Klein, maar zeer volwassen: test nieuwe Hyundai i10

0

Deze auto zou eigenlijk niet mogen / kunnen bestaan. Het A segment is namelijk door menig fabrikant en marktanalist doodverklaard, althans voor zover het door een benzinemotor aangedreven modellen betreft. De winstmarges zouden te gering zijn, de strenge emissie-eisen te kostbaar en de veranderende consumentenvoorkeuren doen ook een duit in het zakje.

Maar kijk eens aan, Hyundai heeft een compleet nieuwe i10 ontwikkeld. Hoe kan dat? Om te beginnen heeft het natuurlijk te maken met het geloof dat een autofabrikant wel of niet in het A segment heeft. Hyundai doet nog steeds prima zaken in de zogeheten boodschappenauto klasse. Het verkoopaandeel van de i10 is in Nederland weliswaar gedaald van ruim 38 procent in 2018 naar 26,5 procent vorig jaar, maar daarmee was de instapper voor het Koreaanse merk na de Kona nog steeds het belangrijkste model. Bij zustermerk Kia heeft de vergelijkbare Picanto zelfs een verkoopaandeel van meer dan 30 procent. Wat ook meespeelt, is dat het Zuid Koreaanse merken duo voor hun A en B segment modellen gebruik maken van hetzelfde basisplatform. Dan is er eenvoudiger een businesscase te maken dan voor bijvoorbeeld PSA en de Volkswagen Groep, die voor hun boodschappenauto’s geen beroep kunnen doen op modellen uit een hogere klasse. Daarvoor is hun CMP respectievelijk MQB A0 onderstel, waarop de B segment modellen gebaseerd zijn, te duur (en te zwaar).

Voor de autoconsument is de onderstel keuze van Hyundai (en Kia) een goede zaak, want hij krijgt op het moment dat Ford (Ka+) en Opel (Karl) zijn afgehaakt en zowel Seat als Skoda stoppen met de verkoop van de benzine-uitvoeringen van de Mii respectievelijk Citigo, een kraakvers nieuw model voorgeschoteld. In vergelijking met de oude i10, is de opvolger 2 centimeter breder en 2 centimeter langer. Dat zorgt voor heel andere carrosserie proporties.

De lengte van het koetswerk nam slechts met 5 millimeter toe, maar de wielbasis groeide met 4 centimeter en dat scheelt in het A segment een slok op een borrel. Achterin doet de nieuwe i10 qua beenruimte niet onder voor de Ford Fiesta. Het formaat van de kofferbak groeide weliswaar niet, maar met 252 liter is de capaciteit voor A segment begrippen nog steeds fors. En slechts 40 liter minder dan de Fiesta biedt.

Qua design is er sprake van een geslaagde evolutie. De toepassing van de jongste styling elementen van Hyundai zorgt er voor dat de i10 nu over een meer geprononceerde grille beschikt waardoor hij meer visuele impact maakt. Hiermee verscheelt hij hemelsbreed van de eerste generatie die nogal een fletse verschijning was. De geteste Premium uitvoering beschikt over 16 inch lichtmetalen velgen en dat is een maatje meer dan bij het oude model. Verder kan het dak in een contrasterende kleur (rood of zwart) worden uitgevoerd.

Het door de Kona geïnspireerde dashboard maakt een in ergonomisch opzicht zeer doortimmerde indruk en ook de bouwkwaliteit is solide, ofschoon Hyundai net zoals iedereen in het A segment intensief gebruik heeft gemaakt van hard, krasgevoelig plastic. Een sterk pluspunt is het in de boordplank geïntegreerde aanraakscherm. Dat is niet alleen relatief fors van formaat (8 inch), maar maakt ook een veel meer volwassen indruk dat de oplossingen waar de Volkswagen Groep (een houder voor jouw mobiele telefoon) of Fiat (achterhaalde, simpele schermen van 5 of 7 inch) mee werken.

Wil je ook een navigatiesysteem, dan dien je overigens wel de Comfort uitvoering van de i10 te bestellen met Smart Pack, of de hier geteste Premium versie. Die kost 16.795 euro. Voor een boodschappenauto een fors bedrag, maar dan krijg je ook zaken als automatische airconditioning, een draadloze telefoonlader, elektrisch bedienbare ramen achter (in de Volkswagen Up moet je het doen met klap exemplaren …), voorbereiding voor Apple CarPlay, bochtenverlichting (statisch) en de keuze uit 2 interieur afwerking opties in verschillende kleuren. De veiligheidsuitrusting heeft de Hyundai i10 ook goed voor elkaar. De basisversie is reeds voorzien van Lane Keeping Assist, cruise controle en eCall (Emergency Call). In het geval van de Premium uitvoering kan de klant tevens rekenen op Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) en een achteruit rij camera met dynamische hulplijnen.

Vooralsnog is de i10 in Nederland leverbaar in slechts één motorvariant: een atmosferische, 67 pk / 96 Nm sterke 1.0 MPi driecilinder. Als transmissie doet een handbak met 5 versnellingen dienst. Op de snelweg merk je wel dat de i10 in deze vorm geen krachtpatser is, maar voor een stadsauto is de Hyundai zeker niet ondermaats gemotoriseerd. De 3-pitter hangt goed aan het gas, heeft geen last van een turbo gat onderin en start/stop techniek helpt het benzineverbruik zo laag mogelijk houden. De minder luxe Comfort versie van de i10 kan ook worden besteld met een 5-traps automaat, althans een gerobotiseerde handbak maar die transmissie is geen aanrader. Je hebt dan het gevoel dat het schakelwerk wordt verzorgd door een rijschoolleerling die nog niet alle handelingen onder de knie heeft.

De vorige generatie i10 had last van een veel te lichte besturing, hetgeen het vertrouwen in het weggedrag van de Hyundai niet ten goede kwam, maar de nieuwe editie heeft een veel beter afgestelde installatie. Die biedt niet alleen een meer natuurlijk aanvoelende zwaarte, maar is ook responsief waardoor je met deze Koreaan vlot aan het stedelijk verkeer kan deelnemen. Tegelijkertijd is de besturing niet zo nerveus als bij sommige andere stadsauto’s. Parkeren is mede dankzij de achteruit rij camera een eitje. Goed gekozen is ook de afstelling van de vering. Op tempo gedraagt de nieuwe i10 zich stabiel en comfortabel, waardoor hij ook in dit opzicht meer doet denken aan een auto uit het hogere B segment. En op lage snelheid worden oneffenheden in het wegdek heel behoorlijk geabsorbeerd.

 

 

100%
100%
Awesome

Conclusie

Hyundai bewijst dat A segment auto's wel degelijk toekomst hebben. De nieuwe i10 is duidelijk superieur aan de voormalige referentie in deze klasse, de Volkswagen Up. Verder is de Hyundai ruim en praktisch. In veel opzichten is het een prima alternatief voor B segment modellen. Maar gelet op wat de Premium versie kost (16.795 euro), mag dat eigenlijk ook wel.

  • 10
  • Beoordelingen door bezoekers (48)
    7.1

Reageren is niet mogelijk.