Nu écht premium: test stekker hybride BMW X5 xDrive45e

0

Waarom de korte test?

BMW heeft de stekker hybride versie van de X5 vernieuwd. Niet alleen de basis (de vierde generatie van de SUV) is anders, maar ook zijn aandrijflijn. De vorige editie kwam voor stekker hybride begrippen niet boven de middelmaat uit (lees: de BMW X5 xDrive40e werd overschaduwd door de vernuftigere Volvo XC90 T8 Twin Engine). Is de vernieuwde editie er voldoende op vooruitgegaan om zich wél de referentie in zijn segment te mogen noemen? Dit testverslag geeft het antwoord.

 

Wat voor auto is het?

BMW heeft, om de stekker hybride versie van de X5 meer competitief te maken, een cruciaal onderdeel vervangen: de niet echt door een premium loop cultuur gezegende viercilinder heeft plaats gemaakt voor de befaamde, merk karakteristieke zescilinder die zo heerlijk romig zijn werk doet. Bijkomend voordeel is dat het vermogen van de verbrandingskrachtbron van 245 pk naar 286 pk stijgt. De elektromotor levert nog altijd 112 pk extra, maar door een betere onderlinge samenwerking stijgt het systeemvermogen van 313 pk naar liefst 394 pk, terwijl het maximum koppel een sprong maakt van 450 naar 600 Nm.

Tegelijkertijd is het formaat van de batterijen set flink vergroot: die meet nu niet langer 9kWh maar 24 kWh en dat is meer dan de originele Nissan Leaf, een volledig elektrische auto, had. De actieradius op elektriciteit stijgt hierdoor naar maximaal ruim 86 kilometer, terwijl zijn voorganger (op datzelfde papier) slechts 31 kilometer haalde. Met zijn rij bereik troeft de X5 xDrive45e zijn stekker hybride concurrenten van Audi (Q7 TFSI-e) en Volvo (XC90 T8) makkelijk af. Alleen het nagelnieuwe alternatief van Mercedes-Benz (de dieselende GLE 350de) komt op een volle batterijlading verder.

De batterijen set zit nog steeds op dezelfde plaats, namelijk onder de achterbank, maar de benzinetank moest wel wat inschikken door 16 liter aan volume in te leveren (69 liter in plaats van 85 liter). Deze veelbelovende upgrade gaat gepaard met een minder gunstige gewichtsbalans, want de nieuwe X5 xDrive45e is niet minder dan 200 kilo zwaarder dan zijn voorganger. De weegschaalnaald slaat uit naar meer dan 2,5 ton en dat is zelfs voor SUV begrippen fors. Gelukkig zorgt het Nederlandse BPM regime er voor dat de prijsstijging veel minder groot is: de stekker hybride BMW mag weg voor 86.002 euro en daarmee is hij maar weinig duurder dan de eerder genoemde Volvo (82.995 euro).

Binnenin is de sfeer vergelijkbaar met die van de rest van het X5 gamma, en dus ook feitelijk met alle andere BMW modellen. Het dashboard is net zoals de deurpanelen en de randen van de middenconsole met leer bekleed. De werkplek van de bestuurder kenmerkt zich door 2 grote (12,3 inch) digitale schermen en zo min mogelijk knoppen. De cijfers die prijken onder de bedieningselementen van de airconditioning, verwijzen naar de snelkoppelingen van het multimediasysteem. Deze opzet kennen wij ook van andere recente BMW modellen.

 

Is het wat?

Dankzij het instant koppel van de elektromotor merk je bij het wegrijden amper wat van het hoge gewicht van de X5 xDrive45e. Gaspedaal commando’s zorgen sowieso voor een krachtige duw in de rug. De bestuurder kan kiezen uit 3 rij modi: Sport, Hybrid en Electric. In de eerste stand kan hij rekenen op alle beschikbare power om de ruim 2.500 kilo van deze X5 voort te stuwen met ronduit illegale snelheden. In de tweede modus, die altijd actief is wanneer de BMW gestart wordt, werken de elektromotor en de zescilinder optimaal samen.

