Nieuwe Seat Leon volgt in voetsporen van 8ste generatie Golf

0

Het voordeel van een bouwkast politiek van een autofabrikant is dat als de specificaties van model X bekend zijn, wij ook al veel te weten kunnen komen over model Y van een zustermerk. Dat is nu ook bij de nieuwe Seat Leon het geval.

De Leon deelt al sinds mensenheugenis techniek met de Volkswagen Golf. Dat zal bij de nieuwe generatie niet anders zijn. De huidige editie Leon is nu 7 jaar op de markt en loopt op zijn laatste benen. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: gingen er in de eerste 9 maanden van 2018 nog 2.012 exemplaren over de toonbank, dit jaar staat de teller op slechts 1.625 eenheden. Een normaal verschijnsel in autoland bij een dergelijke leeftijd. Maar de in september gerealiseerde verkoopresultaten maken duidelijk dat de nieuwe Leon niet te lang meer op zich mag laten wachten: vorige maand trok de Seat niet meer dan 60 kopers. In 2018 waren dat er in hetzelfde tijdvak nog 137.

Ook de nieuwe generatie Leon blijft het dynamische alternatief voor de Volkswagen Golf (en voor de Skoda Octavia, en in mindere mate voor de Audi A3). De vlot gelijnde 3-deurs SC versie komt echter te vervallen. Daar was te weinig vraag naar. De ST stationwagon variant krijgt wel een opvolger. Met 2 carrosserie-uitvoeringen hoopt Seat de verkopen op peil te houden. Er is de Spanjaarden veel aan gelegen dat dit lukt, want wat de Golf en de Octavia voor Volkswagen respectievelijk Skoda zijn, dat is de Leon voor Seat: het populairste model van het merk.

Op concernniveau is het zogeheten MQB onderstel met het oog op de introductie van een nieuwe generatie compacte middenklassers flink gemoderniseerd. Naast meer verfijning is het platform nu rijp voor het digitale tijdperk. Die update maakt niet alleen internet contact makkelijker, maar zorgt er ook voor dat er meer assistentie systemen geïnstalleerd kunnen worden. Verder zullen de nieuwe Leon en Octavia leverbaar worden in deels elektrische uitvoering. Op stekker hybride vlak gingen de Golf GTE en de A3 e-Tron hen al voor. Hun aandrijflijn komt ook voor het zustermodel van Seat en Skoda beschikbaar, zowel in 204 pk als 245 pk configuratie. Daarnaast kunnen de automaat versies van de 1.0 TSI (110 pk) en de 1.5 TSI kunnen rekenen op milde hybride techniek op basis van een 48 volt systeem. In combinatie met aerodynamische verfijningen is daarmee een brandstofbesparing van meer dan 10 procent mogelijk. Dieselen kan ook in de nieuwe Leon. Net als bij de Golf VIII en de Octavia IV zal er gekozen kunnen worden uit 3 vermogen varianten van de 2.0 TDI motor: 115, 150 of 200 pk. De laatste krijgt waarschijnlijk een FR badge.

Seat zal in januari de eerste officiële beelden van de nieuwe Leon verspreiden. Het showdebuut vindt 2 maanden later plaats, als in Genève de jaarlijkse autosalon wordt gehouden. Mogelijk staat in Parijs in oktober 2020 de Cupra versie van de nieuwe Leon te pronken. Die wordt 330 pk sterk.

Reageren is niet mogelijk.