Mazda zegt een succesvol verkoopjaar achter de rug te hebben, maar klopt dat wel?

0

Mazda meldt terug te kijken op één van de succesvolste verkoopjaren in Nederland. Het Japanse merk verkocht in 2019 in totaal 11.036 auto’s; een afzetstijging van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Nu zou je zeggen dat cijfers niet liegen, maar bij Mazda is dat toch wel enigszins het geval. Eind november stond de verkoopteller namelijk op 9.450 auto’s. In hetzelfde tijdvak van 2018 werden 9.331 exemplaren op kenteken gezet. Dit betekent een afzetstijging van slechts 1,3 procent.

Mazda heeft in december dus een eindsprint gemaakt. Daar is op zich niks mis mee (Audi en Tesla kunnen daar dankzij de e-Tron respectievelijk Model 3) over meepraten, maar bij het Japanse merk is de eindejaarspiek vooral te danken aan grote exemplaren van de pre facelift Mazda 2 (zonder milde hybride techniek) die op de valreep op kenteken werden gezet. Dat is niet hetzelfde als echte consumentenverkopen. Ook van de CX-3 werden in december veel exemplaren op kenteken gezet. Dat komt omdat de motoren van deze cross-over anders na 1 januari een WLTP certificatieprobleem zouden hebben. Mazda komt in de loop van dit jaar met nieuwe aandrijfvarianten. De oude voorraad wordt met 3.000 euro korting verkocht. De kans is groot dat dit certificatieprobleem ook bij de CX-5 speelde, waarvan in december afgerond 3,5 keer meer exemplaren op kenteken werden gezet dan in dezelfde maand van 2018.

Die CX-5 leverde een grote bijdrage aan de positieve, maar gemanipuleerde, verkoopcijfers van Mazda in Nederland. Liefst 4.081 Nederlanders kochten in 2019 deze fraai gelijnde cross-over annex SUV. Daarmee was de CX-5 het best verkochte model van Mazda. De ‘2’ eindigde op de tweede plek met 2.473 op kenteken gezette exemplaren. Dat is bijna een kwart meer dan in 2018, maar de stijging van het aantal registraties is dus vooral te danken aan de grote hoeveelheid pre facelift exemplaren die op de valreep in 2019 op kenteken werden gezet. De derde podiumplaats was voor de CX-3 met 1.914 registraties, maar ook met dit model haalde Mazda zoals gezegd een ‘verkooptrucje’ uit.

Autointernationaal.nl kent Mazda als een betrouwbaar en sympathiek merk met een leuke importeur, maar is nu wat teleurgesteld omdat men meldt qua verkopen een piekjaar achter de rug te hebben. Het zou het beste resultaat sinds 2003 betreffen. Formeel klopt dat wel, maar het registratiesaldo is dus voor een belangrijk deel te danken aan oude voorraad. Het is logisch dat Mazda daar in 2019 nog van af wilde (althans, die auto’s vorige maand een kenteken gaf), maar om een dergelijke transactie te verkopen als ‘piekjaar’ gaat wat ver. Dergelijke praktijken associeert Autointernationaal.nl eerder met de importeur van Hyundai die graag wat mag sjoemelen met de waarheid.

Hopelijk haalt Mazda in 2020, waarin de fabrikant haar 100ste verjaardag viert, geen trucjes uit. Met de CX-30 heeft het merk in ieder geval een aantrekkelijke nieuwe troef in handen die zonder manipulatie mooie verkoopcijfers moet kunnen laten zien. Van deze in september lanceerde cross-over, die momenteel op het Autosalon van Brussel is te zien, werden in 4 maanden tijd 770 exemplaren op kenteken gezet. De nieuwe Skyactiv-X motor die voor dit model beschikbaar is, blijkt populair. Volgens Mazda is dat ook de reden waarom de verkopen van de ‘3’ dit jaar met bijna 50 procent zijn gestegen.

Het grootste nieuws van Mazda op het Autosalon van Brussel is de vorig jaar gepresenteerde de elektrische MX-30. Deze emissievrije cross-over werd eind oktober voor het eerst getoond op de Tokyo Motor Show en beleeft nu dus zijn Europese tentoonstellingsdebuut. De MX-30 moet het niet van zijn accupakket formaat hebben (dat is slechts 35,5 kWh) en dus ook niet van zijn actieradius (die is met circa 200 kilometer relatief klein), maar de Mazda verleidt wel met een speels en tegelijkertijd robuust uiterlijk. De levering komt pas over 10 maanden (in oktober) op gang, maar inmiddels hebben al 110 Nederlanders besloten om een exemplaar te bestellen. Dat is niet verbazingwekkend, want de First Edition introductie uitvoering is met 33.900 euro beslist scherp geprijsd.

Reageren is niet mogelijk.