In detail: de elektrische Mazda MX-30 Live

0

Op de Tokyo Motor Show onthult Mazda zijn eerste elektrische auto: de MX-30. Het is een cross-over met een modelnaam die aan de MX-5 doet denken en met achterdeuren zoals de RX-8 . Dat doet veel sportiviteit vermoeden, maar de actieradius is relatief beperkt.

Dat de modelnaam van de MX-30 aan die van de MX-5 doet denken, is geen toeval. Volgens Mazda zijn beide modellen ontworpen om af te wijken van bepaalde tradities in de auto-industrie. Dat de MX-5 een open 2-zits sportwagen is en de MX-30 een elektrische cross-over, maakt niet uit. Als overeenkomst hebben beide Mazda modellen dat zij geen van beiden erg praktisch zijn. Bij de MX-5 komt dat door het Roadster concept en bij de MX-30 door de eigenzinnige achterportieren.

De letters ‘MX’ staan voor ‘Mazda Experimental’. Deze reeks begon eind jaren tachtig met de MX-5 (Mazda Experimental Project 5). Deze naam was zoals gezegd bestemd voor een 2-zits open sportwagen die wereldwijd ongekend populair zou worden. Sindsdien gebruikt Mazda de lettercombinatie ook voor andere bijzondere modellen, zoals de MX-3 (een coupé met de kleinste productie V6) en de MX-6. Omdat er dus al een MX-3 was, noemt Mazda haar elektrische auto MX-30. Net zoals het merk ook deed bij de CX-30, die boven de CX-3 een plekje in het gamma kreeg.

De MX-30 is net zo groot als de CX-30, namelijk 4,39 meter, maar iets hoger (1,57 meter). De breedte en wielbasis bedragen respectievelijk 1,80 meter en 2,66 meter. Opvallende kenmerken van de Kodo designtaal zijn de koplampen, de grote, diepe grille, een soort overhangende motorkap en de 2-kleurige carrosserie. Waar de achterlichten veel gelijkenissen tonen met de exemplaren van de CX-30, is de rest van de kont partij van de MX-30 geheel anders. De wat sportiever aflopende daklijn is uiteraard het grootste verschil, met unieke bogen rondom het achterruit en een verchroomde strip tussen de achterdeuren plus de achterklep met Mazda initialen. Het zwarte dak is beschikbaar in combinatie met de carrosseriekleuren Soul Red Crystal, Polymetal Gray en Ceramic Metallic.

Mazda voorziet haar elektrische cross-over van een lithium/ion batterij van 35,5 kWh. Daarmee kan de MX-30 ongeveer 200 km ver komen. Althans, onder gunstige rij omstandigheden. Op een koude winterdag mag je dus blij zijn als je 150 kilometer ver kunt komen op een volle acculading. De e-Skyactiv motor van de voorwiel aangedreven MX-30 is 143 pk sterk en heeft een maximum koppel van 265 Nm.

Opvallend zijn de aparte, zogeheten Freestyle achterdeuren (ook wel ‘suicide doors’ genoemd), die doen denken aan de exemplaren van wijlen de RX-8. Het voordeel van dergelijke portieren is volgens Mazda dat zij gebruikersvriendelijk zijn. De Freestyle deuren zouden het instappen voor achterpassagiers makkelijker maken. Ook het in/uitladen van bagage (inclusief kinderwagens en rolstoelen) zou minder gehannes opleveren. De portieren vóór zijn te openen tot een hoek van 82 graden en de exemplaren achter tot een hoek van 80 graden.

Nadeel is wel dat zij niet open kunnen als het voorportier dicht is. Ook is er gedoe met de gordels. Maar om ergernis zoveel mogelijk te beperken, zijn de achterportieren door Mazda voorzien van een verticale handgreep die het openen en sluiten vergemakkelijkt. De voorstoelen zijn voorzien van een instapmechanisme dat met één druk op de knop de rugleuning naar voren klapt en tegelijkertijd de hele stoel naar voren schuift. Mazda lijkt zich met deze deurconstructie op dezelfde doelgroep te richten als BMW met de i3. Beide modellen zullen qua actieradius nooit de Nobelprijs winnen, maar hebben beslist een premium uitstraling.

Yasuhiro Aoyama, president & CEO van Mazda Europa, zegt over de relatief kleine actieradius: “Wij hebben al onze inspanningen gericht op het creëren van een elektrische auto waarvan we verwachten dat het een tweede auto wordt en waarvan het rij bereik zal voldoen aan de behoeften van klanten. Immers, uit onderzoek is gebleken dat de Europese autoconsument gemiddeld 48 km per dag rijdt”. Dit betekent dat de MX-30 slechts één keer per 4 dagen opgeladen hoeft te worden. De relatief kleine actieradius van de MX-30 kan in de praktijk (soms) onhandig zijn, maar Mazda vermijdt op deze manier de nadelen van een grote accuset zoals een hoog gewicht en een flinke impact op het milieu. Een kleiner batterijpakket betekent dat er minder gerecycled hoeft te worden als de MX-30 uiteindelijk wordt afgeschreven. Een voordeel van het relatief lage gewicht van de Mazda is minder bandenslijtage en natuurlijk een gunstiger stroomverbruik.

