Pioniersrol voor Volvo Gent bij productie van batterijen voor elektrische XC40

0

Volvo heeft in haar fabriek in het Belgische Gent een nieuwe assemblagelijn geopend. Die is bestemd voor de productie van batterijen. Volvo kan hierdoor haar elektrische auto’s volledig in eigen beheer bouwen. Andere fabrikanten zijn voor de batterijen doorgaans afhankelijk van externe leveranciers.

De nieuwe assemblagelijn voor batterijen maakt onderdeel uit van een grotere doelstelling van Volvo om de productie van elektrische auto’s geheel zelfstandig te kunnen verzorgen. Het debuterende model is de XC40 Recharge P8 (zie fotoserie). Deze volledig elektrische SUV gaat later dit jaar in Gent productie. De Belgische fabriek is de eerste productieplek van Volvo waar batterijen geassembleerd gaan worden. “Hiermee lopen wij voorop wat betreft de voorbereiding op elektrificatie van al onze productiefaciliteiten”, aldus Geert Bruynzeel, die bij het Zweedse automerk eindverantwoordelijk is voor de fabrieken.

Met het opzetten van een productielijn voor batterijen in de fabriek in Gent is een investering van bijna 150 miljoen euro gemoeid. De werkgelegenheid bij de Belgische assemblage faciliteit van Volvo, met zowat 6.500 personeelsleden de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen, is daarmee voor decennia verankerd. Woordvoerster Barbara Blomme spreekt van een mijlpaal: “Wij zijn de eerste fabriek van het Zweedse automerk om een dergelijke productielijn voor batterijen te bouwen. Dit betekent een pioniersrol. Een heuglijke dag voor de directie en het personeel”.

Het kunnen produceren van batterijmodules is erg belangrijk voor Volvo want het Zweedse automerk introduceert in de komende 5 jaar elke 12 maanden een volledig elektrische model. Zo volgt na de XC40 in 2021 de C40 Recharge; een compactere en lagere cross-over met dezelfde technische basis. Het jaar daarna zal de Recharge versie van de volgende generatie XC90 worden gelanceerd. Sinds december wordt er in Gent ook een stekker hybride versie van de XC40 gebouwd. De productiecapaciteit voor de SUV stijgt dit jaar naar 186.000 exemplaren. Daarmee is de XC40 goed voor het gros van de output in Gent. Het tweede model dat aldaar wordt gebouwd, is de V60. Vorig jaar rolden in Gent 206.225 personenwagens van de band.

In 2025 mag bij de helft van alle door Volvo verkochte auto’s alleen nog maar een elektromotor onder de kap zitten. De rest van de orders moet met hybride modellen worden gerealiseerd. Om deze doelstelling te kunnen realiseren, wordt nu ook de Chinese fabriek in Luqiao geschikt gemaakt voor de productie van emissieloze modellen. Daarnaast ging Volvo vorig jaar een langlopende samenwerking met het toonaangevende Chinese CATL en het Zuid Koreaanse LG Chem voor de levering van batterijen. Die krachtenbundeling heeft als doel de volgende generatie Volvo en Polestar modellen, inclusief de XC40 Recharge P8 AWD, te kunnen voorzien van accu sets.

Volgens Håkan Samuelsson, de CEO van Volvo, ligt de focus dit jaar op (deels)elektrische modellen. “We zijn er klaar voor”, zo meldt de Zweed in het jongste jaarverslag. In 2019 waren stekker hybride modellen goed voor 7 procent van de wereldwijde verkoop, oftewel voor 45.933 bestellingen. Dit jaar moeten auto’s die (deels) emissievrij kunnen rijden een vijfde van de afzet gaan uitmaken. Dat geeft de fabriek in Gent mooie vooruitzichten, want behalve in China wordt de XC40 Recharge P8 nergens anders gebouwd.

Volvo streeft er naar om de CO2 voetafdruk per geproduceerde auto gedurende de gehele levenscyclus met 40 procent te verkleinen. Dit moet uiterlijk 2025 gerealiseerd zijn. Vanaf 2040 wil Volvo bovendien een volledig klimaatneutraal bedrijf zijn. Omdat het Zweedse automerk zijn volledige modellengamma gaat elektrificeren, vormt de assemblage van batterijen een belangrijk onderdeel van de wereldwijde productieactiviteiten. Volvo kan de knowhow die zij de komende tijd op zal doen in Gent op het gebied van procesoptimalisatie en efficiency in de toekomst gaan toepassen in andere fabrieken. Nog dit najaar start het Zweedse automerk met de bouw van een assemblagelijn in zijn Amerikaanse fabriek net buiten Charleston, South Carolina. Daar loopt momenteel de S60 van de band, maar vanaf 2023 wil Volvo daar ook de XC100 gaan bouwen; een SUV van BMW X7 en Range Rover proporties.

