Toyota zet licht op groen voor derde generatie Aygo

0

Menig beleidsmaker in het bedrijfsleven zal de SWOT analyse kennen. De afgekorte woorden zijn Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Je zou de analysemethode in kunnen korten tot de Nederlandse woorden ‘kansen’ en bedreigingen’. Het lijkt er op dat ook Toyota bekend is met de SWOT methode.

De meeste autofabrikanten zien boven het A segment donkere wolken hangen. De strengere uitstoot normen bedreigen met name zogeheten boodschappen auto’s omdat de winstmarges reeds flinterdun zijn. Technologie om A segment modellen te laten voldoen aan toekomstige emissie-eisen zou een relatief sterk prijsopdrijvend effect hebben, waardoor ze nagenoeg onverkoopbaar worden. Ford stopt daarom met de verkoop van de Ka+ in Europa en PSA heeft geen enkele behoefte om voor dochter Opel een opvolger van de nog uit het General Motors tijdperk stammende Karl te ontwikkelen. Seat en Skoda stoppen met de verkoop van de benzine / aardgas versies van de Mii respectievelijk Citigo. Smart is inmiddels al helemaal overgestapt op louter elektrische aandrijving.

Maar de donkere wolken die boven het A segment hangen, bieden ook kansen. En dan met name voor autofabrikant bij wie het, na kennis genomen te hebben van de toekomstige uitstoot normen, niet dun door de broek loopt. Een goed voorbeeld daarvan is Toyota, dat dankzij haar brede pallet aan hybride modellen emissietechnisch op rozen zit. Dat geeft de Japanse autofabrikant speelruimte om in het A segment actief te blijven zonder dat hiervoor allerlei ingewikkelde, brandstofverbruik reducerende, techniek nodig is. En er wacht Toyota een grote beloning, want de vraag naar zogeheten boodschappenauto’s zal niet recht evenredig afnemen met het aanbod, integendeel: in Europa zal altijd een lucratieve belangstelling blijven bestaan voor goedkope modellen.

Kenners weten dat de huidige Toyota Aygo binnen zijn segment geen hoogvlieger is. Dat komt vooral omdat er onvoldoende sprake is van vernieuwing ten opzichte van de eerste generatie. Toyota heeft daarmee geld kunnen besparen, maar toch is ‘goedkoop’ allesbehalve ‘duurkoop’. Door de hand tijdens de ontwikkelingfase van de huidige Aygo op de knip te houden, wordt er nu wel degelijk geld verdiend in het A segment. Iets wat Volkswagen niet kan zeggen. De Up is, met in zijn kielzog de Mii en de Citigo, onmiskenbaar beter dan de Aygo, maar dit trio is blijkbaar zó veel duurder om te produceren dat er door het autoconcern uit Wolfsburg in het A segment rode cijfers worden geschreven. Dat geldt ook voor PSA, de samenwerkingspartner van Toyota in het A segment. Die wilde namelijk persé dat de Citroën C1 en de Peugeot 108 ook geleverd zouden konden worden met de eigen 1,2 liter PureTech benzinemotor. Daarvoor waren dure aanpassingen aan het basisontwerp (dat gedeeld wordt met de Aygo) nodig. En uiteindelijk bleek er helemaal geen vraag te zijn naar een C1 of 108 met 1.199 cc motor. Met als gevolg dat PSA een fors verlies lijdt op het ‘1,2 liter avontuur’ in het A segment.

Toyota zegt ook indirect geld te verdienen aan de Aygo. Het model is jaarlijks goed voor afgerond 100.000 verkopen. Deels zijn dat jonge autoconsumenten. Weet Toyota die binnenboord te houden, dan is de kans groot dat zij de volgende keer, als zij meer te besteden hebben, voor een margerijkere Yaris, C-HR of Corolla zullen gaan. Die 100.000 klanten op jaarbasis wil Toyota niet verliezen. Daarom krijgt de Aygo een vervolg, ook nu PSA besloten heeft om met de Citroën C1 en Peugeot 108 in 2022 af te haken.

Op de lange termijn ontkomt ook Toyota niet aan volledig elektrificatie van haar gamma. Maar dankzij de voorsprong die zij heeft met hybride modellen, hoeft zij minder haast te maken. Daarom denkt Toyota dat het verantwoord is om te investeren in een derde generatie Aygo. Die moet het, net als de huidige editie, 8 jaar uit kunnen zingen. Medio 2026, als het onderwerp ‘opvolger’ op de agenda verschijnt, zien de Japanners wel verder. Ondertussen heeft Toyota ruim de tijd om te broeden op een goedkope elektrische auto en om bij de transitie richting emissievrij vervoer rustig de kat uit de boom te kijken.

Het ligt voor de hand dat de derde generatie Aygo vroeg of laat milde hybride techniek krijgt. Maar zeker is dat de atmosferische (lees: goedkope) 3 cilinder benzinemotor blijft. Een koers wijziging ligt wel voor de hand bij het carrosserie design. Het is zo goed als zeker dat de derde generatie styling elementen van een cross-over krijgt, inclusief een wat hogere bouw. Dat staat niet alleen stoerder, maar levert ook meer interieurruimte op. Inspirator is de Ignis van Suzuki. Dit merk is, zonder dat daar in de autogeschiedenis uitvoerig bij stil wordt gestaan, al eerder richtinggevend geweest in het A segment. In 1982 lanceerde zij namelijk als eerste in de onderste autoklasse een 3 cilinder motor (Daihatsu en Subaru hielden nog een tijd langer vast aan 2-pitters); een krachtbron type dat vandaag de dag de absolute norm is.

Fans van de Aygo kunnen dus opgelucht ademhalen: ja, er komt een opvolger. Maar diegenen die dromen van een goedkope elektrische Toyota zullen langer geduld moeten opbrengen. Daarvoor valt momenteel nog geen businesscase te maken. “Kijk maar naar wat Peugeot voor de e-208 vraagt. Dat kan je geen B segment prijs meer noemen en is ver verwijderd van wat Europese autoconsumenten als ‘betaalbaar’ beschouwen”, aldus Matt Harrison, vice president bij de Europese divisie van Toyota. Hij bevestigt wel dat er in 2021 minimaal 3 elektrische modellen van het merk te koop zullen zijn in Europa en in 2025 “meer modellen”.

Overigens is het niet alleen de Aygo die profiteert van de hybride inspanningen van Toyota in het B, C en D segment. De speelruimte die de Japanse autofabrikant voor zichzelf op emissie gebied heeft gecreëerd met deze brandstofbesparende techniek, zorgt er ook voor dat zij zonder met haar ogen te knipperen opvolgers voor de GT86, Supra en Land Cruiser in stelling kan brengen, daar waar concurrenten marktniches juist de rug toe keren. Daarmee laat Toyota zien het meest veelzijdige automerk ter wereld te zijn.

Reageren is niet mogelijk.