Land Rover komt met elektrische cross-over

0

Niemand in de auto-industrie ontkomt er aan: geheel of gedeeltelijke elektrificatie van het modellengamma. Ook Land Rover zal die transitie moeten maken. De toevoeging van elektrische modellen aan het portfolio is samen met de introductie van de originele Range Rover in 1970 de belangrijkste koerswijziging uit de geschiedenis van het merk. Toen was er vooral sprake van durf, nu is het een kwestie van bittere noodzaak.

Indien nieuwe technologie geïntroduceerd wordt, dan doen autofabrikanten dit het liefste ‘top-down’. Dus beginnen met de duurste modellen. Dan zijn de vereiste productieaantallen het laagst waardoor er rustig opgestart kan worden en zijn er relatief dikke winstmarges mogelijk waarmee eventuele financiële tegenvallers opgevangen kunnen worden. Land Rover kiest ook voor deze strategie, dus zal de in 2021 te introduceren vijfde generatie Range Rover het eerste model zijn dat leverbaar wordt in een volledig elektrische uitvoering. Dat een emissievrije aandrijflijn zich zal vertalen in een hogere prijsstelling, wordt op het hoofdkantoor in Gaydon als geen enkel probleem gezien. Land Rover wil met de nieuwe Range Rover sowieso actief worden in een hoger segment waar momenteel Bentley (Bentayga) en Rolls-Royce (Cullinan) er met de buit vandoor gaan.

De hogere positionering van de vijfde generatie Range Rover betekent dat er aan de onderkant ruimte ontstaat voor een extra model. Die moet naast de Range Rover Sport en de Range Rover Velar in het gamma komen. Het belangrijkste kenmerk van de nieuweling is het ontbreken van conventionele aandrijfopties (inclusief hybride varianten). Dit geeft designchef Gerry McGovern (foto) de artistieke vrijheid om een model te ontwerpen met een relatief korte motorkap, net zoals de I-Pace van zustermerk Jaguar. Ook wordt de carrosseriebouw veel minder hoog dan wij van Land Rover gewend zijn. Dit betekent dat de nieuweling veel meer het karakter van een cross-over zal hebben dan van een SUV.

Met de nieuwe cross-over wil Land Rover consumenten aanspreken die enerzijds een hoge zitpositie waarderen, maar er anderzijds niet over piekeren om met hun auto het terrein in te duiken. Dit betekent dat bij het ontwerp de nadruk komt te liggen op luxe en comfort op verhard wegdek. McGovern is niet bang dat hierdoor het imago van Land Rover zal verwateren: “Als Bentley en Rolls-Royce ongestraft een SUV aan hun gamma kunnen toevoegen, waarom zouden wij dan ons portfolio niet kunnen uitbreiden met een luxe auto?

Reageren is niet mogelijk.