Nu officieel en in detail: de nieuwe DS 9 E-Tense

0

Sinds de pensionering van de 3 is DS momenteel op de (Europese) automarkt alleen actief met SUV modellen. Maar daar komt nu verandering in. Met de onthulling van de 9 laat DS zien ook wel raad te weten met een sedan.

De 9 staat op het platform van de Peugeot 508, maar een simpele kopie van die bekende middenklasser is hij allerminst. Om te beginnen is de DS bijna 20 centimeter langer: 4,93 meter. Dat komt niet in de laatste plaats doordat de wielbasis van de 9 flink groter is (2,90 versus 2,79 meter). Die extra centimeters komen hoofdzakelijk de passagiers achterin ten goede, want in China (de belangrijkste afzetmarkt voor de DS 9) is dat namelijk één van de belangrijkste aankoopcriteria.

Met zijn 4,93 meter valt de DS 9 in dezelfde klasse als de Audi A6 en Volvo S90. In zekere zin gaat het dus om de spirituele opvolger van de Citroën modellen C6, XM, CX en DS (die in Nederland de bijnaam ‘Snoek’ kreeg). Die opereerden ook in het zogeheten E segment. De carrosserie proporties van de DS 9 zijn weinig revolutionair en in de lease zilveren kleur van deze eerste persfoto’s oogt hij zelfs wat saai, maar de designers hebben dat proberen compenseren met een serie interessante styling details en met kloeke 19 inch wielen.

De 1,85 meter brede DS 9 (voor E segment begrippen is dat eerder ‘smal’) ziet er bovendien heel anders uit dan de Peugeot. De voorzijde is voorzien van een merk karakteristieke grille en de koplampen zijn ‘typisch DS’ terwijl de achterzijde een ode brengt aan het originele Citroën model uit 1955. Bovenin de achterruit zijn namelijk oranje richtingaanwijzers verwerkt die (met veel goede wil) doen denken aan de kegelvormige exemplaren die destijds de dakrand van de oorspronkelijke DS 1955 sierden. Bij de 9 zijn de portieren in tegenstelling tot de exemplaren van de Peugeot 508 niet raamstijlloos. De DS onderscheidt zich ook qua deurgrepen: bij de 9 zijn die namelijk in de carrosserie verzonken.

Op de kofferklep en de achterbumper is kwistig met chroom gestrooid, met lijnen die in de flanken doorlopen tot aan de achterwielkasten. Op de neus vertrekt bij het DS logo een aluminium sierstrip via de motorkap richting de voorruit. En onder die merkbadge zit een joekel van een verchroomde grille zoals dat vandaag de dag bijna verplicht is op een prestigieuze auto. De 9 heeft kenmerkende DS koplampen. De grote hoeveelheid glimmend materiaal maakt duidelijk dat dit een model is van het meest prestigieuze merk van het PSA concern. Net als bij de 3 Crossback én de Peugeot 508 het geval is, wordt het front aangekleed met verticale LED strips. Aan de achterzijde zien we verlichtingsunit met de typische DS licht signatuur; exemplaren die een plekje hebben gekregen boven aluminium sierstrips die niet alleen ver de hoek om lopen, maar ook de gehele breedte van de achterpartij beslaan.

Voor de bekleding van het meubilair en het dashboard heeft DS intensief gebruik gemaakt van Nappa leder (ook voor de bekleding van de deurgrepen en de zonnekleppen) en Alcantara (dit materiaal zit onder andere op het plafond). Het interieur ziet er mede daardoor uit zoals we dat van het moderne DS gewend zijn: eigenzinnig en kunstig. Sommige knoppen hebben een kristalvorm. Uiteraard is het instrumentarium digitaal. De geluidsinstallatie met 14 speakers is afkomstig van Focal. Daarnaast zijn er en allerlei personalisatie mogelijkheden voor het interieur. Die worden aangeboden onder de noemer ‘DS Inspiration’. De betreffende thema’s zijn vernoemd naar wijken in Parijs. De absolute topversie is ‘DS Inspiration Opéra’. Een bewuste plaagstoot naar de luxueuze Initiale Paris uitvoering van Renault?

