Suzuki moet op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen

0

Suzuki importeur Nimag gaat in Nederland samen met mobiliteitsdienstverlener Wego een proef doen met autodelen. Beide bedrijven zijn onderdeel van de Louwman Groep.

Het gaat om een autodeel concept voor bedrijven. In eerste instantie is er sprake van een proef, waardoor de Suzuki S-Cross ingezet wordt. Bedrijven kunnen zich aanmelden voor een gratis kennismakingsperiode van 3 maanden. Door middel van een app kunnen gebruikers de S-Cross reserveren, openen en sluiten. Een sleuteloverdracht is zodoende niet nodig. Zelfs de kilometerregistratie bijhouden gebeurt door middel van de app volledig automatisch.

Suzuki is de eerste Nederlandse importeur die actief wordt met het fenomeen autodelen. Nimag gaat kleinschalig van start op de zakelijke markt met een proef van 10 exemplaren van de S-Cros. In mei vindt er evaluatie van de resultaten plaats. Is de uitslag daarvan positief, dan kan er daarna snel worden opgeschaald naar grotere aantallen. Nimag kiest voor de S-Cross omdat dit het grootste Suzuki model is. De cross-over is 8 centimeter langer dan de Vitara.

Louwman dochter Driven begeleidt de proef. Een woordvoerder laat weten dat er inmiddels al aanmeldingen zijn. “Wij zijn hier vooral reactief in geweest”. Particulieren worden momenteel nog niet opgenomen in de proef. “Het autodeel concept is voorlopig echt bedoeld om de zakelijke rijder over de streep te trekken”, aldus de woordvoerder. Het is een auto van de zaak, maar dan voor het hele bedrijf.

De dealers van Suzuki spelen een bescheiden rol in het geheel. “Dat kan eventueel het afleveren van de S-Cross zijn. Het onderhoud heeft wel plaats bij de Suzuki dealer. Daar maken wij geen voorselectie in”, aldus de woordvoerder. Toch zijn dealers op hun hoede omdat zij met dit initiatief van de importeur bang zijn om inkomsten mis te lopen. Voor Nimag is het namelijk aantrekkelijk om kanalen in de distributieketen over te slaan.

 

Modellengamma gaat op de schop

Over het mislopen van inkomsten gesproken: Suzuki schrapt de Baleno en Celerio uit haar gamma. De Jimny is tijdelijk niet leverbaar. Dit Suzuki verscheen pas vorig jaar op de markt, maar zijn atmosferische 1,5 liter 4 cilinder benzinemotor voldoet in zijn huidige vorm niet aan de strengere emissienormen. Een geluk bij de ongeluk, want de Jumny kampt met lange levertijden. Suzuki kan haar kleine 4×4 namelijk niet aangesleept krijgen. Wie begin dit jaar een exemplaar bestelde, krijgt hem pas in april 2020. Met het oog op de strengere emissienormen zal Suzuki volgend jaar ook hybride versies van de Vitara en S-Cross lanceren.

Door het schrappen van de Baleno en Celerio is het gamma van Suzuki behoorlijk uitgedund. De Ignis, Swift, S-Cross en Vitara zijn de modellen waarmee momenteel de orders mee geschreven moeten worden. Daarnaast verdwijnt ook de 1.0 Boosterjet motor uit het gamma omdat die niet meer aan de strengere emissienormen voldoet. De 3 cilinder turbobenzine, die het atmosferische aanbod van Suzuki aanvulde, is dus niet langer verkrijgbaar in de Swift, S-Cross en Vitara. Wel zouden er nog enkele voorraadexemplaren zijn, zo laat de woordvoerder van de importeur weten.

Dat geldt ook voor de Baleno en Celerio. Deze modellen worden in heel Europa uit het Suzuki gamma geschrapt. Daarmee komt er na afgerond 4 jaar een eind aan het Europese comeback avontuur van de Baleno. Volgens de Nederlandse importeur wil Suzuki zich in de toekomst in Europa concentreren op één model in het B segment. Dit betekent dat de Swift vanaf heden de sterspeler van de Japanners in deze autoklasse is. Volgens de importeur sluit dit model beter aan bij de behoeften van de Europese en de Nederlandse klant. Sinds de herlancering zijn in ons land 3.184 exemplaren van de Baleno verkocht.

Ook de Celerio moet dus het veld ruimen. Suzuki denkt in de vorm van de Ignis een hipper model in het A segment te kunnen aanbieden. Van de Celerio, die sinds 2014 als opvolger van de Alto op de markt kwam, zijn in ons land exact 12.000 exemplaren verkocht. Gemiddeld dus 2.400 stuks per jaar. Ter vergelijking: van de Kia Picanto gingen alleen al in 2018 afgerond 11.000 exemplaren over de toonbank. De Opel Karl trok vorig jaar 10.170 klanten en voor de Volkswagen Up meldde zich toen 10.023 kopers. Het saneren van de Celerio komt dus niet als een verrassing.

Reageren is niet mogelijk.