Prijsindicatie Abarth 695 70th Anniversario

0

Aan speciale uitvoeringen van de Abarth 500 geen gebrek. Al gaat het veelal over een specifieke lakkleur, de nodige badges (en een marketingverhaal). Voor de 70ste verjaardag van het merk gaat Abarth echter net wat verder. Met een spoiler aller spoilers.

Italiaanse tuner/autoproducent Abarth blaast dit jaar 70 kaarsjes uit. In 1949 begon Carlo Abarth, een ingenieuze Italiaan, onder zijn eigen achternaam kleine, snelle Fiatjes te maken. Precies 7 decennia geleden dus. Reden genoeg om de slingers van zolder te halen. De klant is ook op het feestje uitgenodigd. Daar wordt namelijk de tot 1.949 stuks gelimiteerde Abarth 695 70th Anniversario met 180 pk aangeboden. De oplage verwijst (natuurlijk) naar het jaar van oprichting.

De kleurstelling ‘Monza 1958 green’ is uniek en refereert aan de originele Abarth 500 die de nodige raceoverwinningen en records op Monza op zijn conto kon schrijven. Die fletse groene kleur wordt afgewisseld met een grijze contrasttint voor de bodykit. Echt opvallend wordt de Abarth daar niet mee, maar dat wordt gecompenseerd door een knoert van een spoiler op de derrière. Het exemplaar is een verwijzing naar de vleugel die Carlo Abarth zelf ontwierp, is verstelbaar in 12 verschillende posities en draagt het merklogo met trots. In zijn meest verticale opstelling vormt de spoiler een hoek van zo maar eventjes 60 graden. Achterliggers krijgen dan de merknaam te zien.

Volgens de Italianen zorgt de spoiler voor 42 kilo neerwaartse druk aan 200 km/u. Al moet je flink wat lef hebben om überhaupt 200 km/u te rijden met zo’n gebakje op wielen. Hoe dan ook, volgens Abarth zorgt die neerwaartse druk er voor dat men 40 procent minder stuurcorrecties hoeft uit te voeren. Blijft natuurlijk nog steeds 60 procent over. Enfin, laten wij het er maar op houden dat het er vooral episch uitziet. En die 42 kilo neerwaartse druk is niet zomaar natte vingerwerk, want de Italianen hebben uren en uren in de windtunnel doorgebracht om het design van de luchtschep, genaamd ‘Spoiler ad Assetto Variabile’ (wat gewoon ‘verstelbare spoiler’ betekent), te perfectioneren.

Onder de kap is de verjaardagseditie voorzien van de 180 pk / 250 Nm sterke variant van de 1,4 liter turbobenzinemotor. Meer vermogen en koppel kan je in dit Abarth modeltype niet krijgen. Het is goed voor een topsnelheid van 225 km/u (maar dan moet je wel de spoiler in z’n nulpositie zetten) en een acceleratie naar 100 km/u in 6,7 seconden. Dat is niet sneller dan een ook al weinig gewone Abarth 695, maar dat was wellicht ook niet nodig. Een sprinttijd van minder dan 7 tellen is voor zo’n kleintje natuurlijk snel zat.

17 inch velgen van OZ en remgerief van Brembo zijn ook aanwezig op de 695 70th Anniversario. Abarth plaatst schijven van 305 mm vóór en 240 mm achter met daarop remklauwen met 4 rode klauwen. Onder de bumper zitten een viertal Record Monza uitlaatpijpen. Op de motorkap kleeft ook nog eens een schorpioen. Het blokjespatroon op het dak is een knipoog naar het blokjespatroon van de originele Abarth 695 uit de jaren zestig. De 70th Anniversario is ook te bestellen in 4 andere kleuren: Circuit Grey, Gara White, Scorpione Black en Podium Blue.

Aan de binnenkant treffen wij specifieke kuipstoelen van Sabelt aan en er zit een genummerd typeplaatje op de middentunnel (‘one of 1949’ staat daar op). De Abarth 695 70th Anniversario biedt de nodige luxe in de vorm van een infomediasysteem met 7,0 inch touch screen dat werkt met Apple CarPlay en Android Auto. Een sperdifferentieel en xenon koplampen zijn ook onderdeel van de standaarduitrusting.


Een Nederlandse prijs is er voor de Abarth 695 70th Anniversario nog niet, maar Autointernationaal.nl verwacht een tarief van 39.395 euro. Van een koopje is geen sprake, maar wie er ééntje wil, kan zich toch maar beter naar de dealer reppen. Nederland krijgt vermoedelijk niet meer dan 10 stuks toegewezen. De levering start is nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.