Prijs vergelijking Audi e-Tron 50 Quattro

0

Hoe lang vormen elektrische auto’s nog de uitzondering op de brandstofmotor regel? Ze zijn weliswaar zwaar in de minderheid en dat zal nog wel even duren, maar aan de andere kant: de Tesla Model 3 pakte wel een podiumplaats bij de best verkochte modellen in de eerste helft van dit jaar.

Voor Audi begint de elektrische auto ook langzaam maar zeker ‘business as usual’ te worden. Elk ander model van dit merk kan je in meerdere vermogensmaken kopen en dat is nu ook het geval bij de e-Tron. Die was er voorheen alleen als 55 Quattro, maar het gamma is nu uitgebreid met de 50 Quattro. Die staat in november bij de dealers, maar kan per direct gereserveerd worden. What’s next? de 45 Quattro? de 50 met louter achterwielaandrijving? Of de 60 Quattro Sport?

De e-Tron 50 Quattro beschikt net als de ’55’ over 2 elektromotoren, maar het gecombineerde vermogen en koppel valt een stuk lager uit: 313 pk en 540 Nm in plaats van 408 pk en 664 Nm. Qua prestaties levert de e-Tron 50 Quattro dus iets in: de topsnelheid neemt van 200 km/u af naar 190 km/u en de sprint naar 100 km/u duurt 7,0 seconden (i.p.v. 6,6 seconden bij de ’55’). De nieuwe instapversie gebruikt voornamelijk de achterste elektromotor voor de aandrijving. Als de situatie erom vraagt, springt de elektromotor op de vooras bij.

De capaciteit van de accu (71 kWh i.p.v. 95 kWh) is ook een slag kleiner en dat heeft natuurlijk zijn uitwerking op de actieradius. De krachtigere e-Tron 55 Quattro komt volgens officiële WLTP cijfers 411 kilometer ver. Audi belooft voor de ’50’ een rij bereik van “meer dan 300 kilometer”. Een concreet cijfer wil de fabrikant nog niet noemen. 300 kilometer is natuurlijk niet echt premium (zelfs in een Opel Corsa-e kom je verder), maar het hangt natuurlijk helemaal van jouw persoonlijke rijgedrag af of jij hiermee uit de voeten kan.

De e-Tron 50 Quattro kan tot 120 kW laden waarmee de accu binnen 30 minuten weer voor 80 procent op volle sterkte is. Iedereen die de elektrische Audi gewoon via wisselstroom (AC) weer boven jan wil helpen, heeft de beschikking over een laadcapaciteit van 11 kW. Hiervoor is meer geduld nodig: 7 uur geduld om precies te zien. Voor thuis opladen is de elektrische auto standaard uitgerust met een mobiel oplaadsysteem. Het ondersteunt een laadcapaciteit tot 11 kW bij aansluiting op een industrieel stopcontact van 400 volt. Tot 2,3 kW is mogelijk met een 230 volt stopcontact.

Bijtellend Nederland heeft geluk, want de Nederlandse Audi importeur belooft dat de minder krachtige én dus goedkopere e-Tron nog voor de jaarwisseling bij de dealers staat. Hierdoor betaalt men nog steeds 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro, in plaats van de 8 procent in 2020. De rest valt ook volgend jaar in de 22 procent categorie. De prijs van de e-Tron 55 Quattro bedraagt 84.100 euro. De ’50’ duikt hier vanzelfsprekend onder. Audi vraagt voor deze uitvoering 71.900 euro. Dit betekent dat Audi in de vorm van de e-Tron 50 Quattro een alternatief in huis heeft voor de beter aangeklede Tesla Model 3.

Audi JaguarTesla
e-Tron I-PaceModel 3
50 Quattro Launch EditionEV400 Business EditionPerformance AWD
71.900 euro73.900 euro69.220 euro

De eerste exemplaren van de e-Tron 50 Quattro komen als Launch editions naar Nederland. Er is keuze uit 4 verschillende uitvoeringen. De Launch Edition zonder verdere toevoeging (71.900 euro) is onder meer voorzien van LED techniek voor de lichtunits (zowel voor als achter), 20 inch lichtmetalen velgen, MMI Navigatie Plus, de Audi Virtual Cockpit, Parkeerhulp Plus (met 360 graden weergave), adaptieve luchtvering, metallic lak, elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugenfunctie voor het exemplaar van de bestuurder, het Lichtpakket en automatisch dimmende buitenspiegels. De Launch Edition Plus (74.900 euro) biedt bovendien stoelverwarming vóór, Twin lederen bekleding, Monopur afwerking van het interieur, de Audi Smartphone Interface, een panoramadak en het Tour assistentiepakket (dat onder andere adaptieve Drive Assist, adaptieve cruise controle en Predictive Efficiency Assist omvat). De Launch Edition Black (78.900 euro) voegt daar niet alleen het S-line interieur aan toe, maar ook het S-line exterieur. Het zwarte, in leder en alcantara uitgevoerde interieur (inclusief zwarte dakhemel) past volgens de importeur perfect bij het zwarte exterieur optiekpakket (de zwarte dakrails en privacy glas). Er is ook een Launch Edition Vorsprung (82.900 euro). Die is afgewerkt met onder meer Valcona lederen bekleding. De extra uitrusting ten opzichte van de Launch Edition Plus omvat onder andere de Comfortsleutel, Audi Virtual Cockpit Plus, camera’s in plaats van buitenspiegels en het assistentiepakket City (met onder meer een kruispunt assistent, Rear Traffic Crossing Assist, Audi Pre Sense Side en Audi Pre Sense Rear.

De e-Tron 50 Quattro wordt standaard geleverd met Audi e-Care: een uitgebreid dienstenpakket speciaal samengesteld voor zorgeloos elektrisch rijden. Inbegrepen zijn: 2 jaar fabrieksgarantie, 8 jaar fabrieksgarantie op het batterijpakket, 6 jaar onderhoudsinspecties en APK, internet navigatie-updates met actueel laadnetwerk en een gebruikerstraining. Optioneel zijn de Shuttel mobiliteitspas en een laadpaal voor thuis. Om de e-Tron thuis te kunnen laden, heeft Audi namelijk een kant-en-klare oplossing: het Thuis Laad pakket. Daarbij inbegrepen zijn onder meer een 11 kW laadpaal, het ready to go installatiepakket en een hostingcontract waarbij het energiegebruik (groene stroom) maandelijks wordt gefactureerd en eventueel verrekend. Het Thuis Laad pakket wordt aangeboden vanaf 1.550 euro. De Shuttel pas is de spil in het thuisladen én biedt niet alleen toegang tot circa 65.000 (snel)laadpunten in Europa, maar ook tot andere vormen van (openbaar) vervoer.

Dit artikel is een prijs update van het nieuwsbericht van 25 juli 2019, 16.41 uur.

Reageren is niet mogelijk.