Hybride heruit gevonden: test Renault Clio E-Tech prototype

0

Waarom de korte test?

Als het gaat om het reduceren van de CO2 uitstoot, leiden er vele wegen naar Rome. De kortste route, maar ook de duurste, is die van volledige elektrificatie. Dan bereik je het gewenste resultaat het snelst. Voor autoconsumenten die dit traject prefereren, heeft Renault al jarenlang de Zoé in de aanbieding. Daarvan werden vorig jaar een recordaantal exemplaren verkocht in Europa, maar de Franse fabrikant merkt dat niet iedereen minimaal 33,5 mille kan of wil uitgeven aan een nieuwe auto.

Daarom is er nu een goedkoper alternatief: de Clio E-Tech met hybride techniek. Daarmee kan de CO2 uitstoot ook worden gereduceerd. Het milieueffect is minder groot dan bij de Zoé, maar daar staat tegenover dat het instaptarief veel lager ligt: Autointernationaal.nl verwacht dat de Clio E-Tech in Intens uitvoering in Nederland 25,5 mille gaat kosten. Dat scheelt alweer 8.000 euro. Bovendien bedraagt de meerprijs ten opzichte van de Clio TCe 130 Intens met EDC automaat afgerond slechts 1 mille. De E-Tech versie van de Clio werd vorig jaar al aangekondigd bij de presentatie van de vijfde generatie van de modelreeks. Begin deze maand beleefde de hybride uitvoering zijn publieke debuut op het autosalon van Brussel. Na de zomer moet de levering op gang komen, maar een select aantal autojournalisten mocht van Renault nu al kennismaken met een prototype van de Clio E-Tech.

 

Wat voor auto is het?

Wie hybride zegt, zegt eigenlijk ‘Toyota’. Want deze autofabrikant heeft deze vorm van benzine besparende aandrijving groot en populair gemaakt. Maar niet iedereen is enthousiast over het gedrag van de hybride modellen van Toyota. Met name de regelmatig loeiende motor (inherent aan de bijbehorende CVT) doet afbreuk aan het rij plezier. Het eigenzinnig en eerzuchtige Renault besloot daarom dat het beter moest kunnen. Het resultaat, na 8 jaar ontwikkelingstijd, is deze Clio E-Tech. Als basis dient zoals gezegd de vijfde generatie van het succesmodel van Renault. De eerste Clio dateert uit 1990 en was direct een hit. In de afgelopen 30 jaar is zijn populariteit alleen maar groter geworden. Tot nog toe zijn er meer dan 15 miljoen exemplaren van de Clio verkocht en in zijn (B) segment is hij al jaren marktleider in Europa. In het algemene klassement moet de Renault alleen de Volkswagen Golf voor laten gaan. De nieuwste generatie Clio heeft prima recensies gekregen, maar rivaal Peugeot lijkt de show te stelen met de jongste 208. Dat komt niet alleen door zijn extraverte design, maar ook door het feit dat die B segment auto leverbaar is in een volledig elektrische variant. Renault denkt dat de autoconsument, die gewend is om voor een B segment model 18 à 28 mille uit te geven, beter bediend is met een goedkoper, slechts deels elektrisch alternatief (de Peugeot e-208 kost minimaal 34.900 euro). Om de kosten in de hand te houden, is daarbij gekozen voor ‘zelfladende’ hybride techniek. Daarmee kan de Clio over korte afstand toch elektrisch rijden. Renault claimt dat tijdens 80 procent van de stedelijke ritten de benzine motor niet in actief hoeft te komen.

De verkoop van de Clio E-Tech komt zoals gezegd na de zomer op gang. Dat is een half jaar later dan gepland. Er zijn namelijk signalen dat Renault zich enigszins vertild heeft aan haar voornemen om Toyota te onttronen als fabrikant van de beste hybride auto’s. Er is 8 jaar lang gewerkt aan de techniek. Tijdens deze periode zijn zoveel kosten gemaakt dat Renault nu geen geld meer heeft voor een RS versie van de Clio. Om Toyota af te troeven, werd onder meer de hulp ingeroepen van het eigen F1 team. Een eerste vingeroefening voor de hybride aandrijflijn (waarvan ook een stekker variant bestaat; die is bestemd voor de Captur en de Mégane) werd in 2014 getoond in de conceptstudie Eolab. De techniek bestaat, naast een benzinekrachtbron, uit 2 elektromotoren. Eén daarvan is van het HSG type (High voltage Starter Generator; een elektrische startmotor dus) die ook energie kan recupereren. Het tweede exemplaar is afkomstig van Nissan die hem zelf gebruikt voor de bij ons niet leverbare X-Trail Hybrid. Onderdeel van de hybride aandrijflijn is ook een innovatieve 2-traps versnellingsbak met klauw koppelingen. Een dergelijke transmissie wordt in de Formule 1 toegepast. Een conventionele koppeling ontbreekt: de elektromotor zorgt er voor dat de tandwielen op het juiste moment in elkaar grijpen. Daarnaast is er ook nog een tweede transmissie met 4 versnellingen.

