Nieuwstelex

0

+++ ALPINA timmert lekker aan de weg. Voldoende autoconsumenten hebben interesse in een opgevoerde BMW. Jongste product is een ‘über X7’. Maar Alpina pakt niet elke BMW aan. Zo zal de nieuwe 1-serie niet onder handen worden genomen. De reden is dat Alpina zich wil blijven concentreren op modellen die in de basis achterwiel aangedreven zijn (dat geldt ook voor de X7). Alpina denkt dat een eigen versie van de 1-serie te weinig winstmarge biedt. Dit vanwege het adagium ‘tiny cars, tiny profits’. Zeker nu de 1-serie een voorwiel aangedreven configuratie heeft, zou het Alpina teveel geld kosten om er een aantrekkelijk product van te maken. Verder heeft de compacte BMW anders dan de modellen met (in de basis) achterwielaandrijving geen automaat van ZF maar een exemplaar van Aisin. Om een tweede transmissietype aan te gaan passen, wordt Alpina te gortig, zeker gegeven het geringe winstpotentieel. Overigens werkt BMW zelf aan een M140e: een hete stekker hybride versie van de 1-serie met een systeemvermogen van afgerond 400 pk. +++

+++ AUDI wil toetreden tot de al bestaande samenwerking tussen BMW en Daimler op het gebied van autonoom rijdende auto’s. Het merk met de 4 ringen zal dat in september tijdens de IAA van Frankfurt bekendmaken. BMW en Daimler hebben vorige maand een langjarige overeenkomst gesloten voor samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het gaat daarbij met name om technologie voor rij assistentiesystemen op het zogeheten Level 3 niveau (autonoom rijden op de snelweg en zelfstandig inparkeren). Audi wil zich als derde Duitse premiumfabrikant daar nu bij aansluiten ondanks het feit dat moederbedrijf Volkswagen op dit terrein juist intensief gaat samenwerken met Ford. Het autoconcern uit Wolfsburg kondigde onlangs aan een fors belang te nemen in Argo AI waar het merk met de blauwe ovaal een belangrijk aandeelhouder van is. Volkswagen heeft hiertoe de Autonomous Intelligent Driving divisie, die voorheen onder Audi viel, ondergebracht in het nieuwe samenwerkingsverband. Om de voorkomen dat men in Ingolstadt weer bij nul moet beginnen qua ontwikkelingswerk, is er nu toenadering gezocht tot BMW en Daimler. +++

+++ AUTOBEZIT is het nieuwe roken. Dat blijkt weer eens nu de Britse regering geadviseerd wordt om niet alleen over te gaan tot een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor (dat staat gepland voor 2040), maar ook het gebruik en bezit van een privé auto te ontmoedigen. De Britse Kamercommissie voor technologie en wetenschap schrijft in een rapport over de klimaatcrisis namelijk. “Op langere termijn lijkt het wijdverspreide persoonlijke bezit van een auto niet samen te gaan met het substantieel terugdringen van de CO2 uitstoot”. Elektrificatie van het wagenpark is weliswaar een stap in de goede richting, maar zou uiteindelijk niet voldoende zijn. “Er is niets belangrijker dan het klimaat. Dat zal de toekomst van onze planeet en onze maatschappij bepalen. We moeten nu handelen en het publiek ook overtuigen dat zij een bijdrage moeten leveren. Dat kan door de eigen auto de deur uit te doen”. De Britse auto-industrie heeft nog niet op het advies aan de Britse regering gereageerd. +++

+++ BENTLEY werkt aan een facelift voor de Bentayga. Het resultaat zal volgend jaar gepresenteerd worden. De SUV heeft in de vorm van de Rolls-Royce Cullinan een belangrijke concurrent gekregen. Binnenkort volgt landgenoot Aston Martin met de DBX. Grote cosmetische wijzigingen voor de Bentayga zijn niet gepland, maar Bentley komt wel met een verbeterde stekker hybride uitvoering. De versie die eerder dit jaar door Autointernationaal.nl werd gerecenseerd kreeg namelijk maar weinig handen op elkaar. Dat komt door de tegenvallende prestaties. Hij heeft een V6 motor als basisunit en dat is een te groot contrast met de W12 uitvoering. Verder krijgt de Bentayga een veel moderner infomediasysteem. Daar was ook kritiek op. +++

+++ BMW zal op de in november te houden Los Angeles International Auto Show de M8 Gran Coupé aan het publiek voorstellen. De razendsnelle 4-deurs versie maakt de modelreeks compleet. BMW presenteerde eerder al een M8 versie van de Coupé en Cabriolet. De topversie is liefst 600 pk en 750 Nm sterk. Dit vermogen en koppel is uit een 4,4 liter dubbel geblazen V8. De kracht wordt over alle 4 de wielen verdeeld. In Coupé uitvoering sprint de M8 in 3,3 seconden naar 100 km/u, dus reken voor de 4-deurs versie op ongeveer 3,5 tellen. BMW zal van de M8 in een later stadium ook een Competition uitvoering voorstellen. Die is 625 pk sterk. +++