Op basis van navigatiedata wordt dan bepaald wanneer de eerste krachtbron het beste aan de bak kan (namelijk in stedelijke gebieden). Hiervoor dient men de knop Adaptive in te drukken. Op de snelweg neemt de verbrandingsmotor dan het stokje over. De overgang tussen beide aandrijfvormen verloopt naadloos. Als de bestuurder het zelf beter denkt te weten, dan kan hij met een druk op de knop ook de batterijlading bewaren om eventueel te gebruiken. In de elektrische modus wordt uitsluitend energie uit de batterijen set gebruikt om de X5 voort te bewegen, bijvoorbeeld in lage emissiezones (LEZ). De topsnelheid is dan begrensd op 135 km/u.

BMW lijkt zijn huiswerk goed gedaan te hebben, maar blijkt toch steken te hebben laten vallen. De X5 xDrive45e kan namelijk niet op een snelle manier worden opgeladen. De maximum capaciteit is 3,7 kWh en dit betekent dat thuis de batterijen set op maximale capaciteit brengen 7 uur in beslag neemt. Voor mensen die niet ’s nachts kunnen opladen, kan dit erg onpraktisch zijn. De batterijen set rooft ook 150 liter van de bagageruimtecapaciteit, maar er blijft altijd nog 500 liter over zodat gezinnen niet snel in de vervoersproblemen zullen komen met hun vakantiebagage. Voor de rest is er in de X5 sprake van een royale en foutloos afgewerkte binnenruimte en een perfecte zithouding. Het infomediasysteem behoort tot de top.

Tijdens het rijden valt op dat het comfort aan boord indrukwekkend is, ook dankzij de standaard luchtvering. In de dorpskernen, die ik tijdens de test doorkruiste in elektrische modus, was het muisstil in de X5. Je moet sowieso goed luisteren om te horen wanneer de zescilinder aanslaat. BMW belooft een gemiddeld benzineverbruik van 1,7 liter per 100 km, maar dat is een puur theoretisch waarde. Ook andere stekker hybride auto’s weten dat foldergetal in de praktijk nooit te halen. Tijdens de test verbruikte ik 4,5 liter per 100 km. Fors meer dan BMW vermeldt dus, maar voor zo’n grote SUV nog steeds een zeer lage waarde.

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Het was begrijpelijk dat BMW bij de eerste generatie stekker hybride X5 opteerde voor een relatief compacte verbrandingsmotor. Het is bij dit type aandrijving immers vooral te doen om een zo laag mogelijk verbruik. Een kleine cilinderinhoud kan daarbij helpen. Maar in de praktijk leverde dat niet echt een premium product op. Ook de kleine en dus lichte batterijen set was niet iets waarmee men kon thuiskomen. BMW heeft zodoende besloten om de nieuwe generatie een ‘dikkere’ aandrijflijn te geven die beter past bij het merkimago (en dus bij wat klanten van de autofabrikant uit München gewend zijn).

De test leert dat de stekker hybride X5 in 'xDrive45e' vorm inderdaad beter uitgerust is om de concurrentie het hoofd te bieden. Hoewel een stekker hybride auto het best tot zijn recht komt als er zoveel mogelijk elektrisch wordt gereden, is de heerlijke zescilinder motor zonder meer dé attractie van deze BMW. Dat, samen met het superieure infomediasysteem, maakt de X5 xDrive45e tot een betere premium SUV dan de maar weinig goedkopere Volvo XC90 T8 Twin Engine. Sowieso is in Nederland de prijs van de stekker hybride Duitser een belangrijk pluspunt want omdat er slechts weinig BPM afgedragen hoeft te worden, is hij meer dan 8 mille goedkoper dan de gewone benzineversie (de xDrive40i) zonder noemenswaardig langzamer te zijn (topsnelheid en acceleratietijd zijn 235 km/u en 5,6 seconden versus 243 km/u en 5,5 seconden). Ook de xDrive30d uitvoering van de X5 is fors duurder, al heeft die als niet onbelangrijk voordeel dat zijn actieradius:tankduur verhouding erg aantrekkelijk is.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (5)
    2.4

Reageren is niet mogelijk.