Land Rover Defender SVR krijgt 540 pk sterke BMW motor

0

BMW gaat de motor leveren voor de op stapel staande SVR versie van de Land Rover Defender. Het betreft de dubbel geblazen 4,4 liter V8 krachtbron. Daarmee kan de Land Rover Defender SVR zich meten met de verrassend succesvolle Mercedes-AMG G 63.

De Special Vehicles Operations afdeling van Land Rover is momenteel bezig met de ontwikkeling van de Defender SVR. Dat moet dus een concurrent worden voor de Mercedes-AMG G 63. Gebruik van de ‘eigen’ 5,0 liter V8 compressormotor ligt niet voor de hand. Dit blok is te bejaard en te dorstig. Bovendien stopt Ford binnenkort met de productie van deze motor. Land Rover moest daarom op zoek naar een alternatief voor de Defender SVR en die heeft men gevonden in de dubbel geblazen V8 van BMW. Vermoedelijk wordt niet gekozen voor de 600 / 625 pk versie van de 4,4 liter uit onder meer de M5 en de M8. De 540 pk sterke ‘M50i’ versie ligt meer voor de hand. Enerzijds omdat een sportwagen motorkarakter niet goed past bij een terreinwagen en anderzijds omdat de genoemde Mercedes-AMG 585 pk sterk is. Dus een piekvermogen van 540 pk voor de Land Rover is redelijk goed vergelijkbaar. De ‘M50i’ motor levert BMW zelf ook in de vrijwel evenveel wind vangende X7.

Die SVR sportversie van de Land Rover Defender blijft een echte terreinwagen, maar dankzij een extra Track rij modus voor de standaard luchtvering zou de rij dynamiek op verharde wegen sterk verbeteren. Het onderstel is sowieso al behoorlijk stijf dus er zijn maar weinig ingrepen nodig om de Defender een sportiever karakter te geven. De Track optie is een aanvulling op de nieuwe Terrain Response 2 modus, waarmee de Land Rover zijn terreinkunsten kan blijven vertonen.

Vierwielaandrijving en een 8-traps automaat worden ook standaard op de SVR uitvoering. Land Rover zegt nog 18 maanden nodig te hebben om qua weggedrag de puntjes op de i te zetten. Dit betekent een marktintroductie in het voorjaar van 2021. Tot die tijd heeft de Mercedes-AMG G 63 het rijk nog alleen. Waarschijnlijk blijft de SVR behandeling voorbehouden aan de Defender 110. De korte 90 uitvoering is te veel een nichemodel terwijl Land Rover zich met de nog te introduceren langere 8-persoons 130 variant op een andere doelgroep richt. Bovendien is de 110 versie een rechtstreekse concurrent voor de eerder genoemde G klasse.

De samenwerking met BMW op motorgebied niet beperkt blijft tot de Defender. Ook andere modellen van Jaguar Land Rover zullen over de V8 krachtbron kunnen beschikken. Denk hierbij aan de geheel herziene F-Type en de volgende generaties Range Rover en Range Rover Sport. Ook de Jaguar F-Pace (krijgt binnenkort een facelift) en de SVAutobiography uitvoering van de Range Rover Velar zijn kanshebbers.

Reageren is niet mogelijk.