Mazda heeft de MX-30 zodanig ontwikkeld dat de ecologische impact gedurende de gehele levenscyclus zo klein mogelijk is. Behalve de compactere batterij zijn in het interieur bijvoorbeeld ook milieuvriendelijke materialen toegepast en is er een veganistisch alternatief voor leder ontwikkeld. De cabine bevat kurk en voor de deurbekleding wordt een stof van gerecyclede PET flessen gebruikt. Verder zijn delen van de stoelbekleding van Black Denim vervaardigd. Dat is materiaal dat voor 20 procent uit gerecyclede garen bestaat.

Het interieur van de MX-30 is voorzien van een zwevende middenconsole met een groot opbergvak achter de keuzehendel pook voor de transmissie. Het ontwerp doet enigszins denken aan wat oudere Volvo modellen. De middenconsole herbergt alle noodzakelijke bedieningselementen. Aan de voorzijde zitten een tweetal USB poorten en een 12V-aansluiting. De MX-30 heeft ook een 150 Watt AC aansluiting waarmee grotere accu’s van bijvoorbeeld laptops kunnen worden opgeladen.

De temperatuur, luchtstroom en stoelverwarming regel je met een laag geplaatst touch screen. Opvallend, want bij haar reguliere modellen is Mazda juist een groot tegenstander van de toepassing van aanraak schermen omdat die de bestuurder tijdens de rit te veel zouden afleiden. De ronde knoppen voor het gebruik van de multimedia hebben gelukkig hun vaste plek behouden. Er is duidelijk gestreefd naar een warme uitstraling. Het 7,0 inch grote touch screen verwelkomt de instappende bestuurder bij het instappen met een grafisch design.

De instapprijs van de MX-30 bedraagt 33.990 euro. Bij dit bedrag is een Wallbox met een vermogen van 7,4 kW inbegrepen. Opladen doet de MX-30 met 6,6 kW (AC, wisselstroom). Snel laden (50kW, DC, gelijkstroom) kan de Mazda ook en wel met de Chademo of Combo standaard. In de Operational Lease is de MX-30 er vanaf 439 euro per maand (excl. BTW op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar). In de Private Lease kost de MX-30 met deze looptijd 515 euro per maand (inclusief BTW).

MazdaBMWDSKiaRenault
MX-30i33 CrossbackSoulZoé
35,5 kW First Edition37,9 kWh50 kWh So Chic64 kWh Dynamic52 kWh Edition One
33.990 euro42.144 euro43.190 euro42.995 euro37.790 euro

Bij de marktintroductie zal de MX-30 te koop zijn in één uitvoering: de First Edition. Die wordt standaard in de kleur wit Ceramic Metallic geleverd. Kopers hebben wel de keuze uit 2 interieuropties: een combinatie van wit kunstleder en grijze stoelbekleding, of een combinatie van bruin kunstleder en stoffen stoelbekleding in zwart denim. Tegen meerprijs is de MX-30 leverbaar in een metallic 3-tone kleurstelling voor het exterieur. Hierbij kan men kiezen uit: Ceramic Metallic met zwart dak en zijkanten van het dak in Silver (1.000 euro), Polymetal Gray Metallic met zwart dak en zijkanten van het dak in Silver (1.000 euro) en Soul Red Crystal Metallic met zwart dak en zijkanten van het dak in Dark (1.500 euro).

De uitrusting van de MX-30 First Edition omvat 18 inch lichtmetalen velgen, adaptieve LED koplampen, een 8,8 inch beeldscherm met navigatie (en Apple CarPlay, DAB+ radio), parkeer sensoren voor & achter, een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugen, een achteruit rij camera en een uitgebreid pakket aan rij hulpsystemen onder de noemer i-Activsense zoals adaptieve cruise controle (Mazda Radar Cruise Control), Active Driving Display, Blind Spot Monitoring en waarschuwing voor kruisend verkeer indien achteruit een parkeervak wordt verlaten Rear Cross Traffic Alert.

Tevens is de MX-30 voorzien van Smart Brake Support met Turn-Across Traffic. Dit systeem houdt ook het tegemoetkomende verkeer in de gaten bij het afslaan op een kruispunt en remt plus stuurt automatische om een aanrijding te (helpen) voorkomen. Daarnaast is er Road Keep Assist. Dit systeem maakt gebruik van een camera die de berm of de stoepranden langs ongemarkeerde wegen controleert. Als de auto van de weg dreigt te raken, voert de auto automatisch een stuuringreep uit. Het systeem wordt aangevuld met dode hoek detectie die vanaf 60 km/u actief is en tegenstuurt indien dat nodig is.

De MX-30 maakt zijn debuut op de Tokyo Motor Show. In Nederland start in oktober 2020. De MX-30 is nu al te bestellen bij de Nederlandse Mazda dealers. Nederland krijgt extra exemplaren om aan de verwachte vraag te voldoen. Daardoor zal menig leaserijder kunnen profiteren van een relatief lage bijtelling (op 1 januari 2021 gaat het percentage opnieuw omhoog).

 

Reageren is niet mogelijk.