Het is definitief: Jeep en Suzuki hebben sjoemel software

0

In Nederland moeten 306 exemplaren van de Suzuki Vitara en 403 stuks van de Jeep Grand Cherokee binnenkort terug naar de garage voor nieuwe software. Dat bevestigt de RDW, de rijksorganisatie die belast is met het testen en toelaten van voertuigen.

De 2 automodellen (het gaat om versies met dieselmotor van Fiat Chrysler Automobiles) stoten veel meer stikstof uit dan de fabrikant opgeeft, zo blijkt uit in 2017 opgestart onderzoek van de RDW. Vorige maand werd vastgesteld dat er sjoemel software is gebruikt om de uitstoot te verhullen. Daarmee hebben Jeep en Suzuki de emissieregels geschonden. Minister Van Veldhoven van Milieu noemde de sjoemel software ongeoorloofd en sloot strafrechtelijke vervolging van de fabrikanten niet uit.

Eigenaren van bovengenoemde sjoemel auto’s hebben nog geen bericht gekregen van de RDW, aldus een woordvoerder van de RDW. “Dat heeft ook nog geen nut, want er is nog geen oplossing gevonden”. Jeep en Suzuki hebben namelijk nog geen software update beschikbaar. Zodra die er is, moet de RDW de aanpassing eerst goedkeuren, waarna de ruim 700 Nederlandse autobezitters een terugroepbericht krijgen. Jeep en Suzuki hebben eerder een halfslachtige update uitgevoerd, maar daar nam de keuringsinstantie geen genoegen mee.

Suzuki heeft eerder gezegd in februari met een oplossing te komen. Vanuit Lijnden, waar de importeur van Jeep zetelt, is het oorverdovend stil. De Vitara en Grand Cherokee mogen gewoon op de weg blijven zolang er geen passend alternatief is. Als een oplossing uitblijft, kan de RDW in het uiterste geval de Europese typegoedkeuring van beide SUV modellen intrekken. In dat geval mag men niet meer legaal de weg op met de Suzuki of Jeep en zijn eigenaren dus flink de klos.

Als er trouwens wél een terugroepactie komt, maar de eigenaren van de malafide Vitara of Grand Cherokee niet reageren, dan mogen zij na verloop van tijd evenmin de weg op. De sjoemel diesels van Suzuki en Jeep moeten dus óf aangepast worden, óf geparkeerd worden. Een derde optie is er niet. Dit komt door de strengere aanpak van de minister. Voorheen konden fabrikanten een terugroepactie nog aan hun laars lappen, maar daar wil Van Veldhoven van af.

De verantwoordelijkheid ligt niet meer alleen bij de fabrikant (de feitelijke boosdoener), maar ook bij de eigenaar van een sjoemel diesel. Overigens is de kans reëel dat ook modellen van Fiat met dezelfde dieselmotor als door Suzuki voor de Vitara gebruikt werd, sjoemel software hebben. Maar die zijn in Italië gekeurd. De lokale tegenhanger van de RDW kneep vermoedelijk op verzoek van Fiat een oogje toe tijdens de meting.

 

Reageren is niet mogelijk.