Volvo gaat zoals gezegd ook in haar fabriek in het Chinese district Luqiao volledig elektrische auto’s produceren. Hier worden modellen op het CMA platform van de XC40 geproduceerd, evenals auto’s met dezelfde basis van Polestar en Lynk & Co. Gent is één van de twee Europese fabrieken waar Volvo haar modellen produceert. Dat gebeurt sinds 1965. Op dit moment werken er zoals gezegd ongeveer 6.500 mensen. Die hebben hun handen vol aan de productie van met name de succesvolle XC40 die 2 jaar werd uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar. De compacte SUV is gebaseerd op het modulaire voertuigplatform CMA dat samen met de Geely Groep, de eigenaar van Volvo Cars, ontwikkeld is.

De XC40 Recharge P8 AWD arriveert eind dit jaar bij de Nederlandse dealers in de showrooms. De SUV heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) en snelt in minder dan 5 seconden naar 100 km/u. Via een snelle laadpaal kan 80 procent van de batterij worden opgeladen in 40 minuten. De prijzen beginnen bij 59.900 euro. Voor dit bedrag wordt de XC40 Recharge P8 AWD geleverd in R-Design tenue. In een later stadium volgen minder luxe uitvoeringen. Autointernationaal.nl denkt dat de prijs van de XC40 Recharge P8 AWD daardoor uiteindelijk zal dalen tot 54.900 euro. Voor het infomedia systeem in de elektrische SUV werkt Volvo samen met Google. Via het Android systeem en diens spraakherkenning kan bijvoorbeeld de route worden ingevoerd, muziek opgevraagd of de temperatuur aan boord geregeld worden.

 

Corona virus

De productie in de fabriek in Gent ondervindt vooralsnog geen hinder van het corona virus, zo benadrukt fabrieksdirecteur Stefan Fesser. “Wij volgen dit uiteraard op de voet. De situatie wijzigt voortdurend. Maar voorlopig is er geen impact op de productie. Ook niet voor de batterijmodules uit de fabriek van LG Chem”.

Toch stelt Bruyneel (foto) dat economen in Europa de impact van het corona virus onderschat hebben. In januari zat hij 2 weken in quarantaine, na een verblijf in China. “Onze Chinese fabrieken krabbelen weer overeind. De economen in Europa hebben de situatie toch wat onderschat. Voor mij was al langer duidelijk dat het corona virus een aanzienlijke impact op de economie zal hebben”.

De Vlaming woont in het Zweedse Göteborg, maar reist de helft van zijn werktijd, vooral naar China. Daar zijn 4 fabrieken. In Zweden zijn er 3, in de Verenigde Staten 1 fabriek en ook in Gent 1 productiefaciliteit. Bruyneel laat weten dat de motorenfabriek in Zhangjiakou vorige week opnieuw opgestart is. “Vooralsnog weliswaar met 1 ploeg. Met alle door onszelf en de overheden opgelegde restricties door het corona virus is dat niet vanzelfsprekend. In die fabriek maken wij ook een deel van de motoren voor Gent. Vanaf midden volgende week gaan ook de assemblagefaciliteiten weer open. Wij beginnen met de fabriek in Chengdu”. Bruyneel meldt dat de productie sinds het Chinese Nieuwjaar, oftewel half januari, stil lag. “De Chinese overheden hebben daartoe besloten. Ook in vrijwel de hele maand februari hadden wij geen productie”.

Tot nu toe zijn er bij Volvo geen werknemers besmet. “Dat komt ook omdat wij strikt de regels opvolgen. Veiligheid en gezondheid hebben de hoogste prioriteit. Wij hebben de maatregelen ook nooit ter discussie gesteld. Ik heb veel empathie voor mijn medewerkers. Soms moeten ze in moeilijke omstandigheden in quarantaine zitten. Alleen, met familie, of met vrienden. Het is in China nog veel erger, met stad & provincie grenzen die worden afgesloten. Ook onze werknemers hebben er mee te maken”.

Over de weerslag van het corona virus zegt Bruyneel: “De beperkingen zijn wat ze zijn. Wij moeten er voor zorgen dat wij in de komende weken de productie niet moeten stopzetten. Wij hebben een omvangrijk team dat wereldwijd bezig is om dit te voorkomen. Welke componenten zijn cruciaal en hebben het risico niet op tijd in de fabrieken aanwezig te zijn? Dit wordt nu minutieus onderzocht, samen met onze leveranciers. Tot nu zijn er in de fabriek in Gent en die in Zweden nog geen gevolgen voor onze productievolumes. Ook voor de komende weken zien wij geen risico”. Volvo verwacht dat zij de verloren verkoop in de eerste twee maanden in China in de rest van 2020 goed zal kunnen maken.

 

Reageren is niet mogelijk.