Prijs vergelijking nieuwe Hyundai i10

0

De prijzen van de nieuwe Hyundai i10 zijn bekend. Verwacht werd dat de opvallend volwassen nieuwe generatie fors duurder zou worden, maar dat valt alleszins mee. De instapprijs van de nieuwe i10 bedraagt namelijk 12.995 euro. Voor dit bedrag krijg je echter geen airconditioning en geen volwaardige achterbank.

Met een basistarief van 12.995 euro is de nieuwe i10 voordeliger dan de technisch deels identieke Kia Picanto. Daarvan kost de instapversie namelijk 13.495 euro. Beide Zuid Koreaanse A segment modellen worden aangedreven door een 67 pk / 96 Nm sterke 1.0 MPi driecilinder. Als transmissie doet een handbak met 5 versnellingen dienst.

De simpelste i10 heeft als typeaanduiding i-Drive en moet het dus zonder airconditioning doen. Ook mogen er op de achterbank slechts 2 passagiers vervoerd worden. Wel aanwezig zijn onder meer centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór, Lane Keeping Assist, cruise controle, eCall (Emergency Call), een in hoogte verstelbaar stuurwiel en een Supervision cluster (oftewel een 3,5 inch TFT display).

HyundaiCitroënDaciaKia
i10 4-zitsC1 5-deursSanderoPicanto
1.0 MPi ComfortVTi 72 ShineTCe 90 Lauréate1.0 CVVT Comfort
14.995 euro14.950 euro14.830 euro14.395 euro
MitsubishiOpelPeugeotSeat
Space StarKarl108 5-deursMii
1.0 Active1.0 Jaar Edition1.0 e-VTi Allure1.0 60 pk FR
15.260 euro14.299 euro14.850 euro14.965 euro

Wie wel (handbediende) airconditioning in zijn of haar i10 wil (en wie wil dat in deze tijden van opwarming van de planeet niet?) dient de Comfort variant van de i10 te bestellen. Die kost 14.995 euro. Voor dit bedrag krijg je dan ook een geluidsinstallatie met 8 inch display, Android Auto plus Apple Carplay voorbereiding, Bluetooth met spraakherkenning, elektrisch verstelbare buitenspiegels, afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling, DAB+ radio, getint glas, Hill-start Assist Control (HAC), luidsprekers achter, mistlampen vóór en een stuurwiel met bedieningsmogelijkheid voor de geluidsinstallatie.

Voor een volwaardige achterbank, die de i10 van 4-zitter tot 5-persoons auto transformeert, moet 15.595 euro worden betaald.

De i10 Comfort is er ook met een 5-traps automaat, althans een gerobotiseerde handbak. Die kost 16.795 euro. De volwaardige achterbank is bij de prijs inbegrepen. Feitelijk bedraagt de meerprijs van de ‘automaat’ dus 1.200 euro. Hyundai stelt dat de gerobotiseerde handbak lichter is en minder wrijving kent met als gevolg een lager brandstofverbruik.

Is er budget over, dan zou je voor 1.095 euro extra de i10 Comfort kunnen voorzien van het zogeheten Smart Pack. In dat geval is de Hyundai ook voorzien van een navigatiesysteem, de telefoon app Bluelink (met Live Services), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) en een achteruit rij camera met dynamische hulplijnen. De volwaardige achterbank is standaard, en dat brengt het totale factuur bedrag op 16.690 euro.

HyundaiFiatRenault
i10 5-zitsPandaTwingo
1.0 MPi PremiumTA-T 85 WazeTCe 95 Intens
16.795 euro16.395 euro16.890 euro
SuzukiToyotaVolkswagen
IgnisAygo 5-deursUp 5-deurs
1.2 SH Select1.0 VVT-i x-clusive1.0 60 pk High R
17.399 euro16.745 euro16.379 euro

Het is dan nog maar een kleine prijssprong naar de topversie, die Premium heet. Die kost 16.795 euro en beschikt tevens over zaken als automatische airconditioning, een draadloze telefoonlader, elektrisch bedienbare ramen achter, een 8 inch scherm voor het navigatie systeem (met Apple CarPlay), bochtenverlichting (statisch) en de keuze uit 2 interieur afwerking opties in verschillende kleuren.

In een later stadium wordt de nieuwe i10 ook leverbaar in sportieve N-Line uitvoering. Die krijgt een 100 pk sterke turboversie van de 1,0 liter 3 cilinder motor onder de kap. De prijs is nog niet bekend. De nieuwe i10 arriveert begin 2020 in de Hyundai showroom.

Reageren is niet mogelijk.