Het resultaat van de ‘Tour de Force’ van Renault is een Clio die altijd in elektrische modus weg zal rijden (tenzij het erg koud is) en in een stedelijke omgeving tot 80 procent van de tijd geen beroep hoeft te doen op de benzinekrachtbron (een atmosferische 1,6 liter 4 cilinder motor van Nissan). Tijdens stadsritten kan de E-Tech techniek het brandstofverbruik met 40 procent reduceren, zo claimt Renault. Verder wordt voor de hybride Clio een CO2 uitstoot van minder dan 90 gram/km beloofd (gemeten volgens de NEDC norm). Renault gaf de voorkeur aan de Nissan krachtbron omdat die minder kost dan de eigen TCe turbo unit. Ook produceert de Japanse 4 cilinder minder trillingen dan de 3-pits 1,0 liter. De krachtbron, die door Nissan gebruikt wordt voor modellen die in Rusland en Zuid Amerika te koop zijn, is goed voor 91 pk. De beide 230 Volt elektromotoren leveren samen 68 pk. Onder de streep levert dit een systeemvermogen van 140 pk op. Daarmee kan de Clio in minder dan 7 seconden van 80 km/u naar 120 km/u versnellen. Overigens zal bij de productieversie (er kon zoals gezegd worden gereden met een prototype) de benzinekrachtbron ten behoeve van een nog lager verbruik worden omgebouwd naar het Atkinson principe.

 

Is het wat?

Het prototype van de Clio E-Tech kon worden getest in de buurt van Mortefontaine in Noord Frankrijk. Het rijden met deze hybride versie is een vrij soevereine ervaring. Van het feit dat er geen koppeling aanwezig is, merk je niets. De elektromotor doet zijn werk zo goed dat de schakelovergangen (en dat zijn er veel, want in totaal zijn door de combinatie van de 2 versnellingsbakken niet minder dan 15 overbrengingsverhoudingen mogelijk) nauwelijks voelbaar zijn, alsof het om een uitstekende automaat ging. Wat dit betreft is de missie van Renault geslaagd: je wordt als bestuurder niet opgezadeld met het gejank van de CVT van hybride Toyota modellen.

Er kan in deze Clio E-Tech gekozen worden uit 3 rij programma’s (My Sense, Sport en Eco). In de laatste stand zal er tot 70 km/u elektrisch worden gereden mits de accucapaciteit dat toelaat. In de hybride My Sense modus ligt de prioriteit van de samenwerkende motoren bij een zo laag mogelijk verbruik. De Sport modus selecteren doe je wanneer je de Clio E-Tech op zijn staart wilt kunnen trappen. In deze stand werkt het selecteren van de versnellingen nog niet helemaal kras en kraakvrij helaas. Er is dus nog wat ontwikkelingswerk aan de winkel voor Renault.

Daarnaast is er ook nog een specifieke vertragingsmodus waarmee je op 2 niveaus energie kunt recupereren (deze keuze maak je via de selectiehendel van de versnellingsbak; op het ‘B’ tweede niveau heb je zelden het rempedaal nog nodig). Starten en wegrijden doet de Renault zoals gezegd altijd in de elektrische modus, waarna vanaf een tempo van 15 km/u de verbrandingsmotor wordt bij geschakeld. Even wennen is het feit dat de 4 cilinder nog een paar seconden aan het gas zal blijven hangen als jij jouw voet al van het pedaal hebt gehaald. Ook zal de verbrandingsmotor plotseling uit zichzelf kunnen starten als de accucapaciteit te laag dreigt te worden. Dan draait de 4 cilinder meer toeren dan op stationair niveau.

Voor de rest rijdt de hybride versie van de Clio prettig en comfortabel, net zoals de conventioneel aangedreven uitvoering, waarmee deze E-Tech versie ook alle mogelijke rij hulpsystemen deelt. Afgezien van 3 badges en een specifiek digitaal instrumentarium zijn er geen optische verschillen. Het veercomfort is goed zonder dat de Clio overmatig overhelt. De besturing is prettig bekrachtigd en direct, maar wel wat levenloos. De acceleratie verloopt vlot, maar toch voelt de E-Tech minder snel aan dan zijn sprinttijd (8,5 seconden) doet vermoeden.

