Prijs indicatie Mercedes-AMG GLE Coupé 63 en 63 S

0

Mercedes-Benz presenteert heftige AMG 63 én 63 S smaken van de kakelverse GLE Coupé. Afgelopen november waren al de sportieve uitvoeringen van zijn klassiek gelijnde broer, de GLE Allrounder, voorgesteld.

Beide krachtige versies zijn voorzien van de inmiddels bekende 4,0 liter dubbel geblazen V8. In de GLE Coupé 63 levert deze machine 571 pk en 750 Nm. Het maximum vermogen is beschikbaar van 5.750 tot 6.500 toeren. Voor de 750 Nm aan koppel dient men het aantal krukasomwentelingen tussen de 2.250 en 5.000 te houden. Een 48 Volt systeem voegt daar via de EQ Boost starter/generator van Mercedes onder bepaalde omstandigheden 22 pk aan toe. Het schakelwerk wordt verzorgd door een AMG Speedshift automaat met dubbele koppeling en 9 versnellingen. De sprint naar 100 km/u neemt slechts 4,0 tellen in beslag. De topsnelheid van de GLE Coupé 63 is begrensd op 250 km/u.

Het is AMG eigen om er graag een schepje bovenop te doen en dat doet de huistuner van Mercedes door de GLE Coupé 63 ook in S uitvoering aan te bieden. Die is 612 pk en 850 Nm sterk. Zijn maximum koppel is beschikbaar tussen 2.500 tot 4.500 toeren van het 3.982 cc blok. Deze nóg krachtigere AMG variant, die eveneens van de 22 pk van het EQ Boost systeem kan profiteren, accelereert in 3,8 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 280 km/u. Dit tempo is ook haalbaar in de gewone GLE Coupé 63, maar dan moet je op de optielijst wel het Drivers Package aanvinken.

Om het brute motorgeweld in goede banen te leiden, beschikken beide AMG modellen over adaptieve luchtvering met stabilisatoren (AMG Active Ride Control genaamd). Dit stukje techniek moet met name het hellen van de carrosserie in bochten tegengaan. De stuurinstallatie werkt volgens de makers een stuk directer. Hij is voorzien van een snelheid afhankelijke bekrachtiging.

Mercedes-AMG monteert ook extra krachtige remmen. Aan de voorkant zijn de schijven 400 x 38 mm groot en voorzien van 6 zuigers. Aan de achterkant zitten exemplaren in de maat 370 x 32 mm. Bij de S zijn de klauwen rood geverfd. De gewone ’63’ heeft grijze exemplaren. Optioneel kunnen beide uitvoeringen geleverd worden met keramische remschijven. Dan krijg je bronzen klauwen.

Verder beschikken beide ’63’ uitvoeringen over een nieuwe rij modus: Race. Die kan via AMG Dynamic Select worden gekozen. Het 4Matic+ systeem is in staat om al het vermogen naar de achteras te sturen. Daarnaast is er een elektronisch sperdifferentieel. Ook is er een knopje dat je alleen vindt in de AMG modellen: eentje om de (optionele) performance uitlaat nog wat luider te maken.


Uiterlijke kenmerken van beide GLE Coupé 63 modellen zijn een verchroomde AMG grille met verticale spijlen (type Panamericana), een andere motorkap met sterke(re) welvingen, sportiever ogende bumpers, de 4 hoekige uitlaat eindstukken en maximaal 22 inch grote lichtmetalen velgen. Je kunt het geheel uitbreiden met het AMG Night pakket. Dan zijn de splitter, raamlijsten, buitenspiegels en dorpel verbreders in het zwart uitgevoerd. Extra getinte achterste ramen maken ook onderdeel uit van het pakket. Uiteraard horen daar ook hoogglans zwarte uitlaat sierstukken bij.

In het interieur monteert Mercedes-AMG niet alleen sportpedalen, maar ook sportstoelen. Het digitale instrumentarium is voorzien van een nieuw Supersport thema waarin onder meer een G krachtenmeter en een stopwatch zijn opgenomen. Er is ook een AMG Performance stuurwiel (mét 12-uurs markering). Het MBUX infomediasysteem is er op aangepast dat alles in AMG stijl wordt weergegeven.

De prijzen voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend, maar Autointernationaal.nl kan al wel een indicatie geven: 167.500 euro voor de ‘gewone’ Mercedes-AMG GLE Coupé 63 en 9,5 mille extra voor de S variant.

Reageren is niet mogelijk.