Daimler geeft winst waarschuwing ondanks komst vernieuwde Mercedes E-klasse

0

Het Duitse autoconcern Daimler, fabrikant van Mercedes-Benz, is nog meer geld kwijt aan het dieselschandaal dan verwacht. Dit zal negatief doorwerken op de resultaten over 2019, zo waarschuwt het bedrijf. Het autoconcern denkt dan ook dat de prestaties over het afgelopen jaar lager zullen uitvallen dan op de financiële markten wordt gedacht.

Daimler denkt dat het dieselschandaal er nog eens voor 1,1 miljard tot 1,5 miljard euro extra gaat inhakken. Het gaat om kosten voor het terugroepen van auto’s en juridische zaken. Het concern had vorig jaar eerder al 1,6 miljard euro opzij gezet voor het afwikkelen van de sjoemel affaire rondom de uitstoot waarden van dieselmotoren. Op basis van voorlopige cijfers rekent Daimler nu voor 2019 op een winst (voor belastingen) van 5,6 miljard euro. Een jaar eerder bleef er nog 11,1 miljard euro aan de strijkstok hangen; een verschil van 49,5 procent. In de winstprognose van 5,6 miljard euro zijn de extra kosten voor de dieselfraude overigens nog niet verwerkt.

De fabrikant van Mercedes-Benz (en Smart) kende een lastig jaar met meerdere winstwaarschuwingen vanwege de handelsspanningen, een afzwakkende wereldeconomie en productieverstoringen (er waren aanloopproblemen bij de fabricage van de nieuwe GLE en GLS). Ook kampt het bedrijf uit Stuttgart met hoge kosten voor de productie van elektrische auto’s en technologie voor zelf rijdende voertuigen. Ook de mate waarin de verkoop van auto’s bijdroeg aan de winst viel tegen. De zogeheten ‘return on sales’ van Mercedes-Benz daalde van 7,8 naar 4 procent. Op 11 februari publiceert Daimler haar volledige jaarcijfers.

Mercedes-Benz hoopt dit jaar haar winstmarge te kunnen opkrikken met de vernieuwde E klasse. De uit 2016 stammende rivaal van de Audi A6 en de BMW 5-serie zal enkele uiterlijke aanpassingen ondergaan (nieuwe koplampen, gewijzigde bumpers, hertekende achterlichten, maar krijgt ook nieuwe techniek. Over de onderhuidse update kan Autointernationaal.nl nu de eerste informatie geven. De vernieuwde E klasse wordt leverbaar met 2 volledig herziene motoren. Het gaat om een 2,0 liter grote viercilinder en om een 3,0 liter zescilinder lijn unit. Beide machines beschikken over een starter/generator die dankzij 48 volt boordspanning voor een vermogen en koppel boost kan zorgen. De 2,0 liter levert 272 pk en biedt dankzij de elektrische hulp tijdelijk 20 pk extra. De zescilinder schopt het tot 367 pk en profiteert eveneens tijdelijk van 20 extra, elektrisch opgewekte paardenkrachten. Naast deze milde hybride varianten is er ook nieuws op Plug-in gebied: de reeds gepresenteerde E 300e en E 300de zullen na de facelift namelijk ook met vierwielaandrijving besteld kunnen worden. Tot nu toe waren beide Mercedes-Benz modellen louter met aandrijving van de achterwielen verkrijgbaar.


Het interieur van de E klasse wordt door Mercedes-Benz opgewaardeerd met de montage van de jongste versie van het MBUX infomediasysteem. Dat zal standaard geleverd worden in combinatie met een tweetal 10,25 inch displays waarvan er zich één direct achter het (eveneens vernieuwde) stuurwiel bevindt en dienst doet als (digitaal) instrumentarium. De jongste versie van het MBUX infomediasysteem is in staat om verkeerslichten weer te geven, leest verkeersborden en kan ook huisnummers registreren. Mercedes-Benz heeft ook de adaptieve cruise controle van de E klasse vernieuwd. Die past de snelheid nu automatisch aan de maximum limiet die op verkeersborden aan. In files kan de vernieuwde E klasse tot een snelheid van 60 km/u semi autonoom rijden. De dode hoek assistent waarschuwt nu ook voor  fietsers en voetgangers.

De vernieuwde E klasse Limousine en Estate arriveren komende zomer in de Mercedes-Benz showroom. De Coupé (foto) en Cabriolet volgen in het najaar. De reeks foto’s van een prototype van de vernieuwde E klasse zijn gemaakt in en rondom Las Vegas in de Verenigde Staten. Wanneer Mercedes-Benz de bijgepunte modellen zal presenteren, is nog niet bekend. Mogelijk gebeurt dit volgende maand al op de autotentoonstelling in Chicago.

Reageren is niet mogelijk.