Ultieme middenmoter: test vernieuwde Opel Astra

0

Waarom de korte test?

Opel heeft de Astra vernieuwd, al zie je dat er niet direct aan af. Noch dat er 3,5 jaar gewerkt is aan de facelift. Waar je de update wel aan zal kunnen merken, is aan de motoren. Onder de kap huist voortaan namelijk een volledig nieuwe generatie aluminium driecilinders die door Opel zelf ontwikkeld zijn (en dus niet afkomstig zijn van het nieuwe moederbedrijf PSA).

De vernieuwde Astra wordt in Nederland leverbaar als Edition, Business Edition, Elegance en Ultimate. Bestellen is reeds mogelijk. Hij beleeft zijn showdebuut op de IAA van Frankfurt maar dankzij een kennismaking test op en rond de Falkenberg, kan jij hier al lezen hoe de krachtigste benzineversie met 145 pk van de vernieuwde Astra rijdt.

 

Wat voor auto is het?

De Opel Astra kennen wij alweer bijna 3 decennia als een no-nonsense compacte middenklasser. De facelift verandert daar niks aan, ook omdat er geen ingrijpende veranderingen aan het design hebben plaatsgevonden. Dat was enerzijds niet echt nodig omdat de 4 jaar oude Astra er nog steeds okay uitziet en anderzijds was er vermoedelijk ook geen budget voor een ingrijpende cosmetische operatie. Opel moet alle bezuinigingszeilen bijzetten om structureel uit de rode cijfers te komen en PSA steekt haar geld liever in een volledig nieuwe generatie met Franse genen. Die moet in 2021 verkoopklaar zijn. Door de jaren heen zijn er inmiddels ruim 25 miljoen exemplaren van de Astra verkocht.

Opel zegt de huidige generatie Astra op vrijwel alle punten verbeterd te hebben. Nieuwe schokdempers en aangepaste besturing zouden meer stabiliteit moeten bieden. Daarnaast heeft ook het infomediasysteem en het interieur een update ondergaan. Maar de meeste aanpassingen zijn gericht op het efficiënter maken van de middenklasser. Vrijwel ieder detail is met het oog op zuinigheid geoptimaliseerd. Kijkend naar de cijfers blinkt de Astra dan ook uit door een verrassende zuinigheid. De 3 cilinder turbobenzinemotor met een inhoud van 1,2 of 1,4 liter is er in de vermogensmaken 105, 130 en 145 pk. Bij de laatste is het blok gekoppeld aan een nieuwe CVT. Voor de 3 cilinder 1,5 liter turbodiesel is een klassieke 9-traps automaat beschikbaar indien er gekozen wordt voor de variant met 122 pk. Volgens Opel zorgen de nieuwe motoren en de verbeterde aërodynamica voor een tot 21 procent lagere CO2-uitstoot. Van de 7 leverbare aandrijflijnen zitten er 5 onder de emissiegrens van 100 gram/km. Alle uitvoeringen beschikken bovendien over brandstofbesparende stop/start technologie.

De optische verschillen met de prefacelift editie moet je zoals gezegd met de loep zoeken. Eigenlijk hebben er slechts 4 exterieurwijzigingen plaatsgevonden: de grille is vernieuwd en beschikt voortaan over ‘vleugeltjes’ aan weerszijden van het logo. Daarnaast zijn er hertekende bumpers, zit er in de koplampen extra chroom (voor een sterkere ‘kwaliteitsbeleving’) en zorgen driehoekjes bij de achterruit voor een betere stroomlijn. “Onze klanten vertelden ons dat wij niet te veel mochten veranderen”, aldus een woordvoerder van Opel. Maar ik denk eerder dat er geen budget was voor een ingrijpende facelift.

Ondanks dat het nieuwe moederbedrijf PSA ook een 3 cilinder turbobenzinemotor in haar schappen heeft liggen, gaat het hier niet om Franse blokken. De huidige Astra is namelijk nog een typisch General Motors product (het concernlogo vind je dan ook nog hier en daar terug) en de 1.199 cc unit is door Opel zelf ontwikkeld. Hij wordt ook verkocht aan het voormalige Amerikaanse moederbedrijf. De nieuwe driecilinders zijn uit aluminium vervaardigd, voldoen aan de Euro6d emissienorm en hebben als hoofdtaak de CO2-uitstoot van de Astra flink te verlagen. Met het oog hierop heeft Opel zoals gezegd hard gewerkt om het gewicht te reduceren, evenals de interne wrijving van de motoren. Alle beetjes moeten helpen om de Europese emissienormen te halen: in 2021 mag het gamma van een autofabrikant gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2/km uitstoten. Wordt deze doelstelling niet gehaald, dan dreigen miljoenenboetes.

Voor het eerst beschikt de Astra over een digitale snelheidsmeter, die tussen de analoge toerenteller en andere meters in zit. Het infomediasysteem is ook vernieuwd, beschikt over een aanraakscherm van maximaal 8 inch groot en ondersteunt zowel Android Auto als Apple CarPlay. Daarnaast zijn er nog enkele andere wijzigingen, zoals de mogelijkheid om te telefoon voortaan draadloos op te laden, een nieuw geluidsinstallatie van Bose, een verbeterde achteruit rij camera en een slimmer rem hulpsysteem dat nu ook voetgangers herkent dankzij de verbeterde frontcamera.

 

Is het wat?

