Nissan bereidt de derde generatie Qashqai voor

0

Het Japanse merk Nissan bereidt zich actief voor op de komst van zijn nieuwe Qashqai. De derde generatie van de cross-over wordt eind 2020 gepresenteerd en zal technologisch naar een hoger plan worden getild. Daarnaast kan de nieuwe editie ook rekenen op elektrificatie van het motorenprogramma.

Nissan vist momenteel met 3 modellen in de SUV vijver: de Juke, de Qashqai en de X-Trail. De eerste is recentelijk vernieuwd. De introductie van de tweede generatie kwam geen moment te vroeg, want de originele Juke was te oud om richting de concurrentie nog een vuist te kunnen maken. Ook bij de Qashqai en de X-Trail, die beiden uit 2014 stammen, beginnen de jaren te tellen. Gelukkig wordt er door de Japanse fabrikant hard gewerkt aan vernieuwing van deze modellen. De X-Trail zal komend jaar worden afgelost. De derde generatie krijgt een veel pittiger design.

Begin 2021 arriveert de nieuwe Qashqai in de showrooms. Mogelijk is hij volgend jaar oktober al op de autosalon van Parijs te zien. De derde generatie Qashqai betekent een breuk met het verleden, want er is sprake van ingrijpende wijzigingen. Zo krijgt hij een nieuw platform, CMF-C genaamd, dat samen met alliantiepartner Renault is ontwikkeld. Bij het ontwerpen van dit onderstel is rekening gehouden met elektrificatietechnologie. Dit betekent dat de nieuwe Qashqai ook leverbaar zal worden in stekker hybride uitvoering. Voor het betreffende aandrijfsysteem zal een beroep worden gedaan op de knowhow van Mitsubishi, de derde partner van de alliantie. Een volledig elektrische versie is niet gepland. Om autoconsumenten te bedienen die volledig emissievrij willen rijden, zal Nissan een apart SUV model op de markt brengen. Die deelt zijn techniek met de volgende generatie Leaf. De marktintroductie staat gepland voor 2022.

Terug naar de nieuwe Qashqai. Daarmee zal niet alleen deels elektrisch gereden kunnen worden, maar ook deels autonoom. De huidige Qashqai is technologisch weinig onderscheidend ten opzichte van de concurrentie en dat is hem parten gaan spelen in de verkoopstatistieken. Nissan gaat de volgende generatie naar een hoger plan tillen, ook omdat de afmetingen toenemen. Dat is enerzijds nodig omdat de huidige Qashqai qua ruimteaanbod te dicht op de jongste Juke zit en anderzijds in vergelijkingen met de externe concurrentie in dit opzicht ook steevast het onderspit delft. Nissan combineert de grotere maatvoering met een agressiever design. Daarmee willen de Japanners meer respect afdwingen in het SUV segment.

Naast een deels elektrische versie zal de nieuwe, circa 4,50 meter lange Qashqai ook leverbaar worden in conventionele benzinevorm. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van de 1,3 liter 4 cilinder unit die samen met Renault is ontwikkeld en die ook door samenwerkingspartner Mercedes-Benz wordt toegepast in haar compacte modellen. Aan de huidige vermogen varianten van 140 pk en 160 pk zal vermoedelijk niet worden gesleuteld. Diesels worden door Nissan afgezworen. Hiermee loopt het merk in de pas bij haar meeste landgenoten.

Het interieur wordt niet alleen ruimer, maar ook hoogwaardiger. Nissan zal hiervoor fraaiere materialen gaan toepassen. Doel is de achterstand qua kwaliteitsbeleving op met name de Volkswagen Tiguan te verkleinen. Daarnaast krijgt het dashboard een krachtiger multimediasysteem met een zorgvuldig geïntegreerd aanraakscherm. Nissan denkt haar concurrentiepositie te kunnen verbeteren door steeds meer hightech apparatuur in haar modellen aan te bieden.

Onzeker is de productielocatie. Dit hangt af van de Brexit onderhandelingen. De huidige Qashqai rolt in het Engelse Sunderland van de band, maar als er geen gunstige deal op handelsgebied wordt bereikt, zal de opvolger in Spanje het levenslicht gaan zien. Daar heeft Nissan ook een fabriek. Die kampt, na het saneren van de mislukte Pulsar, met een grote overcapaciteit. Resulteert de Brexit in een vechtscheiding tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie, dan kunnen de Britten fluiten naar de productie van de nieuwe Qashqai. Echter, omdat er dan eerst in Spanje een nieuwe productielijn moet worden opgezet, zal de marktintroductie met een half jaar uitgesteld worden en pas in de zomer van 2021 plaatsvinden.

Reageren is niet mogelijk.