Allemansvriend: test vernieuwde Porsche Macan GTS

0

Waarom de korte test?

Porsche heeft eind vorig jaar de vernieuwde Macan GTS gepresenteerd. Die kon deze week in het Portugese Estoril worden getest. Volgende maand start de levering van de Macan GTS die een plek tussen de S uitvoering en de Turbo variant in het modelgamma krijgt. Biedt de vernieuwde sportieve versie het beste van 2 werelden? Of hinkt hij te veel op 2 gedachten? In dit testverslag lees je het antwoord op deze vraag.

 

Wat voor auto is het?

De motor van de vernieuwde GTS uitvoering (een dubbel geblazen 2,9 liter V6) is met een vermogen van 380 pk liefst 20 pk krachtiger dan zijn voorganger. Dankzij de verbeterde PDK transmissie en het optionele Sport Chrono Pakket accelereert de Porsche in 4,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid van de vernieuwde Macan GTS bedraagt 261 km/u.

GTS (Gran Turismo Sport) is bij Porsche een historische aanduiding die staat voor sportiviteit op hoog niveau. De vernieuwde Macan versie is uitgevoerd met een extra dynamisch afgestemd Porsche Active Suspension Management (PASM). Het onderstel is 15 mm verlaagd. Op verzoek is adaptieve luchtvering leverbaar. Hiermee wordt het onderstel met nog eens 10 mm verlaagd. De Macan GTS wordt standaard uitgevoerd met 20 inch RS Spyder Design velgen in zijdeglans zwart en stalen remschijven (360×36 mm vóór en 330×20 mm achter) met rode remklauwen. Voor nog meer stopkracht zijn PSCB (Porsche Surface Coated Brake) of PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) optioneel leverbaar.

Het sportuitlaat systeem speelt volgens Porsche een belangrijke rol in de GTS beleving door de unieke sound van de 6 cilinder motor extra aan te zetten. De krachtbron dankt zijn snelle reactievermogen vooral aan de lay-out met 2 in de V vorm van de motor geplaatste turbo’s. Het maximale koppel van 520 Nm (20 Nm meer dan zijn voorganger) is beschikbaar in het brede toerengebied tussen 1.750 en 5.000 krukasomwentelingen. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens Porsche 9,5 liter per 100 km (gemeten volgens de verouderde NEDC norm).

De vernieuwde Macan GTS is standaard uitgerust met het Sport Design Pakket, inclusief opvallende dorpels en zwarte afwerking van onder meer de grille en de luchtinlaten. Ook de LED koplampen met PDLS (Porsche Dynamic Light System; PLDS Plus leverbaar als optie) en de driedimensionaal vormgegeven achterlichtunits zijn donker getint. Achter zijn de zwarte diffusor en zwarte uitlaatpijpen de blikvangers.

Het interieur van de vernieuwde Macan GTS kenmerkt zich door speciale, 8-voudig verstelbare sportstoelen en een exclusief, met leder bekleed 3-spaaks multifunctioneel sportstuur. Tot de mogelijkheden om deze Porsche aan de persoonlijke smaak aan te passen, behoren lederen GTS bekleding met Alcantara accenten in karmijnrood of krijt, diverse afwerking accenten van Alcantara plus aluminium, een geluidsinstallatie van Bose en een nieuwe telefoon box met draadloze oplaadfunctie.

Daarnaast is de 4,69 meter lange Macan GTS leverbaar met onder meer de adaptieve cruise controle met filehulp, Park Assistent met achteruit rij camera plus Surround View, een verwarmde voorruit en een ionisator voor een optimale luchtkwaliteit in het interieur. De vernieuwde Macan GTS kost 120.400 euro. Ter vergelijking: de S uitvoering kost 102.600 euro en de Turbo variant 137.200 euro. De levering van de SUV start zoals gezegd in maart.

 

Is het wat?

Bij alledaags gebruik is het geluidsniveau in de cabine op een aanvaardbaar niveau, maar zodra je met de kleine draaiknop op het stuur overschakelt op de stand Sport of Sport+, wordt het beest in de 1.910 kilo zware Macan duidelijk wakker. Dat komt ook doordat de GTS uitvoering over een specifieke uitlaat beschikt. In Sport of Sport+ modus zet die het op een brullen.