+++ FIAT heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat de 124 Spider geen opvolger krijg. Een dergelijke ‘premium’ auto past niet in het toekomstplan van het merk. Fiat zegt dat de 124 Spider weliswaar rendabel is, ondanks de bescheiden verkoopaantallen, maar men wil zich focussen op prijsscherpe gezinswagens en op vernieuwing van het 500 gamma. Dit betekent dat Mazda over een paar jaar het rijk weer (vrijwel) voor zich alleen heeft met de MX-5. +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES (FCA) en Tofaş willen personenwagens gaan bouwen in Oezbekistan. In dit land is het autobezit nu nog laag, maar dat zal naar verwachting gaan veranderen. Oezbekistan is namelijk rijk aan grondstoffen en stelt haar grenzen steeds verder open, met als gevolg dat modernisering van de samenleving in rap tempo plaatsvindt. Dat biedt ook kansen voor autoproductie. Dat FCA hiervoor gaat samenwerken met haar Turkse partner Tofaş, is goed verklaarbaar. Turkije is namelijk de poort naar het oosten en cultureel zijn er ook het nodige raakvlakken met het Oezbeekse volk. FCA kondigde zelf op de Oezbeekse staatstelevisie aan dat het een fabriek wil gaan bouwen. Het is de bedoeling dat daar cross-overs en pick-ups van de band gaan rollen. Het gaat hierbij om modellen die primair voor Brazilië zijn ontwikkeld, maar waarvoor FCA ook verkooppotentieel ziet in Oezbekistan. Zowel de cross-over als de pick-up maken gebruik van het platform van de Fiat Tipo die in het Turkse Bursa van de band rolt. +++

+++ FORD heeft van de Amerikaanse president Donald Trump een standje gekregen. De autofabrikant wordt verweten meer oog te hebben voor de strenge verbruiksnormen van Californië. Aan versoepeling van de uitstootregels, waar Trump voorstander van is, zou Ford geen steun willen verlenen. Het merk met de blauwe ovaal als logo heeft samen met BMW, Honda en Volkswagen in een overeenkomst met Californië toegezegd dat hun nieuwe auto’s zullen voldoen aan de relatief strenge normen die de Amerikaanse staat oplegt. Hiermee heeft Ford de woede van Trump over zich afgeroepen. Hij wilde juist de verbruiksnormen flink versoepelen om zo nóg meer beleidsaspecten van zijn voorganger Barack Obama ongedaan te maken. Die had bepaald dat nieuwe auto’s in 2026 minimaal 1 op 21 moeten kunnen rijden. Trump vindt de huidige norm van 1 op 16 voldoende. De Amerikaanse president stelt nu dat Ford, door zich aan de strengere Californische norm te houden, auto’s gaat bouwen die $3.000 te duur zijn en niet zo veilig als de minder zuinige auto. Ford zegt zich liever te houden aan de norm die was vastgesteld voor 2026 dan te moeten werken met 2 verschillende standaarden. Onafhankelijke experts nemen de autofabrikant in bescherming tegen Trump. Zij stellen dat de eventuele meerprijs van $3.000 snel terugverdiend kan worden in de vorm van een lager verbruik. Fiat Chrysler Automobiles en General Motors houden zich over dit onderwerp op de vlakte. Zij tonen doorgaans minder maatschappelijk betrokkenheid dan Ford. +++

+++ GHANA biedt autofabrikanten die zich in dit land willen vestigen met een fabriek 10 jaar vrijstelling van belastingen. Volkswagen en Nissan, alsmede een joint venture tussen Toyota en Suzuki, zijn al bezig met projecten om van dit aanbod te profiteren. Renault laat weten er ook over te denken. De belastingvrijstelling geldt alleen voor fabrieken waar complete auto’s worden gebouwd. In het geval van assemblage is de termijn van de ‘tax break’ 5 jaar. Om autofabrikanten naar het land te lokken, belooft de regering in Accra om de invoerheffing voor auto’s te verhogen naar 35 %. Ghana probeert met de maatregelen te profiteren van de groeiende belangstelling onder autoproducenten om in Afrika fabrieken te openen. +++

