Plug-in met de Franse slag: test Peugeot 508 Hybrid 225 GT

0

Waarom de korte test?

Bij de elektrificatie van haar modellengamma voert het PSA concern een twee sporen beleid. De kleinere B segment auto’s krijgen een volledig emissievrije variant, terwijl er voor de middenklassers (C en D segment) een beroep wordt gedaan op stekker hybride techniek. Tot de laatste categorie modellen behoort de Peugeot 508. Die is nu te koop in de al geruime tijd geleden aangekondigde, maar pas sinds kort leverbare Plug-in uitvoering.

 

Wat voor auto is het?

PSA levert haar stekker hybride techniek in 2 smaken: met 1 of 2 elektromotoren. In het eerste geval vindt er assistentie van de 1,6 liter PureTech benzinemotor op de voorwielen plaats. Het systeem vermogen bedraagt dan 225 pk. In het tweede geval neemt een extra elektromotor de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening. Het systeem vermogen bedraagt 300 pk. Deze aandrijfoptie is vooralsnog exclusief bestemd voor een drietal SUV modellen van het PSA concern, te weten de DS 7 Crossback, de Opel Grandland X en de Peugeot 3008. De laatste 2 zijn er ook met de 225 pk variant. Deze stekker hybride is ook beschikbaar voor de Citroën C5 Aircross en de hier geteste Peugeot 508. Die is leverbaar als liftback en als SW stationwagon.

Volgens Peugeot zorgt de stekker hybride techniek voor een CO2 uitstoot van slechts 32 à 35 gram per kilometer. Een indrukwekkend lage emissiewaarde, maar helaas ook te mooi om waar te zijn. Tijdens de test bleek de CO2 uitstoot minimaal 4 keer zo hoog te zijn: 130 à 140 gram per kilometer. Dat is voor een 225 pk sterke D segment middenklasser misschien niet slecht, maar als stekker hybride auto val je dan echt door de mand. Maar Autointernationaal.nl meldde al eerder dat een soortgelijke uitvoering van de BMW 3-serie in de praktijk geen lagere emissiewaarde heeft dan de Lexus ES met conventionele (lees: stekkerloze) techniek. Het is daarom volkomen terecht dat de Nederlandse overheid deze vorm van aandrijving niet langer beloond met een lagere fiscale bijtelling. En het is een groot raadsel waarom dit in andere Europese landen nog wel gebeurt (nou ja, misschien om de auto-industrie te helpen op kosten van de belastingbetaler).

Is het 13,2 kWh grote accupakket van de 508 Hybrid leeg, dan zal de CO2 uitstoot nog hoger zijn. Opladen moet je goed plannen, want deze exercitie neemt 2 uur beslag. Mits je over een 7,4 kW oplader beschikt. Die is standaard op de tijdelijke Première uitvoering, maar niet op de reguliere uitvoeringen van het gamma waarvan de prijzen in het geval van de hier geteste liftback tussen de 47.580 euro (Allure) en 55.080 euro (GT) liggen. Die worden dus niet standaard geleverd met de 7,4 kW oplader, hetgeen betekent dat de exercitie 4 à 7 uur in beslag neemt. Snel bijladen behoort niet tot de mogelijkheden. De enige positieve noot tot nu toe is eigenlijk dat de 508 Hybrid 54 kilometer (SW: 52) elektrisch kan rijden, al zal dat in de praktijk eerder hooguit 45 kilometer zijn. Maar goed, voor veel ritten is dat wel voldoende.

 

Is het wat?

Start de 508 Hybrid en hij zal, mits het accupakket voldoende is opgeladen, wegrijden in elektrische modus. Dan is de Peugeot heerlijk stil en accelereert hij vlot. Dit feest is voorbij zodra het accupakket leeg raakt. Dan moet (ook) de benzinemotor aan de slag en die overgang gaat niet geheel naadloos. Maar het is de 8-traps automaat die voor de meeste frustratie zorgt als je haast hebt. Bij een relaxte rijstijl is er weinig aan de hand, dan doet de zogeheten e-EAT8 unit braaf zijn schakelwerk.

Maar probeer een kick down te forceren, dan is de transmissie bij het vinden van de juiste versnelling even trefzeker als een dronken dart speler. Maar zodra de automaat eindelijk zijn keuze gemaakt heeft, dan zal de 508 Hybrid alsnog soepel en rap versnellen. Toch is de tussen acceleratie niet indrukwekkender dan bij de 180 pk sterke diesel variant. Sprinten naar 100 km/u neemt bij de 508 Hybrid 8,3 seconden in beslag De BlueHDi uitvoering zet dezelfde tijd neer. En stoot op papier 124 gram CO2/km uit …

Tijdens een bochtig traject (zoals bij de test in de omgeving van Barcelona) merk je goed dat de hybride uitvoering van de 508 bijna 300 kilo zwaarder is dan de lichtste versie. Gelukkig lijden de atletische kwaliteiten van de Peugeot daar niet al te veel onder. Over het algemeen wisselt de 1.720 kilo zware 508 Hybrid gretig van richting, mede dankzij de nauwkeurige besturing. Het meergewicht heeft ook geen desastreus effect voor het veercomfort. Bij lage snelheden gedraagt de ophanging zich wat onrustig, maar dat verdwijnt op de snelweg. Daardoor is deze Peugeot een plezierige auto op lange afstanden mee af te leggen.

De aanwezigheid van het accupakket zorgt er, in tegenstelling tot sommige stekker hybride modellen van de concurrentie, niet voor dat je aan kofferruimte inlevert. Wel moet je het doen zonder reservewiel. Het interieur is fraai afgewerkt en op de materiaalkwaliteit is niks aan te merken. Onder de laadvloer in de bagageruimte bevindt zich een handig opbergvak voor de laadkabel.

 

40%
40%
Awesome

Hoeveel sterren?

Qua praktijk verbruik maakt de 508 Hybrid zijn stekkerbeloftes absoluut niet waar. In die zin is deze Peugeot een deceptie. Daar komt bij dat de prijsstelling niet helpt om van de 508 Hybrid een aanrader te maken. De geteste GT uitvoering kost ruim 55 mille en dat is 1.000 euro meer dan de BMW 330e met (meer) premium status moet opbrengen. En in vergelijking met de Allure versie (47.580 euro) is de Skoda Superb PHEV (vanaf 42.450 euro) een stuk goedkoper.

  • 4
  • Beoordelingen door bezoekers (25)
    4.8

Reageren is niet mogelijk.