Duitsland: snel rijden blijft mogelijk, maar voortaan wel graag elektrisch

0

In Duitsland gaat de subsidie op stekker hybride en volledig elektrische personenwagens met 50 procent omhoog. Dat heeft bondskanselier Angela Merkel afgesproken met de nationale auto-industrie. Op die manier moeten er in 2030 in Duitsland minimaal 10 miljoen stekker auto’s op de wegen zijn.

Met de maatregelen loopt de subsidie op volledig elektrische auto’s met een prijs tot 40.000 euro op naar 6.000 euro. Voor stekker hybride modellen stijgt, met dezelfde prijslimiet, de subsidie naar 4.500 euro. Voor duurdere elektrische personenwagens is het subsidiebedrag voortaan 5.000 euro, terwijl prijzigere PHEV auto’s kunnen rekenen op een stimulering door de overheid van 4.000 euro. Modellen die duurder zijn dan 65.000 euro, komen niet in aanmerking voor subsidie. Deze prijslimiet geldt zowel voor volledig elektrische auto’s als stekker hybride personenwagens.

De regering Merkel trekt daarnaast 3,5 miljard euro uit voor uitbreiding van de laadinfrastructuur. Duitsland heeft nu ongeveer 21.000 palen, terwijl er in Nederland al ruim 46.000 staan. Onze oosterburen willen nu een inhaalslag gaan maken, waardoor er in 2030 in Duitsland minimaal 1 miljoen laadpunten moeten zijn. De auto-industrie zal daar zelf ook aan bijdragen. Zo gaat Volkswagen de komende 5 jaar 4.000 laadpalen bij haar fabrieken plaatsen.

De aankondiging van de hogere subsidies vallen samen met de start van de productie van de volledig elektrische Volkswagen ID.3, die voor minder dan 40.000 euro in de markt gezet zal worden in Duitsland. Later volgend jaar volgt een instapuitvoering die 30.000 euro gaat kosten. Toch is het niet zo dat de regeling speciaal is ontwikkeld voor het Volkswagen concern (al is bij de timing van ‘toeval’ geen sprake), want met name BMW en Mercedes-Benz willen veel werk gaan maken van stekker hybride modellen. Voorbeelden zijn respectievelijk de 330e en de A 250e.

Volledig elektrische en stekker hybride auto’s hebben in Duitsland nu een marktaandeel van slechts 2 procent. Daarmee lopen onze oosterburen ver achter op ons land, Noorwegen en Zweden. Dat het marktaandeel achter blijft, komt niet in de laatste plaats doordat het gros van de (deels) elektrische modellen van Duits fabrikaat zich in het hogere prijssegment bevindt. De ID.3 van Volkswagen wordt flink beter betaalbaar. Hetzelfde geldt voor de nog te introduceren Audi Q4 e-Tron en de Mercedes-Benz EQ A. Maar BMW zal de komende 2 jaar alleen dure volledig elektrische modellen lanceren, al blijft dit merk wel de i3 verkopen.

Om de overheidsdoelstelling van 10 miljoen (deels) elektrische auto’s in 2030 te kunnen halen, zullen er komend decennium jaarlijks minimaal 700.000 exemplaren verkocht moeten worden, en meer dan 1 miljoen stuks als het huidige bestand buiten beschouwing wordt gelaten. De vraag is of de Duitse auto-industrie die kan leveren. Zo niet, dan zal met name de concurrentie uit China en Zuid Korea daar graag van profiteren.

 

Geen snelheidslimiet

Door ten behoeve van elektrificatie van het wagenpark flink in de bus te blazen, heeft Merkel evenwel voorkomen dat er in Duitsland een snelheidslimiet ingevoerd gaat worden. Een discussie over dit onderwerp heeft de laatste maanden bij onze oosterburen voor veel onrust gezorgd. Wat vrij wapenbezit voor Amerikanen is, dat is hard op de fameuze Autobahn kunnen scheuren voor Duitsers.

Met het oog op veiligheid en milieu agendeerden politici van de Die Grünen vorige maand de invoering van een algemene snelheidsbeperking op de Autobahn van maximaal 130 km/u. Dit zou hebben betekend dat men niet meer zo hard zou mogen rijden als men zelf wil. Maar de Duitse overheid heeft de invloed van een snelheidsbeperkingen op de CO2 uitstoot uitgebreid laten onderzoeken en daaruit blijkt dat een tempolimiet van 130 km/u geen invloed heeft. Ook het effect van een snelheidsbeperking naar 120 km/u zou verwaarloosbaar zijn. Met die kennis werd het voorstel van de Die Grünen met een overweldigende meerderheid in de Bundestag weggestemd. Er waren slechts 126 stemmen vóór. De overige 498 parlementsleden waren tegen.

De bestaande snelheidslimieten op bepaalde Autobahn trajecten blijven intact. Wie daar geflitst wordt, is het haasje. Ook een Tsjech die zich afgelopen week met haast liet betrappen met een veel te hoge snelheid. Die scheurde zo hard, dat een flitspaal in een zone met een snelheidsbeperking van 100 km/u wel het kenteken van de overtreder vast kon leggen, maar niet de snelheid. De bestuurder van de auto met Tsjechische nummerplaat reed namelijk meer dan 250 km/u. “Dat kan een flitspaal niet meer meten”, aldus de politie.

Toch geeft de Duitse arm der wet zich niet gewonnen. Men zal proberen om de hardrijder voor de rechtbank te sleuren. Daarvoor is de politie nu op zoek naar getuigen. Die zouden kunnen bevestigen dat de Tsjech onaangepast reed. De rechtbank zou hem op basis van die constatering kunnen veroordelen voor roekeloos rijgedrag. De politie moet de feitelijke bestuurder evenwel eerst nog kunnen identificeren. Men mag er niet zomaar van uit gaan dat de eigenaar van de auto tijdens het passeren van de flitspaal in de auto zat. Vandaar dat er in Duitsland frontaal geflitst wordt. Blijkbaar kon de flitsapparatuur geen duidelijke aanleveren. Het zou dus best eens zo kunnen zijn dat de Tsjech (?) de dans ontspringt.

 

Reageren is niet mogelijk.