+++ Elektrische auto’s hebben het imago slecht leverbaar te zijn, maar die vlieger gaat niet altijd op. Ook dit segment kent zijn winkeldochters. Eén daarvan is de HYUNDAI Ioniq Electric. De importeur voelt blijkbaar aan zijn water dat de recent doorgevoerde facelift niet voor een run op de showrooms zal zorgen. Daarom komt Hyundai nu met de mededeling dat als er nu besteld wordt er nog dit jaar gereden kan worden. Dat is goed nieuws voor zakelijke rijders die nog willen profiteren van 4 procent bijtelling. Volgend jaar wordt dit percentage verdubbeld (modellen die duurder zijn dan 40 mille worden deels belast met 22 procent).
Bovendien is de elektrische Ioniq met een prijs vanaf 37 mille een stukje goedkoper. Sinds de facelift beschikt de Ioniq Electric over een groter accupakket. Daarmee is voortaan een groter rij bereik van circa 300 km mogelijk. Maar de Ioniq Electric blijft hiermee nog steeds ver achter bij de Kona Electric van Hyundai zelf en de e-Niro van zustermerk Kia die dankzij een accupakket van liefst 64 kWh ongeveer 450 km ver kunnen komen op een volle acculading. Een andere winkeldochter is overigens de Nissan Leaf. Dit model kan, als er nu besteld wordt, ook voor het einde van het jaar worden geleverd. Geen winkeldochter, maar wel in enorme aantallen de fabriekspoorten uitrollend, is de Tesla Model 3. Die kan binnen 2 maanden geleverd worden. +++

+++ MERCEDES-BENZ meldt dat er een nieuwe Citan op komst is. Die zal worden gebaseerd op de volgende generatie Renault Kangoo. Beide modellen debuteren in 2020. Nissan krijgt een eigen versie van de nieuwe Kangoo. Alledrie de modellen zullen leverbaar worden in een volledig elektrische uitvoering. Voor de Citan is dat een primeur. De huidige Kangoo stamt uit 2007. Dit betekent dat de Citan, die in 2012 op de markt kwam, feitelijk ook 12 jaar oud is. +++

+++ OPEL komt mogelijk met een update voor de Ampera-e. Zijn donorauto, de Chevrolet Bolt, heeft namelijk een efficiënter accupakket gekregen. Daardoor neemt de actieradius met een kleine 35 kilometer toe. Het betekent dat men voortaan op een volle acculading 416 km (volgens de realistische Amerikaanse EPA meetmethode) ver kan komen. Nu ligt de limiet bij 383 km. Het accupakket is niet groter geworden, maar de capaciteit ervan bedraagt voortaan 66 kWh in plaats van 60 kWh. Voor het modeljaar 2020 zijn er ook een paar nieuwe kleuren aan het palet toegevoegd. Of Opel dezelfde update door gaat voeren, is nog niet zeker aangezien de banden met het voormalige moederbedrijf General Motors (waar Chevrolet onder valt) langzaam maar zeker verbroken worden. +++

+++ PORSCHE investeert in de Israëlische startende onderneming TriEye dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van speciale camera’s voor rij hulpsystemen. Ondermeer Intel ziet ook wel heil in het product van het nieuwe bedrijf. De camera’s moeten dankzij het gebruik van infrarood met name uitblinken qua zicht bij slechte weersomstandigheden. Waar rij hulpsystemen nu vaak de handdoek in de ring gooien als het bijvoorbeeld gaat regenen, zou het systeem van TriEye niks aan kwaliteit inboeten. Als klap op de vuurpijl is de techniek ook nog eens een stuk voordeliger dan de techniek van concurrerende leveranciers. TriEye biedt zijn camera vooral aan leveranciers van zogeheten ADAS systemen aan (automatisch afstand houden, ongelukken voorkomen en voorkomen dat de auto de rijstrook verlaat). Voor de toekomst ziet het bedrijf ook toepassingsmogelijkheden in voertuigen die op een hoger niveau rij taken autonoom uitvoeren. TriEye wil zijn camera in 2020 op de markt brengen. Het bedrijf moet niet worden verward met MobilEye, dat zich ook bezighoudt met rij hulpsystemen. Porsche is net als veel andere autofabrikanten volop aan het investeren in techniek die auto’s slimmer moet maken. Doel is daarmee enerzijds de verkeersveiligheid te vergroten en anderzijds de bestuurder meer comfort te bieden. +++

