BMW aangeklaagd voor stelen hybride technologie

0

Paice, een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in hybride aandrijftechnologie, beschuldigt BMW van het misgebruik van zijn patenten. De Duitse autofabrikant zou namelijk zonder dat er sprake is van een licentie overeenkomst de knowhow toepassen bij haar motoren. Daarom is Paice nu in de Verenigde Staten naar de rechter gestapt.

Paice, gevestigd in Baltimore, werkt sinds de jaren ’90 aan verbetering van haar stekker hybride aandrijftechnologie. De innovaties zijn beschermd door patenten die gelden in de VS, Azië en Europa. Verschillende fabrikanten (onder andere Ford, General Motors, Kia / Hyundai en Toyota) maken via een licentie overeenkomst gebruik van de knowhow van Paice. Maar BMW zou hetzelfde doen zónder dat daar een vergoeding voor wordt betaald. Dat beweert althans de baas van Paice, Robert Oswald.

Oswald zegt dat zijn bedrijf vorig decennium “in vol vertrouwen’ informatie heeft gedeeld met BMW, maar dat de autofabrikant uit München daarna nooit meer van zich heeft laten horen, ondanks dat er gezinspeeld werd op een licentie overeenkomst. Vervolgens zouden de Duitsers de technologie gebruikt hebben om diverse stekker hybride modellen te ontwikkelen. Het gaat onder andere om de 225xe iPerformance Active Tourer, de 330e iPerformance, de 530e iPerformance, de 745e xDrive iPerformance, de X5 xDrive45e iPerformance, de i8 (Coupé en Roadster) en de Mini Countryman Cooper S E ALL4.

Daarom is BMW nu in de Verenigde Staten door Paice aangeklaagd voor frauduleus gebruik van een patent. “Wij hebben details van onze hybride aandrijftechnologie in goed vertrouwen met BMW gedeeld. In plaats van te onderhandelen over een licentie, nam de autofabrikant over wat het had geleerd en gebruikte dat voor eigen gewin”, aldus Oswald. Paice is dus van mening dat BMW inbreuk heeft gemaakt op de patentrechten dat de autofabrikant moet opdraaien voor de geleden schade.

De Amerikaanse justitie zal nu moeten beslissen of BMW al dan niet de beschermde technologieën heeft gestolen en er onwettig gebruik van heeft gemaakt. De Duitse autofabrikant laat in een reactie weten zich van geen kwaad bewust te zijn. Voor de rest wil BMW geen commentaar geven op de beschuldiging. Ford, Kia, Hyundai en Toyota werden in het verleden ook al voor de rechter gesleept. In alle gevallen stelde de rechter Paice in het gelijk. Alleen Honda en General Motors hebben uit eigen initiatief een licentie bij Paice afgenomen. Paice claimt dat ruim 80 procent van alle hybride auto’s die mondiaal worden verkocht gebruik maakt van één of meer van zijn patenten. Het ziet er dus niet goed uit voor BMW.

 

Ziet BMW de bui hangen?

Nu er een schadeclaim van Paice in de lucht hangt, heeft BMW en besparingspakket. Eén van de belangrijkste maatregelen is dat de eindejaarsbonus voor alle werknemers met 20 procent wordt gekort. Medewerkers die een 40-uren contract hebben, krijgen die bonus ook maar over 35 uren uitgekeerd. Begin dit jaar betaalde BMW haar personeel nog 9.175 euro de man aan winstuitkering over 2018 uit.

“Hiermee kunnen wij drastische maatregelen zoals ontslagen voorkomen. Wij hebben samen met de ondernemingsraad een solidaire oplossing weten te bereiken”, aldus topman Oliver Zipse. De CEO doelt met zijn toelichting op de eerder deze week aankondigde ontslagronde bij Audi. Daar verdwijnen door het mismanagement van de inmiddels ontslagen topman Bram Schot 9.500 banen. BMW wil proberen zonder een personeelsreductie de kosten te drukken. Bij Volkswagen verdwijnen 4.000 banen en bij Daimler staan 1.100 managersfuncties op de tocht.

BMW beoogt met bezuinigingsmaatregelen in de periode tot 2022 meer dan 12 miljard euro te besparen. In dit kader wordt personeel dat vertrekt of met pensioen gaat niet vervangen, tenzij de betreffende manager kan aantonen dat de functie essentieel voor de autofabrikant is. De ingrepen zijn nodig omdat BMW haar resultaten snel ziet verslechteren. In het eerste halfjaar kwam de nettowinst 52 procent lager uit dan een jaar eerder, namelijk op 2,07 miljard euro.

BMW moest begin dit jaar al 1,4 miljard euro opzij zetten voor een mogelijke kartelboete van de Europese Commissie. De brutomarge kelderde door deze voorziening van 12,6 procent naar 5,8 procent. Het aantal afgeleverde auto’s nam anders dan bij Audi wel toe, namelijk met 0,8 procent naar 1.252.837 exemplaren. Dat leverde een omzet op van afgerond 48,2 miljard euro, hetgeen 1,1 procent meer was dan in de eerste jaarhelft van 2018. In ons land verkocht het merk BMW in de eerste 10 maanden van dit jaar 19.0873 auto’s. Dat zijn 503 exemplaren oftewel een kleine 2 procent meer dan in dezelfde periode van 2018. Het is niet bekend of BMW die stijging te danken heeft aan haar hybride modellen …

Reageren is niet mogelijk.