Hyundai Grandeur heeft eindelijk … grandeur

0

Ken jij de Hyundai Grandeur nog? Die is in Nederland de geschiedenis ingegaan als de minst waardevaste auto met een afschrijving van 74,5 procent van de nieuwprijs na 3,5 jaar en 100.000 kilometer. De Grandeur mocht vorig decennium dan goedkoper zijn dan een qua formaat en aandrijving vergelijkbare Audi A6 of Volvo S80, uiteindelijk was je op deze manier toch duurder uit. Logisch dat de Nederlandse autoconsument er met een grote boog omheen liep. Het weinig aansprekende design deed daarbij ook een duit in het zakje.

Maar het zijn andere tijden. Hyundai heeft veel van zijn toenmalige tuttigheid van zich afgeschud. Vergelijk de nieuwe i10 maar eens met zijn voorganger Atoz. Een ander voorbeeld is de introductie van de veel geprezen N uitvoeringen van de i30 Hatchback en i30 Fastback. Ook de ontwerpers van de Grandeur hebben niet stilgezeten. Op deze spionagefoto’s zie je de gelifte versie van het actuele model (die in sommige landen als Azera wordt verkocht). Het betreft alweer de 6de generatie van de Grandeur die 3 jaar geleden werd geïntroduceerd. Voor Koreaanse begrippen is een auto dan hard aan een facelift toe, waarvan acte.

Laten wij beginnen bij de voorzijde. In het kader van de facelift heeft de luxueuze sedan een veel scherper gesneden front gekregen. De hoekige koplampen lopen vloeiend (ja, dat kan) over in de grille die volbehangen lijkt met diamanten. Is dit kunst of is het kitsch? Hopelijk valt het ontwerp in de smaak bij SUV fans want de nieuwe Tucson krijgt net zo’n neuspartij. Hyundai beloofde eerder al dat de volgende editie een veel meer uitgesproken design krijgt en kijkend naar wat zij bij de Grandeur gecreëerd heeft, lijkt daar geen woord van gelogen te zijn.

Aan de achterzijde zien we tamelijk elegant uitgevoerde lichtunits die net als vóór voorzien zijn van scherpe punten. Via een horizontale strip zijn beide blokken met elkaar verbonden. De bumper oogt lekker stevig en zou niet misstaan op een Volvo. Trouwens, het hele kont ontwerp zou door kunnen gaan voor de volgende generatie S90. Verdient de Grandeur met deze restyling een tweede kans in Europa? Vermoedelijk zal de importeur zijn handen er niet aan willen branden. Dat komt in de eerste plaats doordat Hyundai zich niet een tweede keer aan dezelfde afschrijvingsteen wil stoten, maar ook omdat het sedan segment de afgelopen 10 à 15 jaar verder is leeggegeten door de SUV. Tenminste, als er geen sprake is van een premium badge. Ten derde zijn alle auto’s die meer dan 95 gram CO2 per km uitstoten vandaag de dag in Europa eerder een last dan een verkoop lust. En reken maar dat de Grandeur in milieukringen weinig vrienden zal maken, want (deels) elektrische techniek is in geen Koreaanse velden of wegen te bekennen. Hyundai levert het model als vanouds met atmosferische benzinemotoren, bij voorkeur met 6 cilinders. Maar goed, dat lijkt de autoconsument op exportmarkten als China en het Midden Oosten wel prima te vinden. En in eigen land ook trouwens.

Ondanks dat de motor van de Grandeur nog steeds uit het stenen tijdperk stamt, timmert Hyundai qua hightech aardig aan de weg. Dat weten wij van de gewilde Kona Electric en de Nexo waterstofauto, maar blijkt ook uit het feit dat er door de autofabrikant hard gewerkt wordt aan de ontwikkeling van ’s werelds eerste zelflerende Smart Cruise Control (SCC-ML). Ter illustratie van dit nieuwsfeit heeft Hyundai een afbeelding bijgevoegd waarop een sedan te zien is waarvan de derde zijruit erg doet denken aan de … Grandeur.

De SCC-ML technologie past informatie over het rijgedrag van de bestuurder toe in zijn eigen autonome rij patronen. Daarmee biedt het systeem een gepersonaliseerde vorm van autonoom rijden. Met deze technologie heeft Hyundai naar eigen zeggen een primeur in de auto-industrie. De technologie voegt kunstmatige intelligentie (AI) toe aan het geavanceerde rij assistentiesysteem (ADAS). Hyundai gaat het systeem gebruiken in toekomstige nieuwe modellen. “SCC-ML brengt de intelligentie van ADAS weer een stap verder en vergroot het praktisch nut van semi-autonome systemen ingrijpend”, aldus Woongjun Jang, vice-president van de autofabrikant.

