Mercedes-Benz plaagt met nieuwe EQ A

0

Mercedes-Benz stuurt wat meer plaagmateriaal de wereld in over de EQ A: het volgende elektrische model uit Stuttgart. De EQ A moet dit jaar nog op de markt komen en betekent feitelijk een herkansing voor de modellijn van Mercedes-Benz. De debuterende EQ C wordt namelijk volkomen overschaduwd door de Audi e-Tron, zowel in vergelijkingtests (zie ook de rubriek Testcentrum / testresultaten) als in de verkoopstatistieken. De vraag is nu of de EQ A wél een vuist kan maken, in dit geval richting de Volkswagen ID.3.

Op dit moment ondergaat de Mercedes-Benz wintertests in Zweden, waar er wordt gekeken naar hoe de elektrische aandrijflijn zich gedraagt in de bittere kou. Veel meer dan enkele beelden van een nog goed gecamoufleerde EQ A geeft de autofabrikant nog niet vrij, maar vanuit Stuttgart wordt al wel gemeld dat de nieuweling als een elektrische variant van de onlangs gepresenteerde GLA moet worden beschouwd.

Visueel mogen we dus een koetswerk verwachten dat in grote lijnen identiek is aan dat van de GLA. Toch oogt de EQ A minder stoer. Oftewel: hij heeft een erg vrouwelijk design. Of dat in de smaak zal vallen bij een breed publiek is afwachten. Maar goed, wellicht moet deze eerste indruk na het zien van het eindresultaat worden bijgesteld. Daarop moeten wij nog even wachten, want op de autosalon van Genève zal Mercedes-Benz de EQ A nog niet aan het publiek presenteren. Wel belooft de fabrikant dat de orderboeken voor het model nog dit jaar open gaan.

Mercedes-Benz laat weten dat zij tijdens de autosalon van Genève wel nieuwe stekker hybride versies van bestaande modellen zal presenteren. De E klasse staat in opgefriste vorm op de beursvloer en die wordt leverbaar in diverse ‘e’ varianten. Ook de lager gepositioneerde modellen krijgen een stekker hybride aandrijflijn aangemeten. Zo toont Mercedes-Benz er niet alleen de GLA 250e, maar ook soortgelijke versies van de GLB en CLA. Deze stekker hybride modellen krijgen hetzelfde hart als de A 250e en B 250e. Dit betekent dat de inmiddels bekende 1,33 liter Renault motor als basisunit fungeert en assistentie krijgt van een 102 pk sterke elektromotor. Samen zijn zij goed voor een systeemvermogen van 221 pk. Aan koppel is er maximaal 450 Nm beschikbaar. Met het bijbehorende 15,6 kWh accupakket zou ook de GLA 250e circa 70 kilometer elektrisch moeten kunnen afleggen.

Deze plaagfoto’s zijn dus niet bedoeld als smaakmaker voor de Zwitserse beurs, maar dienen wel potentiële Volkswagen ID.3 kopers aan het twijfelen te brengen. Met dit beeldmateriaal hoopt Mercedes-Benz er voor te zorgen dat die autoconsumenten hun geld nog even in hun knip houden totdat “het elektrische neefje van de GLA” leverbaar wordt. Informatie over rij bereik, vermogen en prestaties zijn nog niet bekend. Reken op een actieradius van minimaal 400 kilometer.

Mercedes-Benz werkt aan een complete lijn aan elektrische EQ modellen. Na de debuterende C en deze A zit ook de S in de pijplijn: een volledig emissievrij alternatief voor de CLS. Het busjes segment wordt bediend met de EQ V. In een later stadium kunnen wij ook de EQ B bij. Die wordt een stuk stoerder om te zien dan de EQ A. Eind 2022 wil Mercedes-Benz 10 volledig elektrische modellen in haar portfolio hebben. De EQ A gaat geproduceerd worden in het Franse Hambach, waar nu nog de Smart Fortwo van de band loopt. Voor de ombouw van de betreffende fabriek investeerde moederconcern Daimler onlangs 500 miljoen euro.

Reageren is niet mogelijk.