In detail: de nieuwe Seat Leon

0

Seat heeft (eindelijk) het doek van haar nieuwe Leon gehaald. Die is toe aan zijn vierde generatie en treedt uiteraard opnieuw in de voetsporen van de Volkswagen Golf. Inclusief (stekker) hybride aandrijving.

Bovenstaande zin zal uiteraard geen verrassing zijn: na de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia blijft de derde telg op het MQB Evo platform niet achter. De Leon, oftewel de Golf waar Spaanse peper aan is toegevoegd, steekt zich dus ook volledig in het nieuw. De vierde generatie van de Seat kookt met dezelfde ingrediënten, maar roert dus wat rode peper door het gerecht.

De Leon doet het al jaren goed als frivoler Zuid Europees alternatief voor de nuchtere, zakelijke Golf. Hij is één van de belangrijkste modellen van Seat. Meer dan 2,2 miljoen stuks, verspreid over 3 generaties (waarvan afgerond 151.000 exemplaren in Nederland), werden er al van verkocht sinds hij in 1999 als hatchback versie van de tweede generatie Toledo werd gelanceerd. Het is dus geen verrassing dat Seat niet gekozen heeft voor een radicaal andere designkoers.

De vierde generatie die de komende jaren de belangen van de Spanjaarden moet verdedigen, is wat betreft zijn uiterlijk dus vooral een voorzichtige doorontwikkeling van het uitgaande model. In profiel zien we bijvoorbeeld nog steeds een achteraan sterk oplopende taillelijn. Wel werd de motorkap wat langer en lager. Daardoor oogt de nieuwe Leon meer gestrekt, ook omdat de voorruit wat schuiner staat. Hij heeft een prettig sportief en agressief uiterlijk.

Daarnaast volgt de Leon van voren en achteren netjes de opgefriste, zachtere en rondere designtaal die met de Tarraco werd geïntroduceerd. Kijk bijvoorbeeld maar naar de lichtblokken en de doorlopende rode LED strook op de kofferklep. Of naar de trapeziumvormige grille die voortaan wat rechter op staat. De Seat beschikt daardoor over een meer spitse neuspartij. De bijbehorende koplampen zijn bovendien iets verder naar achteren geplaatst, wat volgens de ontwerpers zorgt voor een ‘wenkbrauw-effect’. De vierde generatie Leon, die mede dankzij de geaccentueerde heuplijnen meer gedrongen oogt,  pronkt met een 8 procent lagere luchtweerstand coëfficiënt. De 3-deurs SC uitvoering was al niet meer leverbaar en heeft ook geen vervolg gekregen.

Het MQB Evo platform zorgt voor grotere afmetingen: de Leon werd bijna 9 centimeter langer, waarvan 5 centimeter toe te schrijven is aan de wielbasis. Die bedraagt voortaan 2.686 mm. De wielbasis is zelfs langer dan die van de Golf (2.641 mm). Voor de rest is de nieuwe Leon 4.368 mm lang (+86 mm), 1.799 mm breed (-17 mm) en 1.456 mm hoog (-3 mm). Daarmee is de Seat ook nog eens 9 centimeter langer dan zijn Volkswagen broer.

Goed nieuws voor de interieurruimte dus, al werd de vierde generatie wel iets lager en smaller. Het koffervolume van de Leon bedraagt nog steeds 380 liter.

Binnenin verving Seat net als Volkswagen de knoppen op het dashboard door een touchscreen. Bij de Leon is dat 8 inch groot. Het instrumentarium is eveneens digitaal en 10,25 inch groot.

Mede daardoor oogt het dashboard strak en sober. De luchtroosters brengen de trapeziumvorm van de grille in herinnering. Tegen meerprijs is een centraal display (van het infomediasysteem) van 10,1 inch mogelijk. Die multimediamodule staat bovenop de lichtjes naar de bestuurder gedraaide middenconsole.

Let ook op het compacte schakelpookje van de optionele DSG automaat die voortaan geen fysieke verbinding tussen ‘mens en machine’ meer heeft.

Gebarenbediening, stemherkenning (weliswaar niet zo uitgebreid als bij premium merk Mercedes), internetverbinding en telefoonintegratie zorgen er voor dat de nieuwe Leon weer helemaal bij de tijd is. Zeker als je de rij hulpsystemen meetelt, met onder meer een adaptieve cruise controle die rekening houdt met kruispunten en rotondes, of een inhaalassistent die de Seat automatisch van rijstrook doet wisselen (waarmee de Leon op ‘Level 2’ autonoom kan rijden).

De Spanjaarden hebben ook flink met licht gespeeld. Zo krijgt de klant in het interieur sfeerverlichting, welkomstverlichting buiten, dynamische richtingaanwijzers en op alle uitvoeringen LED techniek voor de koplampen.

Seat noemt de nieuwe Leon zelf haar eerste ‘fully connected’ auto ooit. Daarmee doelen de Spanjaarden op Android Auto, draadloze Apple Carplay en een app waarmee men ook op afstand van alles aan de auto kan zien en laten doen. Bijzonder trots is Seat op veiligheid voorzieningen als ‘Predictive Adaptive Cruise Control’ dat ook rekening houdt met gegevens van onder meer het navigatiesysteem en verkeersborden.

De nieuwe Leon beschikt daarnaast over een automatisch noodstop, dode hoek herkenning, vermoeidheidsherkenning, een uit parkeer assistent (Rear Cross Traffic Assist) en een waarschuwingssysteem dat in de gaten houdt of er verkeer aankomt wanneer men een portier opent.

Nog meer Golf invloeden vinden we tot slot onder de motorkap. Daar begint Seat het Leon gamma met een 1.0 TSI driecilinder van 90 of 110 pk, en een 1.5 TSI viercilinder van 130 of 150 pk. Een 2.0 TSI met 190 pk (en standaard automaat in plaats van een handbak) rondt het benzineaanbod af. Voor dieselklanten is er de 2.0 TDI in 2 vermogen smaken: 115 pk en 150 pk. De eerste is handgeschakeld, de tweede is er optioneel met een DSG automaat. De krachtigere versies van de Leon ruilen hun torsie achteras in voor een multi-link constructie, desgewenst in combinatie met adaptieve DCC ophanging. De Seat komt dan met 3 rij modi (Normal, Eco en Sport).

Daarmee zijn de aandrijfopties nog niet op, want er kan ook gekozen worden voor alternatieve vormen. Zoals een CNG uitvoering van de Leon in de vorm van een 1.5 TSI met 130 pk. Stekker hybride techniek biedt Seat in de vorm van een 1.4 TSI die gekoppeld is aan een elektromotor met lithium/ion batterij van 13 kWh. De Spanjaard is in deze vorm goed voor 204 pk en een elektrisch rij bereik van bijna 60 kilometer. Indien de 110 pk of 130 pk benzineversies gecombineerd worden met de DSG automaat, dan krijgt de klant standaard milde hybride techniek op basis van een 48 volt systeem mee naar huis. Seat noemt deze motorvarianten net als Volkswagen ‘eTSI’. Daarmee kan de Leon ‘zeilen’ en regeneratief remmen zodat hij met minder benzine genoegen neemt.

De nieuwe Leon arriveert eind april in de showrooms. Een maand later volgt de sportieve Cupra variant van de Seat. Voor de doordeweekse uitvoeringen zijn er 4 uitrustingsniveaus: Reference, Style, Xcellence en FR. De prijzen volgen in een later stadium.

Reageren is niet mogelijk.