Land Rover Defender wordt slimmer maar blijft ruig

0

De nieuwe Land Rover Defender heeft de zware taak zijn legendarische voorganger op te volgen. Die werd pas met pensioen gestuurd na een carrière van liefst 70 jaar. In vernieuwde vorm blijft de Britse terreinwagen zijn oorsprong trouw, maar dat zonder zijn afkomst als ruige off-roader te verloochenen. Het belangrijkste verschil is dat hij voortaan beschikt over de slimste technologie. Van misplaatste nostalgie is dus geen sprake. Dat moet de Defender klaar maken voor de 21ste eeuw.

Na de Jeep Wrangler, de Mercedes G klasse en de Suzuki Jimny is het nu aan de Land Rover Defender om zichzelf in een nieuw jasje te hijsen. Dat dit geen eenvoudige opdracht was, blijkt uit het feit dat er 8 jaar geleden al onder de naam DC100 een conceptstudie voor een opvolger werd getoond. Dat ontwerpvoorstel werd na negatieve reacties van modelfans afgeschoten, met als gevolg dat de nieuwe Defender niet op tijd klaar was om het oude model af te lossen. De off-road wereld heeft het ruim 2 jaar zonder de iconische Land Rover moeten doen. Maar nu is hij dus terug. In het Land Rover gamma gaat de nieuwe Defender de derde modellijn vormen, naast de luxueuze en prestigerijke Range Rovers en de meer functionele Discovery familieleden.

Dat de Britse terreinspecialist respect heeft voor het verleden, zie je aan het carrosserie ontwerp, dat op de IAA van Frankfurt voor het eerst aan het publiek werd getoond. Er is geen sprake van een retromoderne interpretatie van de originele Defender, maar Land Rover heeft een modern design gemaakt. Daarmee hopen de Britten het terreinwagen concept naar een nieuw tijdvak te loodsen. Off-road capaciteiten staan nog steeds centraal, maar anno 2019 is er ook veel aandacht voor de milieu effecten. Daarom wordt de nieuwe Defender ook leverbaar met hybride techniek.

De nieuwe Defender debuteert als 110. Dat is de 4,73 meter lange 5-deurs variant met een wielbasis van 3,02 meter. Daarna start Land Rover met de verkoop van de 43 centimeter kortere 90 die een 3-deurs carrosserie heeft en zullen de ‘grijs kenteken’ versies besteld worden. Het carrosserielengte verschil is volledig terug te vinden in de wielbasis. Die bedraagt bij de Defender 90 slechts 2,59 meter. Ook zit er een 130 uitvoering in de pijplijn met grotere overhang achter en extra ruimte voor passagiers en/of bagage.


Voor alle varianten geldt dat de nadruk op functionaliteit ligt. Dat is zichtbaar bij de selectiehendel voor de automaat die op het dashboard gemonteerd is. Deze oplossing maakte het mogelijk om voorin een extra stoel te monteren. In plaats van 2 aparte stoelen is er dus sprake van een royale bank waarop letterlijk en figuurlijk naast de bestuurder 2 passagiers plaats kunnen nemen. In dat geval is de Land Rover dus een 6-persoons auto. Indien er geen extra stoel gemonteerd wordt, zijn er 5 zitplaatsen. Bij de Defender 110 is achter de tweede rij zetels plek voor 1.075 liter aan bagage. Indien de stoelen achterin worden neergeklapt, groeit het koffervolume naar 2.380 liter. De Defender 110 kan ook worden geleverd in een uitvoering met een derde rij stoelen (oftewel 2 extra zitplaatsen helemaal achterin).

Land Rover heeft de door designbaas Gerry McGovern ontworpen, zelfdragende carrosserie van de nieuwe Defender uit aluminium vervaardigd. Die staalsoort kennen wij van het originele model. De ronde lichtunits verwijzen naar de stamvader en de smalle motorkap kennen wij ook van de vorige edities. Ook historisch verantwoord zijn de model karakteristieke, zijdelingse venstertjes in het dak. Een panorama dak staat op de optielijst, evenals een oprolbaar stoffen dak. Is de nieuwe Defender daarmee uitgerust, dan kunnen passagiers op de tweede rij rechtop in de Land Rover staan. De Britse ontwerpers spreken van een “Full Safari Experience”.

