Porsche komt met elektrische stationwagon

0

Een elektrische stationwagon: daar zoek je vergeefs naar bij de autodealers. Waarom eigenlijk? Om te beginnen verkeert het segment voor elektrische auto’s zich nog in de embryonale fase. Theoretisch kan, wat niet is, nog komen. Verder speelt mee dat er alleen in Europa serieus vraag is naar stationwagons. En de auto-industrie in onze marktregio loopt niet bepaald voorop met de elektrificatie van het modellengamma. En dan kan het zomaar gebeuren dat Porsche de primeur heeft.

In Stuttgart-Zuffenhausen legt men momenteel de laatste hand aan de ontwikkeling van de Taycan Sport / Cross Turismo, het tweede volledig elektrische model van Porsche. Het is een alternatief voor diegenen die de sedan uitvoering te krap en/of te onpraktisch vinden. Want in de Taycan Sport / Cross Turismo zal vanwege de verder doorlopende daklijn meer hoofdruimte voor de achterpassagiers zijn. En dankzij de grote achterklep kan de hond ook mee.

De Taycan Sport / Cross Turismo, die eerder al in conceptvorm op shows aan het publiek werd getoond (zie tweede foto), komt eind 2020 op de markt. Het prototype op de foto’s kon worden betrapt tijdens het opladen van de accu. Dat is een handeling die nou eenmaal meer tijd in beslag neemt dan het voltanken van een conventioneel aangedreven auto. En dat vergroot de ‘pakkans’ door spionagefotografen. Ook de Porsche ontkomt daar niet aan, ondanks de mogelijkheid om de Taycan in slechts 23 minuten bij te laden van 5 procent naar 80 procent van de maximale batterijcapaciteit. Dat geeft fotografen voldoende tijd om het prototype op beeld vast te leggen.

Porsche gaat waarschijnlijk 2 versies van de stationwagon aanbieden: een zogeheten lifestyle combi variant (Sport Turismo) en een cross-over georiënteerde terrein look uitvoering (Cross Turismo; het exemplaar links op de derde foto met dakrails). Dankzij de standaard luchtvering moet de laatste dankzij een grotere grondspeling buiten het asfalt zijn mannetje kunnen staan. Beide versies van deze Taycan stationwagon worden leverbaar met dezelfde technische elementen als de sedan. Concreet betekent dit dat de klant zal kunnen kiezen uit de 4S (met 435 pk), de Turbo (625 pk) en de Turbo S (761 pk). De prestaties en de actieradius zullen waarschijnlijk licht inferieur zijn aan die van de sedan vanwege het extra gewicht en de minder goede aerodynamica.


De Taycan Sport / Cross Turismo zou in oktober op de autosalon van Parijs zijn publieksdebuut moeten beleven. Een Europese primeur dus en dat ‘moet’ ook wel omdat het twijfelachtig is of er buiten onze marktregio veel vraag zal zijn naar deze carrosserievariant. Al zal de Amerikaan of Chinees die in het lokale verkeer wil opvallen met deze Porsche zeker aan zijn trekken komen. De Taycan Sport / Cross Turismo heeft nu nog het rijk alleen, maar als het segment voor elektrische auto’s volgroeid is, dan kunnen wij zeker alternatieven verwachten. Denk bijvoorbeeld aan een Audi e-Tron Avant. Of een Volvo V90 Recharge. Het moederbedrijf van Porsche, Volkswagen, broedt momenteel ook op een elektrische stationwagon, getuige de afgelopen november gepresenteerde ID.SpaceVission conceptstudie.

Reageren is niet mogelijk.