De Macan GTS die ik kon testen, beschikte over de optionele luchtvering en die wordt warm aanbevolen. Laat de PCCB remmen voor wat ze zijn (de standaard exemplaren zijn prima) en besteed het hiervoor benodigde budget liever aan deze magische ophanging (meerprijs 1.600 euro), die de Macan overduidelijk comfortabeler maakt en daarmee geschikter voor dagelijks gebruik. In Comfort modus worden oneffenheden in het wegdek zó goed geabsorbeerd dat de Porsche putdeksels en hobbels niet lijkt te voelen. Voeg daarbij de indrukwekkende stilte die in het interieur heerst en je hebt onder de streep een auto waarin het ook tijdens langere ritten dankzij een prima comfort heerlijk toeven is.

Een kleine draai aan de knop op het stuur volstaat om van register te veranderen. In Sport modus wordt de ophanging harder en transformeert de Macan tot een beest dat klaarstaat om zijn prooi te bespringen. De motor klimt hoger in de toeren en de PDK automaat toont zijn tanden, klaar om ze er in te zetten. De respons op gaspedaalcommando’s wordt alerter en het geroffel in de uitlaat doet vermoeden dat er onweer in de lucht hangt. Of dat ook losbarst, hangt volledig af van de bestuurder. Die kan er in deze stand op vertrouwen dat alle rij hulp systemen klaarstaan om hem te assisteren. Is het nog niet heftig genoeg? Dan kan de bestuurder de draaiknop nog een kwartslag verder draaien, naar de Sport+ modus. In die stand is de Macan GTS geschikt voor circuitgebruik.

Voor de rest is deze Porsche puur Macan, hetgeen betekent dat het met Alcantara opgepepte interieur perfect is afgewerkt en net voldoende ruim is voor een heel gezin. Voeg daarbij het goede geluidscomfort en je moet concluderen dat weinig andere auto’s met de merkbadge uit Zuffenhausen zo gebruiksvriendelijk en makkelijk in de omgang zijn. De Macan GTS maakt geen eind aan de ethische discussie over het bestaansrecht van SUV modellen, maar dat neemt niet weg dat Porsche een zeer indrukwekkende prestatie heeft geleverd. Niemand anders bouwt zo’n goede allrounder. En de manier waarmee de Macan zijn kilo’s op bochtige wegen laat verdwijnen, grenst aan tovenarij.

 

 

90%
90%
Awesome

Hoeveel sterren?

Terwijl de basisversie van de Macan voor Porsche begrippen eigenlijk te braaf is en de Turbo uitvoering bijna voortdurend op oorlogspad lijkt te zijn, beschikt de vernieuwde GTS over 2 duidelijk van elkaar verschillende persoonlijkheden, die je kunt selecteren met een draai aan de knop. Die veelzijdigheid (comfort én sportieve efficiëntie) is de kern van zijn aantrekkingskracht, want geen enkele concurrent weet deze ogenschijnlijk tegenstrijdige eigenschappen zo goed met elkaar te verzoenen. Voorwaarde is wel dat je de optionele luchtvering mee bestelt.

Maar zoals wij van Porsche gewend zijn, wordt de vis wel duur betaald. Voor hetzelfde geld kan je ook een SUV uit een hogere klasse kopen, zoals de Audi Q8 of de basisversie van de Cayenne. Maar zeker de laatste biedt niet hetzelfde compromis tussen comfort en sportiviteit, terwijl de beter vergelijkbare Mercedes-AMG GLC Coupé 43 4Matic met 390 pk het verfijningniveau van de Macan GTS mist. Ook de 354 pk sterke BMW X4 M40i kan niet aan het prestatie niveau van de Porsche tippen. Bij Audi kan je voor 12 mille minder de SQ5 kopen, maar dat is tegenwoordig een diesel; een motortype dat niet meer van zijn kwade reuk lijkt af te komen.

Ook in Sport of Sport+ stand weet de Macan GTS zijn temperament perfect te beheersen dankzij een competent, levendig, nauwkeurig, alert en zelfs speels onderstel, dat carrosserie bewegingen keurig in toom houdt zonder buitensporig hard geveerd te zijn. Maar luchtvering is dus wel een must. En als je ook enkele andere (prijzige) opties aanvinkt om de niet overdreven royale standaarduitrusting aan te vullen, dan is ook het rijden in deze Porsche een dure hobby. Alhoewel: gelet op zijn allround kwaliteiten valt de prijs van de Macan GTS eigenlijk nog wel mee.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    6.4

Reageren is niet mogelijk.