Porsche Taycan zakt door het actieradius ijs

0

Hoe ver kom je in een elektrische auto op een volle acculading? De actieradius wordt hier in Europa aan de hand van de WLTP testnorm gemeten. In het geval van de Taycan Turbo is dat 453 kilometer. Geen voorpaginanieuws, maar deze officiële vastgestelde range is ook niet iets waarvoor Porsche zich in Europa hoeft te schamen.

In de Verenigde Staten liggen de kaarten evenwel anders. Daar werken ze niet met de WLTP meetnorm, maar voert de Environmental Protection Agency (EPA) een eigen (Amerikaanse) test uit. Het was al bekend dat beide methoden tot een verschillend resultaat leiden. Daarbij geeft WLTP doorgaans een rooskleuriger beeld van de actieradius dan de EPA. In het geval van de Porsche Taycan Turbo is het verschil wel heel erg groot.


De EPA heeft namelijk de actieradius van de Duitse elektrische sportsedan namelijk vastgesteld op omgerekend 323 kilometer. Dat is een heel stuk lager in vergelijking met de WLTP meting waar Porsche in Europa mee schermt. De Taycan scoort in de Verenigde Staten qua rij bereik bovendien slechter dan de Nissan Leaf met 62 kWh batterij (363 kilometer volgens de EPA norm) en dat is een premium product onwaardig. Wordt er enkel gekeken naar de ‘soortgenoten’ van de Porsche, dan blijken ook de Audi e-Tron, de Jaguar I-Pace en elke Tesla verder te komen op een volle acculading. En dat terwijl de Taycan met 93.4 kWh de grootste pakketcapaciteit heeft van al deze auto’s. Overigens ligt volgens de officiële Europese WLTP meting het bereik van de Taycan Turbo S tussen de 388 en 412 kilometer; ook nogal een verschil dus.

Het nieuws over de in praktijk tegenvallende actieradius van de Taycan Turbo komt nu pas naar buiten. Voor 30.000 mensen komt dat bericht te laat, want zij hebben al een aanbetaling van 2.500 euro voor de Porsche gedaan. Daarmee is de Taycan veel populairder dan de Duitse fabrikant had verwacht.

 

Boven verwachting veel orders

De topman van Porsche, Oliver Blume, laat in een interview weten dat van de 30.000 mensen die een aanbetaling hebben gedaan, er 10.000 het koopcontract voor de elektrische sportsedan ook al ondertekend hebben. Om aan de boven verwachting hoge vraag te voldoen, zal Porsche extra personeel in dienst nemen voor de productie van de Taycan. Dit jaar heeft het bedrijf waar Blume leiding aan geeft al 2.000 banen gecreëerd. En dat terwijl onder meer Audi en Daimler (Mercedes-Benz) juist flink in hun personeelsbestand moeten snijden.

De omzet van Porsche groeide afgelopen jaar met 7 procent, zo meldt Blume (foto). Ook financieel gaat het de autofabrikant dus voor de wind. Dat is mooi meegenomen, want de ontwikkeling van extra elektrische modellen vergt hoge investeringen. Vooralsnog pakt de gok die Porsche waagde door als (één van de) eerste, tot de gevestigde orde behorende, autofabrikanten een auto te ontwikkelen waarmee Tesla kan worden verslagen, goed uit. Maar mogelijk ligt er een stevige kater in het verschiet.

Blume laat zich evenwel niet van de wijs brengen door de tegenvallende meetgegevens van de EPA. Hij stelt dat elektrische auto’s in de nabije toekomst het grootste deel van de Porsche verkopen voor hun rekening gaan nemen. Op de lange termijn wil het bedrijf geheel CO2 neutraal worden (niet alleen de modellen, maar ook de productie). Porsche streeft er namelijk naar een ‘zero impact company’ te worden. Maar de EPA laat zien dat de weg daar naar toe niet over rozen gaat.

De Nederlandse leveringen van de Taycan beginnen volgende maand. De importeur van Porsche laat weten dat er in ons land al “honderden” exemplaren besteld zijn. De helft van de mensen die al een koopcontract heeft ondertekend, gaat voor de Taycan 4S terwijl de rest van de orders door de Turbo en Turbo S uitvoeringen wordt gegenereerd.

Gaan wij vaker zien dan verwacht: de Porsche Taycan aan de laadpaal

Reageren is niet mogelijk.