De vernieuwde Astra rijdt best goed. De geteste 1.4 Turbo is met 145 pk / 236 Nm de krachtigste versie en daarnaast de enige benzineversie met een standaard automaat. Het betreft geen klassieke versnellingsbak maar een CVT. Een concrete reden voor het inruilen van de conventionele automaat met 6 versnellingen geeft Opel niet, maar de fabrikant roemt de extra soepelheid van de nieuwe unit. Daardoor zou er sprake zijn van meer comfort. Maar vermoedelijk is het een verbruikskwestie. Om een gevoel van ‘snelheid’ te creëren, zijn er virtuele schakelmomenten geprogrammeerd indien er met hoge toerentallen geaccelereerd wordt. Maar op zich hoeft de 1.4 Turbo motor niet perse op zijn staart getrapt te worden. De 3 cilinder is voldoende krachtig in het middengebied. Daardoor is er in de praktijk niet meer dan een dikke 3.000 toeren nodig om vlot onderweg te zijn. Helaas is de 1.4 Turbo rumoeriger dan de 1,2 liter variant en de 1.5 CDTI diesel waarmee ik ook kon rijden. Je hoort hem steeds brommen, ook bij lage toerentallen. Daar staat tegenover dat de 1,2 liter variant duidelijk lomer aanvoelt (maar dat is moderne, compacte turbomotoren niet vreemd).

De CVT is traploos bij rustig rijden en schakelt soepel over op voorgeprogrammeerde verzetten zodra je veel vermogen gaat vragen. De diesel heb ik uitsluitend kunnen proberen met de optionele 9-traps automaat maar die maakt de Astra vanwege het hogere verbruik in Nederland vrij prijzig. Ook deze motor is wat brommerig omdat de bak snel opschakelt en dus een (te) laag toerental afdwingt. Hoewel de automaat zelf niet altijd even vlot reageert, is 122 pk in de praktijk voldoende om fatsoenlijk in te kunnen voegen. Per saldo is het ongelofelijk knap om in het C segment een auto zonder elektromotor te lanceren die er aan bijdraagt dat de gemiddelde uitstoot van het totale gamma onder de Europese uitstootnorm zal kunnen komen. Geen enkele andere autofabrikant is er tot nu toe in geslaagd om in het kader van een facelift de CO2-uitstoot met 21 procent omlaag te brengen. De Astra is na de Corsa overigens het tweede Opel model dat flink is afgeslankt en efficiënter is geworden.

De door Opel beloofde extra rij stabiliteit is duidelijk merkbaar, met name in bochten, al moeten er geen grote verschillen verwacht worden. De besturing is vrij direct, zeker in combinatie met het sportonderstel, maar nooit nerveus en de ophanging is erg solide en capabel. Met zijn onderstel toont de Astra aan dat je niet perse een volledig onafhankelijke achterwiel ophanging nodig hebt om een lichtvoetig weggedrag te combineren met redelijk afrolcomfort. Het lage gewicht van de 3 cilinder in de neus is goed merkbaar. De Astra verandert namelijk gewillig van richting en kan behoorlijk wat snelheid in bochten ontwikkelen voordat hij begint te glijden. Ondanks het ontbreken van een dynamisch meesturende achteras à la de Ford Focus, biedt de Opel een volwassen en onderhoudend weggedrag. Op de limiet valt de communicatie echter een beetje weg. Bij rustig tot vlot rijden heb je echter niets te klagen.

Subtiele wijzigingen aan de carrosserie die zijn doorgevoerd dankzij uitgebreide windtunnel tests zorgen er voor dat de Astra aërodynamisch is geoptimaliseerd. Dat draagt actief bij aan het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-emissie. De luchtweerstandcoëfficiënt bedraagt slechts 0,26 Cd (zowel de Astra Hatchback als voor de Sports Tourer uitvoering). Dat is extreem laag waardoor de Opel één van de meest aërodynamische auto’s in zijn klasse is. De prefacelift editie van de Astra, die nog werd uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar 2016’, had ook al een lage luchtweerstandcoëfficiënt (van 0,29), maar de vernieuwde editie duikt daar dus flink onder. Een deel van het geheim is te vinden in de bodem, bij de wielen en de bijbehorende wielkasten. Ook de zogeheten actieve grille, welke zich tijdens het rijden automatisch opent of sluit (afhankelijk van de koelingbehoefte), heeft een positief effect op de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik.

De vernieuwde Astra leverbaar met een verwarmbare voorruit en met adaptieve IntelliLux LED Matrix verlichting. Het eerder genoemde touch screen kan men een op de persoonlijke voorkeuren afgestemde instelling geven en het uit de Insigna afkomstige infomediasysteem is ook te bedienen met gesproken commando’s.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Astra is nog steeds een solide keuze in zijn segment, ook al spreken jongere concurrenten onmiskenbaar meer tot de verbeelding. De nieuwe 3 cilinder motoren passen hem goed en op dynamisch vlak doet de Opel niet onder voor de concurrentie. Dat zijn facelift weinig om het lijf heeft, is niet erg want in zijn huidige vorm is het een prima allrounder. De Astra is zoals wij van dit Opel model gewend zijn: ruim, voorzien van een grote kofferbak, comfortabel en mooi compleet.

Al met al is de vernieuwde Astra de ultieme middenmoter: op geen enkel vlak leidend, maar uit alles spreekt wel dat Opel al decennia lang populaire middenklassers voor de massa ontwikkelt. Hij valt namelijk nergens echt door de mand. De lagere CO2 uitstoot vertaalt zich in Nederland in een sympathieke prijsstelling (en in meevallende benzine kosten). Waarom zou je wachten op de nieuwe generatie? De huidige Astra s minstens het overwegen waard.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (21)
    8.4

Reageren is niet mogelijk.