Smart Cruise Control (SCC) is een essentieel onderdeel van ADAS en maakt een belangrijke nieuwe functie mogelijk: afstand bewaren tot de voorligger terwijl de auto rijdt op de snelheid die de bestuurder heeft gekozen. SCC-ML combineert AI en SCC in een systeem dat de rij patronen en -gewoonten van de bestuurder zelfstandig leert kennen. Dankzij het zelflerende karakter rijdt Smart Cruise Control autonoom op precies dezelfde manier als de bestuurder. In de vorige versie moest de bestuurder bepaalde handelingen nog zelf doen, zoals de afstand tot de voorligger instellen en het versnellen van de auto. Het was zonder de zelflerende technologie nog niet mogelijk om de instellingen zodanig te verfijnen dat het systeem die gewoonten van de bestuurder kent en aan zijn voorkeuren kan voldoen. Daardoor merkte de bestuurder als de Smart Cruise Control was ingeschakeld dat zijn auto anders reageerde dan hij zou willen. Bestuurders waren daarom terughoudend om de techniek te gebruiken omdat de techniek hen een onprettig gevoel gaf, zo stelt Hyundai.

De door Hyundai zelfstandig ontwikkelde SCC-ML werkt als volgt: in eerste instantie verzamelen sensoren, de camera aan de voorzijde en de radar continu informatie over de rijstijl van de bestuurder. Die informatie wordt samengebracht in een centrale computer, die er de rijstijl van de bestuurder uit destilleert. Daarbij past het systeem AI technologie toe die ‘zelflerend algoritme’ wordt genoemd. Het rijgedrag wordt daarbij in 3 categorieën ingedeeld: de afstand tot de voorligger, hoe snel de auto accelereert en hoe snel er op de rij omstandigheden wordt gereageerd. Daarbij worden de omstandigheden en de rijsnelheid ook meegenomen. Bijvoorbeeld een korte afstand tot de voorligger in langzaam rijdend verkeer in de stad en een grotere afstand tot de voorligger op de linkerbaan van de snelweg. Op basis van de omstandigheden analyseert SCC-ML de situatie om onderscheid te maken uit tienduizend patronen en ontwikkelt daarmee een flexibele assistent die zich kan aanpassen aan het rijgedrag van elke bestuurder. De informatie over de rijstijl wordt regelmatig geactualiseerd via de sensoren, zodat SCC-ML volgens Hyundai altijd de huidige rijstijl van de bestuurder kent en gebruikt. Bovendien is het zó geprogrammeerd om eventuele onwenselijk rijgedrag niet over te nemen en juist te vermijden. Daarmee verhoogt het systeem de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid. In combinatie met het binnenkort te introduceren Highway Driving Assist (snelwegassistentie met automatische rijstrookassistentie) bereikt SCC-ML autonoom rijden op Level 2,5. Concreet betekent dit: autonoom sturen, remmen en gas geven in bepaalde situaties, bijvoorbeeld in files. De auto kan zijn positie op de weg bepalen en zelfstandig waarnemen wat er rondom de auto gebeurt.

Hyundai en het Zuid Koreaanse telecommunicatie bedrijf KT hebben recent hun navigatie technologie getest op het 5G netwerk. De technologie moet voertuigen in staat stellen live data uit te wisselen. Bij de test werd verkeersdata vanuit elk voertuig naar een centrale server gestuurd, die vervolgens de gebruikte wegenkaarten update en deze verzendt naar de auto’s in het netwerk. In theorie beschikt elke auto hiermee over dezelfde, actuele wegenkaart. Cruciaal hierbij is de snelheid van het 5G-netwerk. Om dit nauwkeurig te testen, zetten KT en Hyundai 3 zelf rijdende auto’s in. Die reden in colonne op een circuit. De voorste auto werd gedwongen een noodstop uit te voeren. Auto nummer twee moest vervolgens de data van de eerste auto opslaan, interpreteren en daarna ook tot stilstand komen. De test was erop gericht om te zien of auto nummer drie, die iets achter de voorste twee voertuigen reed, in staat was om tijdig van rijbaan te wisselen op basis van de bijgewerkte navigatiedata. Tijdens het testen werd bovendien een video van de remmende voorste auto naar de passagiers gestuurd in de achterste auto via het 5G-netwerk. Dit gebeurde met Vehicle-to-Everything (V2X) technologie.

 

Reageren is niet mogelijk.