Tijdens de relatief korte test (de kennismaking met de Clio E-Tech kon nog niet over langere afstanden plaatsvinden) kwam ik uit op een gemiddeld benzineverbruik van 4,5 liter per 100 km. Daarmee is de hybride uitvoering niet zuiniger dan de 1.0 TCe uitvoering (die volgens Renault gemiddeld 4,4 liter consumeert), maar die presteert duidelijk minder vlot (0-100 km/u in 11,8 seconden) en vereist altijd zelf schakelen plus koppelen. Omdat de hybride techniek van de E-Tech uitvoering, in ieder geval bij dit prototype, op zijn tijd de nodige bijgeluiden produceert, zullen kopers van het eerste uur verontrust terug kunnen keren naar de dealer. Voor het personeel aldaar ligt een belangrijke taak weggelegd om de paniek bij die klanten weg te nemen. Ook het op een proefrit volgend verkoopgesprek kan overigens een uitdaging zijn voor de dealer vanwege de genoemde eigenaardigheden van deze Renault.

Doordat de 1,2 kWh sterke batterij onder de koffervloer zit, krimpt het laadvolume wel van 391 naar 300 liter (en zal men het moeten doen met een kleiner formaat benzinetank), maar de achterbank blijft gelukkig neerklapbaar. De lithium/ion accu weegt 38 kilo. Al met al is de Clio E-Tech met 1.260 kilo slechts 10 kilo zwaarder dan de TCe 130 uitvoering met EDC automaat. Alle overige techniek van de hybride aandrijflijn bevindt zich onder de motorkap. Met een gemiddeld testverbruik van 4,4 liter benzine per 100 km wordt de doelstelling van 90 gram CO2/km overigens nog niet gehaald. Het is voor Renault te hopen dat de Atkinson aanpassing aan de benzinemotor hier alsnog voor kan zorgen.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De Clio E-Tech is het auto equivalent van de Rubik kubus. Je bent, mede op basis van wat Toyota ons geleerd heeft, te denken dat hybride techniek eigenlijk heel simpel is, maar Renault heeft er iets ingewikkelds van gemaakt in haar poging om de Japanners af te troeven. Daarmee zouden de Fransen hun doel wel eens voorbij kunnen schieten, want al snel verlies je het overzicht van wat voor modi mogelijkheden er allemaal zijn. En raakt menigeen het spoor bijster, net zoals met de Rubik kudus kan gebeuren. De Renault zelf overigens ook, want bij dit prototype is soms te goed merkbaar als er van versnelling of motor wordt gewisseld, helemaal als ook de remenergie recuperatie zich er mee gaat bemoeien. Dan raakt de techniek overvraagd en kan hij het allemaal niet bijbenen.

Al met al moet er dus nogal wat fijn geslepen worden aan de Clio E-Tech voordat hij echt verkoopklaar is. Waarom laat Renault de pers er dan nu al kennis mee maken? Haastige spoed is zelden goed. Maar het is niet alleen Renault die zich daar schuldig aan maakt. Landgenoot PSA liet de pers ook in een wel erg prematuur stadium kennismaken met haar stekker hybride modellen. Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen hebben allemaal productieproblemen met hun elektrische auto's. Waarom doen zij niet eerst hun huiswerk niet goed? Omdat zij haast hebben. Dit jaar moet de gemiddelde CO2 uitstoot van hun gamma flink omlaag, anders dreigen enorme boetes. Fabrikanten sturen hun (deels) elektrische auto's zo snel mogelijk de weg op. Ook als het ontwikkelingswerk nog niet af is. Wie geen zin heeft in een auto waar de puntjes nog niet op de i staan, kan beter een model kopen van een producent die wel alles onder de knie heeft. Toyota bijvoorbeeld.

Het is te hopen dat Renault zo snel mogelijk zijn huiswerk af heeft. Ook voor de klant. Want de slimme Clio E-Tech kan meer met zijn elektromotor(en) doen dan de vergelijkbare Toyota Yaris. En in die emissievrije modus is het een soepel rijdende, stille maar in de stad toch best wel pittige auto. Voeg daarbij zijn goede veercomfort, het ruime interieur, de uitstekende, smaakvolle afwerking en misschien is dit dan wel de beste kleine hybride die binnenkort te koop zal zijn.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (30)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.