+++ Het fabriekspersoneel van PUNCH POWERTRAIN in het Belgische Sint-Truiden heeft het werk neergelegd. Reden is de aankondiging dat er een onbekend aantal banen geschrapt gaat worden. Het personeel heeft dit uit de krant moeten vernemen en was zodoende negatief verrast. Punch Powertrain verkeert net als haar Chinese moeder in moeilijkheden. Reden is de dip op de automarkt waar ook andere leveranciers last van hebben. Punch Powertrain heeft een contract met PSA maar nieuwe klanten hebben zich nog niet gemeld. Min of meer tegelijkertijd kwam het nieuws naar buiten dat Continental Powertrain 9 van haar 32 fabrieken wil sluiten. Daarmee wordt het bedrijf klaargestoomd voor een beursgang. Continental zit middenin een reorganisatie en heeft de prognoses (winst en omzet) voor dit jaar verlaagd. De divisie Powertrain, die aandrijfsystemen maakt, staat op de nominatie om komend jaar naar de beurs te gaan. Om daar een succes van te maken, wordt het bedrijf nu afgeslankt. Ook is de naam inmiddels aangepast in Vitesco Technologies. +++

+++ TESLA is het grootste elektrische automerk in Europa. In de eerste 7 maanden van 2019 werden 49.200 emissievrije personenwagens geregistreerd. Met dit cijfer vertegenwoordigt het Amerikaanse merk 27 % van de totale verkopen aan elektrische auto’s (182.000 stuks). Renault bezet de tweede plaats met 28.000 exemplaren (vooral de Zoé). Daarna volgt de combinatie Hyundai – Kia (25.000 stuks) en Volkswagen (23.000 auto’s). Nissan rondt de top af met 20.000 registraties, net voor BMW dat 17.000 exemplaren van de i3 verkocht. Jaguar deed ook zijn best, maar wist desondanks slechts 10.000 stuks van de I-Pace aan de man te brengen. +++

+++ Tetsuya Tada, het brein achter de nieuwe Supra en ander sportief gerief van TOYOTA , heeft laten weten dat hij nog altijd werk wil maken van een nieuwe MR2. Op de vraag met welke autofabrikant hij daarvoor in zee zou willen gaan, was zijn antwoord verrassend: Porsche. Met de GT86 en de Supra heeft Toyota 2 sportwagens in haar gamma; modellen waarvoor het merk zonder schroom hulp zocht bij andere autobouwers om zo de kosten te kunnen drukken. Het is dus niet ondenkbaar dat mocht er een nieuwe MR2 komen, Toyota daarvoor hulp gaat zoeken bij een andere fabrikant. De GT86 werd samen ontwikkeld met Subaru (BRZ), terwijl de Supra een mengelmoes van BMW onderdelen is (Z4). De nieuwe MR2 zou Porsche genen moeten krijgen. Dat is niet onlogische want in de vorm van de 718 heeft deze Duitse collega een achterwiel aangedreven sportwagen met middenmotor in het gamma: het exacte recept van de vorige edities van de MR2. Een boxermotor hoeft voor Toyota geen probleem te zijn aangezien Toyota ook de GT86 met een dergelijke krachtbron verkoopt. Autointernationaal.nl is alleen bang dat een nieuwe MR2 met Porsche 718 techniek prijstechnisch te veel in dezelfde vijver gaat vissen als de Supra. +++

+++ De automarkt krimpt en daarom staan er opnieuw veel banen op de tocht bij VDL NEDCAR in Born. Vanwege een dalend productievolume zal het personeelsbestand ook flink gaan inkrimpen, schrijft het bedrijf in een interne memo. Het zou gaan om minimaal 600 banen. Maar een woordvoerder van het bedrijf “weet niet waar dat getal vandaan komt”. Bij vakbonden FNV en CNV is niemand bereikbaar voor commentaar. “Vorig jaar hadden we een piekjaar, nu maken we minder auto’s dan afgelopen jaar”, aldus de zegsman. Voor 2020 verwacht Nedcar dat de markt nog verder krimpt, waardoor er minder personeel nodig is. “Dus willen wij van tevoren de mensen inlichten. Dat is nu gebeurd”. Volgens hem wordt eind dit jaar duidelijk om hoeveel banen het gaat. “Dan weten we hoeveel auto’s we moeten produceren in 2020. Als de markt groeit, hebben we veel mensen bij ons werken. Vorig jaar was een piekjaar met 7.000 medewerkers. Maar in het najaar van 2018 werd duidelijk dat de markt kromp”. Dat had gevolgen voor het personeel. VDL Nedcar schrapte toen 1.000 banen. De VDL Groep verwacht over heel 2019 een omzetdaling. In het eerste halfjaar daalden de inkomsten met 5 % tot €2,9 miljard. Oorzaken voor de omzetkrimp zijn enerzijds het feit dat VDL dit jaar minder auto’s bouwt en anderzijds dat de vraag in de halfgeleiderindustrie ook af is genomen. De omzet van dochter Nedcar staat na 2 kwartalen op €1.620 miljoen, tegen €1.882 miljoen een jaar geleden. VDL verwacht dat de economie in het tweede halfjaar verder zal afvlakken met als gevolg een omzetdaling van iets meer dan 3 %. +++

 

Reageren is niet mogelijk.