In detail: de Nissan IMk

0

Nissan presenteert op de Tokyo Motor Show de ‘ultimate urban commuter’. Althans, dat is de omschrijving van deze IMk. De elektrische conceptstudie is een voorproefje van de nieuwe designtaal van Nissan en toont de visie van de Japanse autofabrikant op toekomstige mobiliteit in grote steden.

Meest opvallende kenmerk van de IMk Concept is zijn smalle koetswerk. De geringe breedte (1,515 meter) wordt in de hoogte (1,644 meter) gecompenseerd. Dat zien wij wel vaker bij Japanse stadsauto’s. Modellen van geringe breedte (voor de hoogte geldt geen limiet) vallen in de zogeheten ‘kei car’ categorie en komen in aanmerking voor fiscaalvoordeel en kortere wachttijden voor een parkeervergunning. Normaliter hoort daar ook een bescheiden (maximaal 660 cc groot) benzinemotortje bij, maar de IMk is volledig elektrisch.

De IMk is ontworpen volgens de ‘Timeless Japanese Futurism’ filosofie. Eenvoud staat daarbij centraal. Of beter gezegd: minimalisme. Het dashboard is door het nagenoeg ontbreken van fysieke knoppen inderdaad tamelijk simpel, maar toch maakt de Nissan geen goedkope indruk. Voorin beschikt de IMk over een soort zitbank. Het volledig glazen dak zorgt voor een ruimtelijk gevoel in deze kleine auto.

Zowel het stuur als het dashboard zijn bekleed met een grijs, stofachtig materiaal. Op de boordplank is alleen een startknop en de keuzehendel voor de transmissie te zien. De informatie die normaliter in het instrumentarium wordt weergegeven (snelheid en navigatie), wordt bij de IMk op het dashboard achter het stuur geprojecteerd.

De IMk is uitgerust met diverse rij hulpsystemen. Nissan hanteert daarvoor de verzamelnaam ProPilot. Daarmee kan de IMk semi-autonoom rijden. Concreet betekent dit dat in fileverkeer het stuur letterlijk en figuurlijk uit handen kan worden gegeven. Ook zijn er uitgebreide internetvoorzieningen om passagiers een zo aangenaam mogelijke tijd te bezorgen.


De 3,43 meter lange IMk staat op een gloednieuw platform dat Nissan speciaal voor elektrische stadsauto’s heeft ontwikkeld. Zijspiegels ontbreken. In plaats hiervan heeft de Nissan zijcamera’s die het beeld op 2 displays op het dashboard projecteren. Ook reguliere handgrepen ontbreken. Achter heeft de IMk verlichting die bestaat uit een tegenwoordig bijna verplichte lichtbalk die over de gehele breedte van het smalle kontje loopt.

De Nissan IMk Concept debuteert zoals gezegd op de 2019 editie van de Tokyo Motor Show, die op donderdag 24 oktober van start gaat en tot maandag 4 november duurt. De kans is aanzienlijk dat dit studiemodel opdroogt als de nieuwe elektrische stadsauto van de Japanners. De tijd zal leren of er voor de IMk ook een verkooprol in Europa is weggelegd. Alliantiepartner Renault heeft in ieder geval aangegeven met een elektrische auto actief te willen worden in het A segment. De IMk zou het alternatief van Nissan kunnen zijn.

 

Nieuwe topman

Een maand na het aftreden van Hiroto Saikawa heeft Nissan een nieuwe topman: Makoto Uchida (foto). De aanstaande CEO is 52 jaar en werkt momenteel nog aks senior vice-president én als de hoogste baas van de joint venture die de Japanse autofabrikant in China heeft. Uchida staat bekend om zijn arbeidsethos en grote aandacht voor kostenbeheersing. In september moest Saikawa het veld ruimen omdat hij in opspraak was gekomen wegens fraude bij het uitkeren van dividend over zijn aandelenpakket.

Yasuhiro Yamauchi nam toen tijdelijk de honneurs waar, maar Uchida wordt definitief de nieuwe baas van Nissan. Een voormalige Chief Operating Officer van Mitsubishi, Ashwani Gupta, gaat dezelfde functie nu uitoefenen bij Nissan. Jun Seki werd benoemd als de plaatsvervangende operationeel directeur van Nissan. Uiterlijk op 1 januari 2020 moeten beide heren beginnen met hun nieuwe taak. Dan kan Uchida met betrekking tot de vraag of de IMk ook naar Europa komt de knoop doorhakken.

Toch komt Uchida voor meer uitdagingen te staan. Nissan worstelt met tegenvallende resultaten en kondigde onlangs duizenden ontslagen aan. De slechtere prestaties weerspiegelen enerzijds de stand van de autobranche die kampt met achterblijvende verkopen en verschuiving van de vraag, weg van dieselmodellen waarin de laatste jaren veel is geïnvesteerd. Nu zijn het zelf rijdende en elektrische auto’s die op de markt gebracht moeten worden.

Maar anderzijds zijn de slechtere prestaties ook het gevolg van de beschadigde relatie met Renault, waardoor beide autofabrikanten hun WLTP huiswerk niet op tijd klaar hadden. In plaats hiervan werd alle energie in een machtsstrijd gestoken, die ontstond nadat de voormalige topman Carlos Ghosn opgepakt werd op verdenking van fraude en belastingontduiking. De in november 2018 gearresteerde oud-topman bereikte vorige maand een schikking van 1 miljoen dollar met de Amerikaanse beurswaakhond, maar er loopt ook nog een strafzaak tegen hem.

 

Reageren is niet mogelijk.