Volvo slaat zijn vleugels uit

0

Voor Volvo verloopt 2019 in verkooptechnisch opzicht tot nu toe prima. In het eerste semester waren er meer dan 340.000 klanten. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan het sterke SUV gamma. Volvo heeft daarom plannen om deze modellijn verder uit te breiden. Niet alleen met een SUV onder de XC40, maar ook met een model die boven de XC90 in de prijslijst moet komen.

XC20

Voor de XC20 wil Volvo van dezelfde basis gebruik gaan maken als de XC40, oftewel het CMA platform. Dat scheelt aanzienlijk in de ontwikkelingskosten. Het idee is dat de XC20 circa 4,15 à 4,20 meter lang wordt. Daarmee is hij een klasse kleiner dan de XC40 (4,43 meter) en een directe concurrent voor de Audi Q2 (4,19 meter). BMW heeft in de vorm van de Urban X1 ook plannen voor een dergelijk model en Volvo is niet van plan om het marktpotentieel helemaal aan de Duitse concurrentie over te laten. Zeker voor jongere autoconsumenten hoeft een auto niet perse groot te zijn om een premium beleving te kunnen hebben.

De kans is groot dat de XC20 alleen in een volledig elektrische uitvoering gebouwd gaat worden. In combinatie met een abonnement service of private lease kunnen de tarieven dan toch gunstiger uitvallen dan bij de XC40. Op de zakelijke markt kunnen zo huidige V40 rijders binnenboord worden gehouden. Voor dit model heeft Volvo geen directe opvolger gepland, maar de Zweden willen zich in het leasesegment niet uit de markt laten prijzen. Een stekker hybride versie zou daarom te duur worden.

XC120

Bestaande klanten, die gemiddeld wat ouder zijn, zullen in de toekomst wellicht ook kunnen opteren voor de XC120. Die zal worden gebaseerd op het vernieuwde SPA2 platform dat Volvo ook gaat gebruiken voor de volgende edities van de XC60 en XC90. Het onderstel is geschikt voor auto’s met een lengte van maximaal 5,50 meter. Dat is voldoende om het BMW X7 en Mercedes-Benz GLS territorium te gaan betreden. Reken op een carrosserieformaat van circa 5,20 meter.

De XC120 zal ook in stekker hybride uitvoering aangeboden worden. Naar een dergelijke vorm van aandrijving bestaat in het hogere segment meer vraag dan bij compacte middenklassers. Volvo kan het bij de T8 Twin Engine versie houden met (ruim) 400 pk systeem vermogen, maar ook een Polestar Engineered uitvoering met 600 pk. Dan vormt de XC120 ook een prima alternatief voor de X7M en de AMG uitvoering van de GLS. Qua prijs moet dan gedacht worden aan zo’n 130.000 euro. Vroeger zou een dergelijk tarief ondenkbaar zijn geweest voor een Volvo, maar het imago is de laatste jaren veel sterker geworden en dat vertaalt zich ook in mogelijkheden om een hogere trede op de prijsladder op te zoeken.

Reageren is niet mogelijk.