De nieuwe Defender mag er dan rudimentair uitzien, de nieuwe editie is ook een rijdende computer. Aan boord zijn tot 14 elektronische modules die op afstand oftewel ‘via de lucht’ updates kunnen krijgen. Voor de inzittenden is er internetconnectiviteit en entertainment van de meest recente generatie; de nieuwe Defender doet in dit opzicht niet onder voor de andere Land Rover modellen. Voor de rest heeft de stoere, hoekige Defender een minimalistisch aangekleed interieur met deels onbeklede deurpanelen en zichtbare schroeven. Op de uithoeken van het dashboard bevinden zich handgrepen die enerzijds voor een makkelijkere instap zorgen en anderzijds houvast bieden als ‘the going gets tough’. Men kan de handgrepen tevens gebruiken om de Defender te duwen.
Terrein technologie in de vorm van ClearSight Ground View en ClearSight Rear View helpt de bestuurder middels camera’s aan een beter zicht op het wegdek onder respectievelijk achter de auto. De voor (38 graden) en achter (40 graden) overhang zijn ongeacht het type Defender (90, 110 of 130) identiek. Om de terreincapaciteiten niet te beperken, heeft het reservewiel een plaatsje op de achterdeur gekregen. De bodem vrijheid bedraagt 29 centimeter.


De nieuwe Defender maakt gebruik van de tweede generatie van de zogeheten EVA architectuur; een evolutie van het onderstel dat Land Rover ook gebruikt voor de Discovery. Concreet betekent dit een onafhankelijke wielophanging en een afscheid van het ladder chassis. Tegen meerprijs is luchtvering leverbaar. De Defender heeft een laadvermogen van maximaal 900 kilo. Zijn dak kan belast worden tot 300 kilo wanneer hij stilstaat (om bovenop de Land Rover te slapen bijvoorbeeld). Tijdens het rijden ligt de limiet bij 168 kilo. De maximale doorwaaddiepte bedraagt 90 centimeter en de nieuwe Defender kan / mag maximaal 3.500 kilo trekken.

Land Rover gaat de nieuwe Defender bij zijn marktintroductie, die voor volgend jaar gepland staat, leveren in 2 benzine (P300 en P400) en 2 diesel (D200 en D240) uitvoeringen. Het betreft in alle gevallen motoren die lid zijn van de Ingenium familie. Elke krachtbron is gekoppeld aan een 8-trapsautomaat van ZF met 2 verhoudingen voor de eindoverbrenging. De kortere versie is specifiek bestemd voor het rijden in het terrein. Uiteraard is vierwielaandrijving standaard. Op de P400 na hebben de motoren 4 viercilinder en een inhoud van 2,0 liter. De ‘uitzondering’ heeft 6 cilinders en een inhoud van 3,0 liter. Deze krachtbron is voorzien van milde hybride techniek en van een elektrische compressor. De P400 is goed voor 400 pk en 550 Nm. Een lithium/ion 48 volt accu maakt onderdeel uit van de  hybride techniek. Zijn taak is de recuperatie van remenergie tijdens het vertragen. De opgeslagen stroom kan vervolgens geleverd worden aan de elektrische startmotor die de alternator vervangt en die de 6 cilinder af en toe assisteert.

In de loop van 2020 volgt nog een derde benzineversie van de nieuwe, in Slowakije te bouwen Defender, de P400e. Dat is een stekker hybride uitvoering, maar daarover zijn nog niet veel details bekend. In de pijplijn zit ook een 300 pk dieselblok met 6 cilinders en 3,0 liter inhoud.

Reageren is niet mogelijk.