De Fransen zijn eveneens scheutig geweest met assistentiesystemen. De 9 kan je met DS Park Pilot automatisch in laten parkeren (parallel aan de rijbaan of overdwars), terwijl ook een nachtzicht systeem (DS Night Vision), inslaap detectie annex vermoeidheidsassistent, actieve LED koplampen en adaptieve cruise controle aan boord zijn. Ter ontspanning kan de massage functie in de voorstoelen en/of achterbank aangezet worden. Alle zetels kunnen verwarmd en gekoeld worden. De sleutel is vervangen door een telefoon applicatie, DS Smart Access genaamd, die via 4G of Bluetooth werkt en die op afstand kan worden gebruikt. Gelamineerd glas zorgt voor een betere geluidsisolatie. De achterpassagiers worden verwend met een armsteun waar niet alleen USB aansluitpunten, maar ook de bedieningselementen voor onder meer de welkomstverlichting zijn te vinden.

Pientere aanpassingen aan het Peugeot EMP2 onderstel moeten zorgen voor een comfort niveau dat zich kan meten met de originele DS. Niet dankzij een hydropneumatische ophanging, maar wel dankzij zogeheten DS Active Scan Suspension: een systeem dat met camera’s en sensoren het wegdek scant en zowel de vering als de dempers en de stuurhoek daaraan aanpast. De techniek kan ook rem ingrepen uitvoeren. Verder is de 9 uitgerust met alle zaken die je van een prestigieuze sedan mag verwachten, zoals semi zelfstandig rijden (niveau 2; DS Drive Assist genaamd). De Fransoos blijft op de snelweg netjes in het midden van de rijstrook en brengt zichzelf helemaal tot stilstand indien dat nodig is. Fijn voor in de file. Het systeem kan vanaf 30 km/u worden ingeschakeld en is vervolgens actief tot 180 km/u.

De DS 9 debuteert als stekker hybride. De betreffende aandrijflijn, reeds bekend van de Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X en de Peugeot modellen 3008 plus 508, bestaat uit een 1,6 liter turbobenzine 4 cilinder (van 180 pk) die assistentie krijgt van een in een 8-traps automaat geïntegreerde, 110 pk sterke elektromotor. Samen zijn zij goed voor een systeem vermogen van 225 pk en drijven zij de voorwielen aan. De bijbehorende accu van 11,9 kWh brengt jou 40 à 50 kilometer ver op elektriciteit (gemeten volgens de WLTP cyclus). De topsnelheid is dan begrensd op 135 km/u. Aan een Wallbox van 7,4 kW kan de batterij in 1,5 uur worden opgeladen. Na de marktintroductie volgt nog een versie met 250 pk (en meer range dankzij een grotere accu) en een topversie met 360 pk. De laatste, waarvan de techniek afkomstig is van de 508 by Peugeot Sport Engineered, is vierwiel aangedreven en heeft op elke as een elektromotor. Voor wie niet in al dat stekker gedoe geïnteresseerd is, komt er ook een DS 9 met enkel de 1,6 liter turbobenzine unit van 225 pk. Die heeft (ook) standaard een 8-traps automaat. Dieselversies zijn niet gepland. Voor een Franse sedan is dat beslist opmerkelijk, maar voor een in China geproduceerde auto (zie volgende alinea) zeker niet.

De DS 9 zal eerst in China, waar hij wordt gebouwd, in de verkoop gaan. Dat is een markt waar ze nog steeds storm lopen voor lange zaken sedans. Daarna komt het vlaggenschip van het Franse premium merk ook naar Europa. Wanneer dat is, heeft DS nog niet bekend gemaakt, maar de 9 zal wel volgende maand op de autosalon van Genève te zien zijn. Zodra de verkoop in Europa start, gaat deze DS terug naar zijn Citroën oorsprong. Het gaat immers om een model dat in luxe baadt, dat comfort predikt en dat over slimme technologie beschikt. Reken op een instaptarief rond de 55 mille. Daarmee wordt de DS 9 fors goedkoper dan de Audi A6. Is dat te danken aan ‘made in China’ ? En zal dat voldoende zijn om de gloriejaren van de grote Franse limousine te doen herleven? Autointernationaal.nl denkt eerlijk gezegd van niet. Grote sedans zijn definitief uit de gratie. Daar heeft zelfs ook Audi last van in Europa. De autoconsument wil cross-overs en SUV modellen. De kans dat de DS 9 in Nederland een succes wordt, is dus miniem. Daarvoor is zijn ‘Renault Talisman Initiale Paris gehalte te hoog’. DS vindt weliswaar dat de 9 thuishoort in het hogere E segment, maar daar loopt hij tegen conservatieve kopers aan die zweren bij hun Audi A6, BMW 5-serie en Mercedes-Benz E klasse. Een nieuw Frans fiasco is geboren.

 

Reageren is niet mogelijk.