De prijzen van de Lexus UX 300e zijn bekend. De eerste volledig elektrische auto van het dochtermerk van Toyota wordt in Nederland leverbaar vanaf 49.990 euro. Na de zomer staat hij bij de dealer, maar bestellen kan vanaf nu.
Elektrificatie van de aandrijving speelt bij veel Lexus modellen al sinds 2005 een belangrijke rol. Aanvankelijk werden alle kaarten ingezet op stekkerloze hybride techniek. Daar heeft ook moederbedrijf Toyota veel succes mee. Maar de autowereld vraagt om een hogere graad van elektrificatie ten einde lagere emissiewaarden te kunnen realiseren. In diverse landen wordt de transitie naar nul uitstoot gestimuleerd het fiscale voordelen. Nederland loopt daarbij samen met Noorwegen voorop. Lexus heeft daar tot nu toe niet op in kunnen spelen, maar dat wordt anders met de UX 300e.
Lexus | BMW | DS | Ford |
UX | i3 | 3 Crossback | Mustang Mach-E |
300e Electric | S Road Style Edition | E-Tense Grand Chic | Standard Range |
49.990 euro | 49.961 euro | 47.690 euro | 49.925 euro |
Kia | Nissan | Tesla | Volkswagen |
Niro | Leaf | Model 3 | ID.3 |
e Executive | e+ 62 kWh Tekna | Standard Range Plus | First 58 kWh Max |
47.310 euro | 47.950 euro | 49.998 euro | 49.000 euro |
Deze elektrische, relatief compacte cross-over kan via een snellader op één van de honderden snel laadpunten in Nederland worden opgeladen. Thuis die handeling verrichten kan ook, want Lexus ontzorgt de klant naar eigen zeggen op haar kenmerkende wijze met een optionele Wallbox of laadpaal aan huis of op eigen terrein. Voor wat betreft de UX 300e zegt het Japanse premium merk extra aandacht te hebben besteed aan geluidsisolatie om zo weinig afrolgeluiden en windgeruis het interieur te laten binnendringen. De klant kan rekenen op de befaamde Red Carpet Treatment die traditioneel voor de hybride modellen van het merk wordt uitgerold.
Voor de aandrijving van de UX 300e zorgt een 204 pk sterke elektromotor. Het volledig onder de vloer geplaatste lithium/ion accupakket zorgt samen met het GA-C platform voor een laag zwaartepunt en (dus) voor goede rijeigenschappen. De batterijen set heeft een capaciteit van 54,3 kWh, hetgeen goed is voor een actieradius van meer dan 300 kilometer volgens de WLTP norm. De actieradius is gebaseerd op de meeste complete Executive uitvoering met 18 inch wielen. WLTP cijfers voor de andere uitvoeringen met 17 inch exemplaren zijn nog niet bekend.
Lexus | Polestar | Tesla | Volvo |
UX | 2 | Model Y | XC40 |
300e Electric Luxury | AWD Intro Edition | Standard Range Plus | P8 Recharge AWD |
56.990 euro | 59.800 euro | ± 57.500 euro | 59.775 euro |
In Europa komt de volledig elektrische UX 300e als eerste naar Nederland en Noorwegen. Dit jaar zal er een beperkt aantal auto’s beschikbaar zijn. UX 300e is vanaf nu bij de Lexus dealer te bestellen waardoor men gegarandeerd in 2020 kan rijden. Dit betekent dat er geprofiteerd kan worden van 5 jaar lang slechts 8 procent bijtelling (over de eerste 45.000 euro van de fiscale waarde). Naast de naamloze basisuitvoering die zoals gezegd 49.990 euro gaat kosten, kan er ook geopteerd worden voor de UX 300e Business (52.790 euro), de UX 300e Luxury (56.990 euro) en de UX 300e Executive (63.190 euro).