnen zeggen. +++

Reageren is niet mogelijk.