Deze Hyundai personenbus verdient het N label

0

De Australische divisie van Hyundai heeft de N kruidenmix over de H300 personenbus, die aldaar verkocht wordt als iMax, gestrooid. Het resultaat is totaal anders dan de bij ons bekende i30 N en i30 N Fastback, maar wellicht niet minder smakelijk.

De N behandeling die de heren en dames Down Under hebben uitgevoerd bij de personenbus overschaduwd qua opvallendheid de Europese modellen dubbel en dwars. De iMax is van nature achterwiel aangedreven en dat is natuurlijk een goed uitgangspunt voor een sportief voertuig.

De personenbus is in de kenmerkende N kleur Performance Blue gespoten en voorzien van dt nodige spoilers, dikke wielen, elektronisch instelbare schokdempers en een verlaagd onderstel. Verder monteert Hyundai dikkere N remmen, een rode splitter en een uitlaat met 2 standen dat verantwoordelijk is voor het geluid. Daarmee is de iMax N de spirituele opvolger van de Volkswagen T5 Multivan van Autohaus-Nordost-Berlin, de Renault Espace F1 en de Ford Transit Supervan.

De 2,5 liter turbodieselmotor is vervangen door een 3,5 liter grote V6 met 2 turbo’s. Deze machine is goed voor 408 pk en 550 Nm. Een 8-traps automaat geeft het vermogen en koppel door aan een speciaal ‘corner-carving’ differentieel. Volgens Hyundai is het wagengewicht perfect verdeeld over alle wielen. Maar dat is afhankelijk van het gewicht van de passagiers natuurlijk, want er kunnen maximaal 8 personen plaatsnemen in de Hyundai H300 N. Alleen als alle inzittenden een ‘volwassen’ gewicht hebben, is er sprake van een perfecte gewichtsverdeling van 50 procent vóór en 50 procent achter.

De H300 N is een uitstekende manier om van het overschot banden in je schuur af te komen. Maar is het puur een aandachtstrekker? De iMax N Drift Bus wordt door Hyundai ingezet tijdens de 2019 editie van de World Time Attack Challenge, maar de ultrasportieve personenbus zal niet in productie gaan. De race bus mag zelfs de openbare weg niet op. De Australische divisie houdt het enige exemplaar lekker voor zichzelf.

Reageren is niet mogelijk.