Tesla vergroot actieradius Model S

0

Elke dag beter. Dat is de slogan van menig succesvol bedrijf. Ook bij Tesla is men dagelijks bezig met het verbeteren van haar auto’s. In dit kader heeft de Model S nu een groter rij bereik gekregen.

De grote liftback kan voortaan 628 kilometer ver komen op een volle acculading. Ook de Model X heeft een groter rij bereik gekregen, namelijk 565 kilometer. Tesla voorziet beide auto’s voortaan van nieuwe 19 inch velgen die voor minder luchtweerstand zorgen. Dat komt de efficiëntie ten goede.

Gaat Tesla nu achterover leunen? Nee, zij blijft dagelijks bezig met het verbeteren van haar auto’s. De volgende uitdaging is het realiseren van een rij bereik van minimaal 640 kilometer oftewel een symbolisch 400 mijl. De Model S zal hiervoor worden uitgerust met een 109 kWh batterij. Dan is er 425 mijl mogelijk. Overigens zijn de hiervoor genoemde actieradius cijfers gebaseerd op de strenge EPA meetwijze. De WLTP is soepeler, waardoor er volgens deze norm in de toekomst met de Model S nóg een magische grens gepasseerd zou kunnen worden: die van 700 kilometer. Want 425 mijl is omgerekend 684 kilometer (Model X 616 kilometer).

De grotere actieradius voor de Model S (en Model X) is met name goed nieuws voor mensen die met een dergelijke Tesla graag op wintersport gaan. Dat is nu, ondanks dat het rij bereik voor een elektrische auto bovengemiddeld groot is, best een uitdaging. Theoretisch is 1 keer onderweg snel bijladen naar een pakweg 1.000 kilometer verderop gelegen skioord voldoende, maar dat is de theorie. De praktijk is anders. Enerzijds omdat de actieradius als gevolg van de vele snelwegkilometers en de kou een stuk lager is. Anderzijds komt er van snel bijladen niks terecht als ‘iedereen’ met zijn Tesla tegelijkertijd op wintersport gaat. Dan ontstaat er een heuse laadfile bij menig snel laadstation. En als het druk is, dan stuurt een Supercharger jou automatisch met een accu die 80 procent vol is weer op pad. Weliswaar komt zo iedereen sneller aan de beurt, maar het betekent wel dat het rij bereik niet maximaal is.

De praktijk leert dat 4 keer snel bijladen à 45 minuten geen uitzondering is als je naar het skioord rijdt. Dit betekent 3 uur extra reistijd en dan het wachten in de laadfile nog niet meegerekend. Wie dergelijke congestie wil vermijden, kan het beste ‘s nachts op wintersportvakantie gaan. Of straks de bestaande Model S inruilen voor een nieuwe P109D uitvoering. Verder is het belangrijk om niet te vergeten dat elk land zijn eigen laadpassen heeft.

Tesla overweegt om in de toekomst helemaal over te schakelen op kobaltvrije accu’s. De fabrikant van elektrische auto’s is hierover al meer dan een jaar in gesprek met een Chinese leverancier CATL. De aanwezigheid van kobalt is weliswaar goed voor de energiedichtheid, maar Tesla denkt dat nieuwe technologie dit probleem kan oplossen.

Ondertussen wordt de Model 3 niet vergeten. Tesla werkt voor haar instapper (en voor de technisch vrijwel identieke Model Y die binnenkort zijn debuut beleeft) aan een goedkopere en betere batterij cel. Die kost slechts 100 dollar per kWh kost en biedt tegelijkertijd een grotere energiedichtheid. Tesla werkt hiervoor samen met de Canadese onderzoeker Jeff Dahn die wereldwijd gezien wordt als een autoriteit op het gebied van batterijtechnologie. Het bedrijf van Elon Musk nam in dit kader vorig jaar Maxwell Technologies over. Daar wordt onderzoek gedaan naar batterijen en supercondensatoren.

De gecombineerde knowhow van Dahn en Maxwell zou Tesla nu in staat stellen om een batterij te produceren die 100 dollar per kWh opslagcapaciteit kost. Ter vergelijking: nu ligt de prijs voor de Model 3 net onder de 200 dollar per kWh. Dat betekent dus dat Tesla haar instapper tegen een scherpere prijs kan gaan aanbieden. Ook vergroot dit de businesscase voor een nieuwe compacte auto van het merk (Model 1). Deskundigen stellen dat wanneer de prijs van de batterij naar 100 dollar per kWh daalt, een elektrische auto even veel zal kosten als een personewagen met verbrandingsmotor.

De lagere kostprijs gaat dus niet gepaard met compromissen want de nieuwe batterijtechnologie maakt een hogere energiedichtheid mogelijk, waardoor het accupakket ook lichter en compacter wordt bij een gelijke opslagcapaciteit. De cellen voor deze batterij zouden niet langer worden gebouwd door Panasonic (Tesla heeft dat leveringcontrac al opgezegd) maar door de autofabrikant zelf. Dit betekent ook dat Musk de nieuwe batterijtechnologie zelf ten gelde zal kunnen maken door leverancier van andere autobouwers te worden. In de wandelgangen valt te vernemen dat wij al in april een demonstratie van een prototype met de nieuwe batterijcellen kunnen verwachten.

Reageren is niet mogelijk.