Prijs indicatie Aston Martin Vantage Roadster

0

Aston Martin heeft een aantal foto’s beschikbaar gesteld van de binnenkort debuterende Vantage Roadster, het Britse alternatief voor de Mercedes-AMG GT Roadster.

De vorig jaar gelanceerde Vantage zal straks dus ook te koop zijn in een topless koetswerkvariant. De Roadster wordt aangedreven door dezelfde 4,0 liter grote V8 van AMG origine. Die is goed voor 510 pk en 685 Nm. De dichte Vantage sprint daarmee in 3,6 seconden naar 100 km/u. Aston Martin toont een matzwart gespoten prototype, maar door de afwezigheid van camouflagetape kent het lijnenspel geen geheimen meer. De Vantage Roadster krijgt een stoffen (canvas) kap, maar vanuit Gaydon wordt nog niet gemeld hoe snel die dak zich elektrisch opent en weer sluit, of hoeveel kilo de constructie toevoegt. De coupé versie legt 1.530 kilo in de weegschaal. De verkoop van de Vantage Roadster start officieel in de lente van 2020; precies op tijd om te profiteren van het warmere en zonnigere weer. Om vervolgens optimaal te genieten van de smakelijke V8 motor. De topless variant wordt 8 procent duurder worden dan de coupé versie, zo meldt Aston Martin. Reken dus op een prijskaartje van 246.000 euro. Autointernationaal.nl verwacht op termijn ook een AMR variant van de Roadster en wellicht volgt er een nóg krachtigere S uitvoering.

Dat Aston Martin hem nu al laat zien, heeft vermoedelijk te maken met de nijpende financiële situatie bij de autofabrikant. Elke order (of aanbetaling daarvoor) is zodoende extra welkom. Of de matzwarte kleur daarbij een hindernis is, is een kwestie van smaak. Maar en profil met het dak gesloten is het een plaatje. De Vantage Roadster doet dan denken aan de Jaguar F-Type. Dat is een enorm compliment, want die Brit is één van de fraaiste cabrioletmodellen van de afgelopen 15 jaar. Enige dissonant bij de Aston Martinis wederom de achterkant vanwege de ‘skirts’ boven de uitlaten. Daar haalde Audi voor de RS6 en RS7 Sportback inspiratie vandaan. Maar ja, die kan men vast wel in carrosseriekleur laten spuiten.

De huidige Vantage is nog niet het succes dat Aston Martin voor ogen had. Wellicht vanwege zijn voorganger. Deze had vele tekortkomingen, maar ook één van de mooiste koetswerken uit die periode. Sterker nog: dat model oogt nog steeds kraakvers en uiterst fraai. Bij de huidige Vantage wordt met name de neuspartij bekritiseerd. Die zou te flets en te saai zijn, en geen enkele visuele meerwaarde bieden ten opzichte van de snuit van de Subaru BRZ en Toyota GT86 die voor een derde van de prijs van de Aston martin te koop zijn. Maar goed, daar staat tegenover dat de V8 motor van AMG de harten van sportwagen fans veel sneller doet kloppen dan de ietwat matig presterende 8 cilinder van Ford origine. En het infomedia systeem kwam bij het oude model helemaal uit het jaar kruik.

Ondanks dat Aston Martin er vroeg bij is met het presenteren van de Vantage Roadster, gaat het hier niet om een ‘make or break’ model. De toekomst van het 106-jarige Britse automerk is wel afhankelijk van hoe de DBX aanslaat. Die cross-over is ook de verklaring voor de relatief late lancering van de Roadster een jaar na de Vantage Coupé). Voor Aston Martin moest bij het productierijp maken van de DBX alle zeilen qua financiële middelen en mankracht bijzetten. Nu dit proces vrijwel is voltooid, kan de langverwachte Vantage Roadster aan het gamma worden toegevoegd.

Reageren is niet mogelijk.